• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Montera bränsletillförsel Dieselvärmare

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Hej!
Har någon monterat bränsleledningen till dieselvärmaren på bilens bränsle returledning?
Eftersom vad jag förstår så är det inget tryck i den ledningen så skulle det funka. Vad jag även hört är att returledningen inte når så långt ner i tanken, utan slutar en bit upp.Detta skulle i sin tur medföra att värmaren inte får något bränsle om man har ex 1/4 tank. Kan det stämma?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Men returledning suger inte från tanken, så risken är att ni tömmer tanken ändå. Det är ju retur för överflödigt bränsle från motorn. Ni kan få in luft i vämarn för den här väl ingen retur, då kan den stannar den gör två eller tre försök att starta se stänger den ner. Har ni ingen fler uttag på tankamaturen. Brukar vara ett extra till värmare.
Mats
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
På Sprinter o WW så går returen också ner i tanken om pumpen inte sitter i armaturen. Tag aldrig bränsle om från matarledningen om du har pump i tanken om inte spelar ingen roll. skickar bild på armaturen till dessa bilar.
 

Bilagor

  • Tankanslutning.JPG
    Tankanslutning.JPG
    862,1 KB · Visningar: 102

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Har ett Ford chassi av den nyare modellen, någon som vet om det finns något extra uttag på tanken eller om man måste borra? Ska snart börja montaget av min Kina värmare och tacksam för alla tips om någon monterat i en Ford tidigare
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Det jag vet är följande av erfarenhet att om man tar bränsle till värmaren från matarledning och pumpen sitter ex i tanken får man problem.
Problemet är att pumpen som skall försörja motorn har så kraftigt tryck att den trycker igenom värmarens pump, vilket medför att bränsle trycks in i värmaren och rinner ut via avgas eller förbränningslufts slang.
Jag kommer att påbörja monteringen av värmaren nu i veckan,tyvärr har jag inget garage att hålla till i så jag får vänta till mildare väder.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår doseringspump till Truma-pannan sitter på samma ledning som motorvärmaren (Sprinterns eberspächer) vilket fungerar bra. Vill bara ge dig en hint om vad vi själva har fått tips från Hedins service-verkstad och Alde (Trumas generalagent): motionera motorvärmaren OCH bodelsvärmaren varannan vecka. Vi gör det vid varje månadsskifte...
 
Toppen