• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av DOMETIC PERFECTVIEW CAM 360

RoGu

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Nykil
HBK-Nr
25225
Medlemskap
2025
Undrar om det är någon här som eftermonterat en Dometic Perfectview Cam 360 och har erfarenhet att dela med sig. Känner att det skulle vara en bra trygghet att ha denna runtom sikt vid parkering och i trånga utrymmen. Aktuell bil är en Fiat KABE TM x780 LXL 2018.

/Rolf

Dometic PerfectView CAM 360 | Dometic
 

Bilagor

  • Dometic Perfectview 360.jpg
    Dometic Perfectview 360.jpg
    49,4 KB · Visningar: 111

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har liknande system på personbilen, upplever inte att det ger så mycket extra,visst du får översikt runt bilen, men när det blir riktigt trångt kan man inte bara titta på skärmen, jag skulle inte lägga pengar på det,däremot en backkamera med två linser som jag har idag, när du kör fungerar den som en backspegel ,när du backar ser du närmare bilen.
Kabes placering av kamera idag vid nummerskylten är inte bra, hade samma bil som dig tidigare.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Stämmer, bra kamera tycker jag, du hittar kablaget inne på toaletten liten lucka under handfatet, där finns skarv till kameran ,sedan får du dra kabel därifrån upp på bakväggen,alternativ skarva inne i garaget nere på bakväggen.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Hade denna finess på min förra VW Touareg och jag älskade detta. Ju större fordon desto större nytta. När vi letade XLi så hade en del objekt denna finess men när vi slutligen fann vi vår bil hade den inte denna finess.
Kollade lite på eftermonterande men blev snål, då den handlaren jag frågade saltade sin offert. Kör därför vidare med endast backkamera och speglar som är rätt OK likaså
 

RoGu

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Nykil
HBK-Nr
25225
Medlemskap
2025
Tack igen Olof!
Det är underbart med personer som frikostigt vågar dela med sig. Jag bugar och tackar ödmjukast.
Skall tillägga att jag, vad gäller husbilsägandet, ännu inte är torr bakom öronen. Första året!Lyfta på hatten tecknad gubbe.jpg
 
F

F.d. 56718

Guest
Jag beställde det på den husbil vi ska hämta på fredag. Återkommer med en recension, men för min del kändes det som ett måste, hoppas det inte var pengar i sjön.
Bad dem föresten låta org. kameran sitta kvar som backspegel.
 
F

F.d. 56718

Guest
Ingen utförlig review då vi ännu bara körtbhem den drygt 23 mil.
Blev varnad innan att det kunde vara svårt att få det bra på en lång HB. Vår Hymer 798 är ca 8.5m men då Dometic även säljer dessa till långtradare och trailers så chansade jag och bad dem montera en.

Överlag fungerar det bra. Jag ser ibland i höger kamera en störning som jag tror beror på kalibreringen och ska kanske be åf titta på om det går att fixa.
Fungerar väldigt bra med att den växlar till att visa större bild bak vid back, och vänster/höger när man använder blinkers.

Klart enklare att parkera med 360 kameran än med endast back-kamera. Jag bad dem som sagt lämna kvar org kameran som kan nyttjas som backspegel och se trafiken bakom. Behöver dock vinklas upp så man ser mer av vägen bakåt.
 

RoGu

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Nykil
HBK-Nr
25225
Medlemskap
2025
Tack markusla.

Ska montera nästa vecka. Har du ev. fått någon uppfattning om behov av sensorer fram/bak?
Vill du delge vad monteringen gick på?
Tog du Dometic separat display eller kör du i den ordinarie? Stödlinjer i skärmen?

Oj, många frågor...
/Rolf
 
F

F.d. 56718

Guest
jag är ganska säker på att det ingår 4 kameror i paketer, och då är det lika bra att montera dem. Blir nog ingen direkt 360 känsla annars, eftersom kamerorna överlappar lite och på det viset ger fulla täckningen utan döda vinklar.
Men den fram kunde jag nog varit utan, tills man hamnar i någon trång sväng och ser nyttan med den.

Har separat display för denna och har kvar ordinarie kamera kopplat till Zenec i mittkonsolen.
Vet inte om det är guidelinjer med, jag tror det, men är just nu på jobbresa och kan inte kolla förrän till helgen.

Jag har inte koll och det var en del av helhetspriset på husbilen tillsammans med extra solceller och lite annat teknik-godis, och var en del av dem allmänna konkursen ;) men tror det kan ha varit ca 30.000-35.000:-
Och fick höra att det varit en inte helt smärtfri installation. Så be om fast pris!
 

RoGu

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Nykil
HBK-Nr
25225
Medlemskap
2025
Hur har det gått? Jo, Markula, det har blivit rejält förkylt! Jag har blivit begåvad med en förkylning modell större som gjort att mina lungor har separerats från kroppen! En styggelse.

CAM360 till husbilen har inget skett vilket förvånar mig storligen. Bilen är på "Body Shop" för nya plasdelar bak. Skulle få besked för 14 dagar sedan om pris för montering, men fortfarande inget hört. Har också kontakt med en separat verkstad som monterar på yrkesfordon. Har varit i kontakt med dem fyra gånger på telefon, men ingen ringt tillbaka med pris. Har talat med mest insatt på Dometic, Mikael Lundsjö, som skulle puffa på verkstäderna.
Är ytterst förvånad över det jumna intresset att återkoppla till en presumtiv kund! Kan det vara så att de inte klarar av att montera tro? Troligen tjänar de tillräckligt med pengar, så de kan simma lugnt. Lyckliga de.
 
Toppen