• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera larm

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Har för avsikt att montera larm i vår husbil. Skulle vilja ha lite tips på prisvärda larm. Viktigast är ett skalskydd man kan ha aktivt när man befinner sig i husbilen, samt vid ev. inbrott när bilen är uppställd. Kanske gasollarm men det är inte nödvändigt. Uppkoppling via SIM-kort ett måste. Vet att det finns ett enormt kunnande på detta forum.

Tack på förhand

Karin & Jonke
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Hej!
Jag har nu fått hem det larm som du också har köpt Knarrevik. Har efter många försök fått det att fungera dock inte ihopkopplingen med telefonen. Jag har satt i ett kontantkort från Telia och fyllt på det. Jag har testat det i en telefon och det fungerar. Däremot går det inte att ringa till huvudenheten. Får bara till svar att abonenten inte kan nås f n. Först blinkar gsm-lampan snabbt för att sedan efter en stund lysa med fast sken vilket indikerar att det är något fel med kommunikationen. Vad gör man? Larmet fungerar nu utan uppringning så det är ju ändå något.
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

På ett ställe i instruktionen står det att man ska ta bort pin-koden till sim-kortet. Det står ingenstans hur man gör det. Är det någon som vet? Kan detta vara problemet? När man sätter i kortet i en telefon måste man ju använda pin-koden.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Beroende på vad du har för mobiltelefon så är förfarandet olika för hur du tar bort pin-koden. Men du bör hitta det under telefonens inställningar.

Det är absolut problemet om larmet inte kan ringa ut. Går det inte att programmera in pin-koden i larmet så måste den tas bort för att det ska fungera.
 

svabo

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Ta bort pinkoden i en telefon!!!

Det finns några olika uppsättningar av larmet, har du programeringskod 8888
och funktionskod 1234 så har jag gjort en svensk "manual"

Ha de gôtt!!!!
-------------------------------------------------------
Telefonnummer till larmet: 070XXXXXXX.
Använd ett sim-kort som klarar 2G (gprs)!!! Inte 3g. Avaktivera sim-koden innan montering i en telefon!

Koder: Programmering 8888, Funktion 1234.

Fjärrkontroll:
Hänglås öppet, larma av.
Hänglås stängt, larma på.
Blixt, hemmalarmat (rörelsedetektor av).
Klockan, direkt nödlarm.

Programmera larmet:
Fjärrkontroller:
Håll inne ”setknappen”, larmet svarar, släpp ”set”, tryck en gång på valfri knapp på fjärren.
Larmet säger ”correct”. Om du är snabb trycker du på nästa fjärr…. Annars upprepa.

Dörrbrytare:
Håll inne ”setknappen”, larmet svarar, tryck en gång till på ”set”,
larmet svarar, aktivera första dörrbrytaren, larmet svarar, nästa dörrbrytare osv.

Rörelsedetektorn:
Håll inne ”setknappen”, larmet svarar, tryck två gånger till på ”set”,
larmet svarar, aktivera rörelsedetektorn, larmet svarar.

För att kunna ha rörelsedetektorn av vid ”hemmalarmat”. (blixtknappen på fjärrkontrollen).
Se till att rörelsedetektorn ensam är programmerad som ”defence zone 2, Hall alarm”.
Skicka sms 8888602251#

OBS!! Testa alla funktionerna innan du gör nästa del.

Sätta upp telefonnummer för larmmottagning via sms:
Mottagartelefon 1. Skicka 8888570046xxxxxxxxx#
Mottagartelefon 2. Skicka 8888580046xxxxxxxxx#
Mottagartelefon 3. Skicka 8888590046xxxxxxxxx#
(x = mobilnumret utan första nollan, verkar bara funka med landsnummer 00, ej +)
Radera telefonnummer: 888857#, 888858# eller 888859#.

Larma på/av med sms:
På, skicka 12341#
Av, skicka 12342#

Larma på/av via telefonuppringning:
Ring upp, larmet svarar (pip),
slå in 1234, (pip efter varje siffra, kan vara trögt, om ej godkänt, bara börja om)
larmet svarar, ”Password is correct”
På, tryck 1.
Av, tryck 2.

