• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera AC Dometic HB 2500 under husbilen

P

Pilote84

Guest
Hej Jag är ny här och skaffade en husbil i vintras. En pilote 84 integrerad i skapligt skick blev det. Under vår och sommaren har vi uppgraderat den med LED belysning och tätat om lite skarvar och fönster här o där. Vi har också haft den uthyrd med jämna mellanrum under sommaren. När vi själva var ute och åkte när det var som varmast, märkte vi att det blev olidligt varmt inne i husbilen under färd. Vi bestämde att en AC skulle monteras in på ett eller annat sätt. Ja det är ju inte billigt att köpa nytt och till slut hittade jag en begagnad på blocket. Det blev en Dometic HB 2500 som man monterar inuti husbilen. Ja varför jag inte valde en takmonterad var två skäl. hört att de är tunga att ha på taket och att de kan låta lite högre. Givetvis pris och vad jag kunde hitta med min budget avgjorde också.
Nu har jag ACn hemma och upptäcker att jag inte har plats inutí någon sittplats och att jag inte kan göra hål för den. Ramen går precis där sittdelen finns. Där sittdelen finns har jag en vattentank och en dieselvärmare monterad så platserna är fullmatade. Nästa alternativ jag har är att sätta den längst bak under dubbelsängen men då mister jag en massa lastutrymme och att jag får all vikt på ena sidan av husbilen. De har ju inte tänkt till utan satt både vattentank spillvattentank och truma boiler, trumafläkt på samma sida.

Då har jag läst på detta forum att någon har satt sin Dometic under husbilen med gott resultat som jag förstått det.
Jag har kikat under husbilen och det finns plats precis bakom bakaxeln i mitten innan reservdäcket. Det finns t.o.m uttag så man kan sätta en låda där, förmodligen ska man kunna ha en större spillvattentank där.
Jag kollade också på en växelriktare till detta och vill inte betala för ett Waeco (Dometic DC kit 3) Tycker det är alldeles för dyrt för min budget.
Där skulle jag kunna sätta allt i en låda. Jag vill ha ett separat batteri till den så den skulle kunna monteras in där.
OJ detta blev långt inlägg.
1. Är det någon som har tips och helst bilder på hur de gjort?
2. Hur har ni kopplat elen?
3.Hur har ni dragit slangarna?
4. jag har en ctek dual 250s som man kan ladda batteriet med.
5. Jag har solceller på taket som man skulle kunna koppla ctek till också.
6. Jag har ett bodelsbatteri som jag vill köra separat från ACn.

Tacksam för synpunkter och hjälp på vägen.
/Bo
 
F

F.d. 53814

Guest
Jag har ingen A/C som din och inte installerat någon så ta mina tankar för vad det är, lösa tankar :)
1. -
2. Det är ofta relativt enkelt att dra flexibla elrör under bilen och dra kablarna i dessa, tänk på att om det är 12V-kablar så blir dessa rejält grova.
3. -
4. Bra, men om din A/C drar t ex 1100W, som inte är orimligt att tro så är det dryga 90A (1100/12), hur stort batteri ska du ha? Och det blir rejäla kablar från batteri till omvandlaren.
5. Se ovan.
6. Bara att inte ansluta batterierna till varandra.

Tänk på kondensvattenavrinning, kylluft till inverter, luftomsättning till A/C, skydd för islag och några saker till säkert.
 
P

Pilote84

Guest
Tack för synpunkter. Tanken med att ha batteriet i samma låda är att ha all el draget i lådan. Det gör att jag knapp t behöver några extra elrör under bilen. Manöverenheten kan jag dra in i samma skyddsrör som rören till kylningen. Batteriet är redan beställt och kommer på onsdag denna veckan. Det blev ett fritidsbatteri 95 amp och det bör räcka till att försörja ACn. Jag har en separat laddare till bodelen och dragen laddkabel från solcellen till den. Tanken var att dra en kabel från samma anslutning solcell och till ctek dualen. Den kommer att få en sladd från generatorn också så man kan ladda vid färd. Vet ej hur jag kan lösa laddningen om jag har 230v inkopplat tex på camping. det borde finnas en växelriktare av något slag.
Ja kylningen för invertern vet jag inte ännu men det borde ju funka om det bara finns lite plats annars får jag montera en ventilation av något slag. kondens finns en slang som man monterar och går ut under lådan.
Skydd för att lådan ska få en smäll. Den monteras något lägre än reservhjulet och bakaxel så det ska väl bara vara otur om den slår i. Tänker försöka se till att all luft från bodelen cirkulerar igenom lådan så man får en bättre kylning. vet dock inte hur. kanske man kan hålsåga ett hål och montera en fläkt som suger in luft från bodelen och sedan kyls den och förs vidare ut
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Du kommer kunna köra AC ca 20-30 minuter på batteri. Har hittils inte hört talas om någon som kör bodels AC på batteri. Det krävs i så fall en extra generator på motorn eller ett bensin/gas elverk som kan köras under färd.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Att driva bodelsAC under färd är fullt möjligt med inverter, men den drar mycket ström kräver dimensionering därefter.
Fundera på nyttan mot kostnad arbete, jag skulle avstå, förutsätter att du har AC i bildelen.
Har aldrig sett montage under bilen,man får offra utrymme i garaget.
 
