• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av min dieselvärmare

F

F.d. 22252

Guest
Ja det är en ren och snygg installation fritt från fågelbon av kablar och slangar som är för långa, hoppas att du löser dina problem och rapporterar så att vi andra kan ta lärdom!
 
F

F.d. 26513

Guest
Sådär, då har vi provat värmaren.

Har inatt kört den på konstantläge på 2kw. Det har varit mellan -10 och -15 ute och i bilen har vi haft 16-17 grader. När jag vaknade drog jag upp den till 3kw och ganska snabbt var det 20 inne.

Har haft trumans fläkt på ventilationsläge vilket har gjort att värmen faktiskt spridit sig en del. Men det blir ju inte som att ha truman igång. Då värms skåp etc upp mycket bättre. Men jag är faktiskt väldigt nöjd över hur allt fungerar. Skönt att testa den även i rejäla minusgrader och se att värmaren har mycket mer att ge.

Som andra skrivit i "Handlat värmare från Kina" så känner man en svag doft av bränt/varm plast eller gummi. Kommer och går. Har inte lokaliserat riktigt vart det kommer ifrån. Fästet är som jag skrivit tidigare i tråden riktigt varmt. Funderar på att skära av fästet lite och bara behålla plåten där värmaren skruvas fast. Men det får vara så länge.

Det var det för nu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja med truman hade det gått en hel del gasol, så det blir snabbt insparade pengar plus säkerheten att inte stå utan gasol, då är det ju bara elen att bekymra sig om, har dom efoy bränslecell i kinakopia också?
Jag tycker du kan testa lite till med värmaren för att se om inte lukten försvinner, ganska vanligt att både tv och dator luktar en del när de är nya men det brukar försvinna efter ett tag. Finns ju en del mjukgörningsmedel i plaster som brukar avdunsta och lukta, kommer ihåg de engelska bilarna med plasklädsel på 60-talet när de stod i solen då luktade det galon.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Kul att se olika lösningar på montering av värmare.
Om man tittar under värmaren utan att nämna något specifikt märke så finns där oftast 4 st bultar 1 st bränslenippel och 2 st hål ett för avgas och andra för förbränningsluften. Om man kollar på denmedföljande monteringsplåten så har man en hålbild för dessa. Ta och svetsa på en krage som alla dessa 4 ryms innanför.
Höjden på kragen beror på golvtjocklek säg ca 50-75 mm.Måttet på kragens diameter är ca110 mm, ta en hålsåg och kör genom golvet. Nu har du ett säkert hål och en krage som inte blir påverkad av värmen från avgasslangen. Täta nu ordentligt i hålet och även uppe mot golvet mellan plåten och golvet. Skruva fast plåten i golvet och se till att du har monterat dit medföljande silikon tätning sen svarta med passande hålbild.
Nu skall även sägas att det inte alltid går att lösa på det sättet p.g.a. att det är trångt. Ta då bordgenomföringar som finns att köpa hos en välkänd biltillbehörsfirma och se till att hålen blir tillräckligt stora både för slang och golv. Täta med värmetålig silikon.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Brända gummi eller plastlukten kommer från silikonet du använder som jag kan se på bilden. Det kommer nog att finnas där ett bra tag tyvärr.jag kommer att montera en värmare i min bil när värmaren kommer hem så man kan planera hur och var man skall placera den.
 
F

F.d. 26513

Guest
Har pillat lite mer ikväll efter några dygn fricamping i Idre i minus 30. Det blir sjukt mycket kondens i garaget. Skapade en egen tråd om detta här i forumet och några tipsade om att ta tilluften från bodelen istället från garaget. Så jag tog upp ett hål och drog en slang in garderoben där trumapannan sitter. Får vi se om det minskar kondensen.

IMG_20180304_182223_resized_20180304_064328364.jpg IMG_20180304_180547_resized_20180304_064326803.jpg

Märker direkt att tempen på elementet i värmaren stiger ganska rejält mot att ta tilluften direkt vid värmaren.

Har även provat köra på termotstatläget i helgen. Men verkar ganska knepigt. hade 24 grader inne och slog på värmaren och satte termostaten på 20 grader. Trots att den mäter upp de 24 jag har innte startar värmaren på 3kw och sedan går ner till 1kw. Sen kör den ganska länge på 1kw. Jag tröttnande till slut och slog av den. Konstantläge verkar fungera bäst.
 
F

F.d. 26513

Guest
Brända gummi eller plastlukten kommer från silikonet du använder som jag kan se på bilden. Det kommer nog att finnas där ett bra tag tyvärr.jag kommer att montera en värmare i min bil när värmaren kommer hem så man kan planera hur och var man skall placera den.