Fabriksreset av larmet:
Stäng av batteribackupen. Dra ut sladden. Håll inne ”setknappen” länge när du sätter in sladden.
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Jag fick också mitt larm idag. Har suttit och pluggat i manualen men det blir alltid krångligare på engelska. Men med din svenska förenklade känns det klockrent. Tack för den Svabo. Beställde ett kontantkort från Telia men blir nu osäker om det är rätt . Hur vet man att det klara 2G. Dessutom lite osäker hur man avaktiverar PIN-koden på SIM-kortet. Tacksam för vägledning.

mvh

Jonke
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Tack för översättningen! Mycket bra! Ställer samma fråga om det är rätt kort. Knarrevik verkar ha ett sådant. Får forska vidare imorgon.
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Forskade lite på nätet hur man tar bort pink-koden. Förmodligen måste man sätta i simkortet i en telefon och under inställningar säkerhet kan man ta bort pin-koden till simkortet. Får testa i morgon.
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

God morgon!
Nu har jag lyckats ta
bort pi-koden. Jag har satt i simkortet i en telefon och gått till inställningar säkerhet. Där kan man ta bort simkoden. Nu fungerar det i huvudenheten. Däremot när man programmerar telefonnummer skall första nollan i telefonnumret vara med.
Glad Påsk!
/B-OB
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Jag fick också mitt larm idag. Har suttit och pluggat i manualen men det blir alltid krångligare på engelska. Men med din svenska förenklade känns det klockrent. Tack för den Svabo. Beställde ett kontantkort från Telia men blir nu osäker om det är rätt . Hur vet man att det klara 2G. Dessutom lite osäker hur man avaktiverar PIN-koden på SIM-kortet. Tacksam för vägledning.

mvh

Jonke

Prova med att montera sim-kortet i en mobil och kolla ifall det funkar på enbart GSM.

Så här gör du på en Android:
-gå till inställningar
-välj dataanvändning
-klicka på de 3 punkterna uppe i högra hörnet
-välj mobilnät
-välj något av de första alternativen
-prova att sms'a
 

Bilagor

  • 2017-04-12 19.39.35.png
    2017-04-12 19.39.35.png
    88,8 KB · Visningar: 2

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Har nu fått mitt Telia SIM-kort och lyckats avaktivera PIN-koden. Nu sticker vi norrut till sonen i Sollefteå. Han är mera teknisk än jag så han skall få assistera vid installationen.

GLAD PÅSK PÅ ER ALLA!!!

mvh

Karin & Jonke
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Montera larm

@ Jonke
Vilket larm beställde ni och vad ingick?
Var larm har lagt av, får ingen kontakt med nätet, måste beställa ett nytt.
Har 2 deckare, 3 dörrlarm. 2lucklarm, ett fönsterlarm som kanske kan passa till ditt larm?

Jojje
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

@ Jonke
Vilket larm beställde ni och vad ingick?
Var larm har lagt av, får ingen kontakt med nätet, måste beställa ett nytt.
Har 2 deckare, 3 dörrlarm. 2lucklarm, ett fönsterlarm som kanske kan passa till ditt larm?

Jojje

Beställde via aliexpress.com detta larm fritt hem för 44 USD. Har installerat det idag och det testat. Ser ut att funka perfekt. men som jag sa i tidigare inlägg tiden får utvisa kvaliten.

https://www.aliexpress.com/item/gsm/32570238290.html?
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Ja jag fick allt som på bilden. Om du bläddrar runt på aliexpress finns det en uppsjö av alternativ med samma larm och olika uppsättningar tillbehör. Finns även att köpa till gasdetektorer, branddetektorer, magnetkontakter m.m.
Installationen var väldigt enkel.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Montera larm

Mitt larm som inte fungerar kommer från Säkerhetsbutiken i Klippan, numera kursad.
Noname , den info som finns på larminstruktionen är SIM3DX.
Inget fabrikatnamn eller tillverkare.
Hittar inte larmet på nätet, troligen Kinesiskt.

Frågan är om jag kan sammanlänka mina larmdetaljer med ett nytt gsmlarm typ ovan.
Har 2 deckare, 3 dörrlarm. 2 lucklarm, 1 brandvarnare, ett fönsterlarm.

Finns ju många olika sorters gsmlarm på Aliexpress.
Visserligen inga större pengar att handla och kolla.


Jojje
 
B

Brincken

Guest
Sv: Montera larm

Googla Vikinglarm. Prisvärda larmpaket. Lätta att montera själv. Bra support om det uppstår frågor. Har haft vårt monterat i snart två år utan problem. Du kan programmera text så att du får upp i mobilen exakt vad som larmat. Kan verkligen rekommendera detta. Har även brandvarnare och gasvarnare kopplat till larmet.
Mvh Bosse
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Betvivlar inte alls att Vikinglarm säljer bra grejor men priset är c:a 4 gånger det pris jag betalade för det jag beställde på aliexpress.com . Utförlig bruksanvisning på engelska medföljde. Hur enkelt som helst att montera.
Gas och branddetektorer finns att köpa till om man önskar. Du ser även på detta larm exakt vad det är som larmat.
Däremot vet jag inte om det går att använda detektorer och kontakter från ett annat fabrikat. Har väl att göra med vilken frekvens de kommunicerar med, men för det priserna kanske det kan vara värt att chansa.

mvh J
 
Toppen