Om du syftar på det röda silikonet vid avgasslangen så är det webasto orginal och inget jag kladdat dit.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Att det bolmar o ryker ur insuget är inte så konstigt, när fläkten stannar kan luften gå åt vilket håll som helst.
Du har någe fel på antingen glödstift eller flamvakt. Troligen tänder det aldrig då du får en massa oförbränd dieselrök.


Då finns det anledning att lägga insugsslangen på utsidan och inte låta den ligga i dubbelgolvet ?
Nu tar jag insuget till förbränningen i dubbelgolvet och avgaserna går ut vid bakhjulet.
Den luften som skall värmas upp tas från bodelen och sedan värms den ju upp och upp med den i bodelen igen. 20151220_122359.jpg 2015-12-20 13.18.49.jpg 20151220_122359.jpg
20151220_122359.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Undrar varför du tar förbränningsluften från dubbelgolvet är det för att skapa undertryck där och dra ned bodelens varma luft där? I så fall lär du få kondens så småningom vintertid, sen känns det lite osäkert om värmaren mot för modan skulle skjuta, dvs den slocknar får in en massa diesel i gasform som exloderar då kan det slå åt bägge håll, förmodligen farligare med bensinvärmare där det blir som ett kanonskott. Återtänder förmodligen på gammalt glödande sot, normalt ska ju en värmare göra en kylpaus innan den startar om under tiden ska ju fläkten gå och bränslepumpen vara avstängd.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Undrar varför du tar förbränningsluften från dubbelgolvet är det för att skapa undertryck där och dra ned bodelens varma luft där? I så fall lär du få kondens så småningom vintertid, sen känns det lite osäkert om värmaren mot för modan skulle skjuta, dvs den slocknar får in en massa diesel i gasform som exloderar då kan det slå åt bägge håll, förmodligen farligare med bensinvärmare där det blir som ett kanonskott. Återtänder förmodligen på gammalt glödande sot, normalt ska ju en värmare göra en kylpaus innan den startar om under tiden ska ju fläkten gå och bränslepumpen vara avstängd.


Menar du att det är för jag tar insugsluften från dubbelgolvet?
Det är ju inte så tätt i luckorna så det riskerar att bli undertryck men det är ju inget jobb att dra ut den slangen.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Den luft du skall ha till själva förbränningen skall du ta utifrån vilket jag konstaterat vara bäst. Den luft som cirkulerar genom värmaren kan du ta utifrån vilket jag inte anser så klokt, utan låt den luften cirkulera från bodel till bodel. Vi hade i vår Carthago värmaren monterad i facket under soffan i dinetten. Skickade ut varmluften på två ställen, ena utmed chaufförsdörren och den andra ut mot bodelsdörren. Luften cirkulerade genom värmaren och kom in under soffan via ett stort galler som fanns nere vid golvet.
Nu är ju den bilen borta men har en Pössl Summit 640 som skall ha en dieselvärmare. Denna gången blir det en 5 Kw detta med anledning av att vi använder bilen vintertid och så är nog plåtisen sämre isolerad.
Tänkte placera den baktill under sängen med utblås framåt och även ett utblås där bak med mindre utsläpp reglerat med ett spjäll.
VVKB V2 5Kw.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det verkar som om plåtisarna är riktigt dåligt isolerade, beror väl på den stora skjutdörren och bakdörrarna tror inte det finns särskilt mycket isolering där det får man nog göra själv, samma med hytten och dörrarna där.
 
F

F.d. 26513

Guest
Den luft du skall ha till själva förbränningen skall du ta utifrån vilket jag konstaterat vara bäst. Den luft som cirkulerar genom värmaren kan du ta utifrån vilket jag inte anser så klokt, utan låt den luften cirkulera från bodel till bodel. Vi hade i vår Carthago värmaren monterad i facket under soffan i dinetten. Skickade ut varmluften på två ställen, ena utmed chaufförsdörren och den andra ut mot bodelsdörren. Luften cirkulerade genom värmaren och kom in under soffan via ett stort galler som fanns nere vid golvet.
Nu är ju den bilen borta men har en Pössl Summit 640 som skall ha en dieselvärmare. Denna gången blir det en 5 Kw detta med anledning av att vi använder bilen vintertid och så är nog plåtisen sämre isolerad.
Tänkte placera den baktill under sängen med utblås framåt och även ett utblås där bak med mindre utsläpp reglerat med ett spjäll.
Visa bilaga 146191

Härligt. Skapa gärna en monteringstråd.
 
Toppen