P

Pilote84

Guest
Ja precis som du säjer så är det möjligt att köra på bodelsbatteri under färd (12v) och även stillastående (220v). Dometic DC-3 kit möjliggör detta. Jag har ingen AC i bildelen och Ford Transit som Pilote 84:an, saknade helt AC och ganska omöjlig att få tag på och eftermontera. Därför valde jag att köpa denna Dometic HB2500 som är fullt möjlig att ha igång vid färd. Jag vet att rekommendationen är att montera den inuti en sittdel eller motsvarande. Jag tänker frångå detta eftersom jag inte vill eller kan såga upp stora rektangulära hål i golvet. Där har jag rambalkarna som sitter väldigt dumt till. Det sitter också en vattentank i ena sittdelen och en dieselvärmare i den andra. Tänker att istället för att börja två projekt och börja flytta vattentanken under bilen och sedan montera en AC där vattentanken suttit så är det bättre att sätta ACn i en låda undertill och göra max 2 hål för ventilation upp i karossens golv.
 
F

F.d. 53814

Guest
  • Minsta batterikapacitet: 250Ah (B2200, Freshlight, HB2500)
  • Strömförbrukning: 90A (B2200, Freshlight, HB2500)
Ovanstående taget från data på nätet, så jag får backa mina dryga 90A till 90A.
Min batteri är vad omvandlare behöver för att det ska fungera, vid kontinuerlig laddning från generatorn.

Utan laddning räcker ett sådant batteri 1 timma och 20 minuter innan det är.nere på skadliga nivåer, lite längre om du köper GEL.
Enligt andra trådar här så hinner du inte kyla mer än någon grad på den tiden.
 
P

Pilote84

Guest
Typ Under-bench
Kylkapacitet (kW) 2.5
Full belastning (A) 3.9
Kapacitet (BTU/h) 8500
Nätspänning (V/Hz) 230 / 50
Full load, heating (A) 4.8
Köldmedium R410a
Mått (L x B x H) (mm) 710 x 400 x 280
Vikt (kg) 24.9
Förbrukning, kylläge (W) 900
Förbrukning, uppvärmningsläge (W) 1100
Säkring (A) 6

Taget direkt spec från Dometic HB2500
så det betyder att jag får montera minst två batterier till 80amp, till min 95 amp batteri sedan tidigare
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Kan nästan garantera att du behöver en ny kraftigare generator i bilen och sedan bygga om så att den laddar batterierna direkt. Det går att göra, har gjort drt i en båt. Blir svårt att få ut 90 A från originalgeneratorn.
 
B

Brincken

Guest
Jag svarade dig i separat mail men gör det även här. Jo då , det var jag som monterade i en aluminiumlåda under bilen , bakom bakaxeln. Har nu kört till Italien två år i rad och det fungerar helt exelent. Jag är på Elmia i september på husbil och husvagnsmässa om du vill kika hur jag gjorde. Fördelen med detta är inte bara platsen man sparar utan ljudet. Att bara höra ett svagt brummande under bilen på natten istället för takmontage som håller på att göra en tokig. Det har jag haft förr men aldrig mer efter att ha gjort detta montage.
Mvh Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Første serieproduserte husbil med garasje (og dobbelgulv) var Flair 6700 i 1994.

Når det gjelder drift av bodels AC under kjøring så se om det er mulig å montere en ekstra generator på motoren - denne bør være godt over 100A, selv ville jeg velge 150A eller mer. Det fine med moderne 12V generatorer er at de har innebygget regulator så det er kun en enhet. Som batteri vil et 90 Ah kun fungere under kjøring og da som utjamning mellom generator og vekselretter (DC-3 er i praksis en slik). Hvor stort batteri en velger avhenger av hvor lenge en vil kjøre AC på batteri. Bruk 30 min pr 100 Ah for bly-syre batterier.

Husker ikke nå om DC-3 har automatikk for drift på landstrøm om det kobles til, det vil løse flere problemer for deg. Mangler det så må kan en løse dette med en prioritets bryter (automatisk eller manuell) slik at AC kan kjøres fra stolpe eller 12V.

Men meget viktig på 12V siden er at en velger rett kabler - grove nok til at de ikke blir varme.
 
P

Pilote84

Guest
Hej Bosse tack för svaret, tyvärr tror jag inte vi ska upp till mässan. Det hade varit intressant och veta mer detaljer om hur du kopplade el och vart du satte batterier etc. jag började lite i fel ände och trodde jag skulle kunna använda ett 95 amp batteri. Det ser jag nu att det blir svårt. Kansle t.o.m måste utöka till 3 st 95 amp för att ligga på säker sida. Min plan är fortfarande att bygga in allt i lådan.du får gärna maila mig med mer detaljer på brovallbo@hotmail.com
/Bo
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Hur länge hade du tänkt att köra AC'n? jag ser inte fler batterier som lösningen på problemet utan snarare mer strömuttag från laddningen. Min AC dricker 70-80A och ska man ha den igång under körning så får man ju se till att man har generator/inverter som klarar att ge det kontinuerligt.

På min bil har jag en 155A generator, men någonstans på vägen till bodelsbatterierna ligger en begränsning så att när jag kör ac'n under drift så dricker den i storleksordningen 50A från bodelsbatterierna och 30A från bilen.

//Peter
 
P

Pilote84

Guest
Hej Peter, Det största problemet vi har upplevt i sommar är vid körning. Då har det varit outhärdligt varmt. Det är då vi skulle vilja ha ACn igång. När vi står stilla så har vi inte upplevt något problem. Det är ju bara att öppna upp så får man genomströmning och svalare luft. Jag kollade idag hur stor min generator var och den är 95amp. Det finns en 150amp att köpa för en rimlig peng på autodoc som jag sneglat på men kan jag spara de tusenlapparna så vore det ju bra. Jag har ju solcell på taket men jag gissar att den ger väl inte så värst mycket. Jag har bodelsbatteriet kopplat till ett relä som laddar först startbatteriet och sedan bodelen.
Jag hoppas att brinken som har gjort detta hör av sig med tips o tricks eftersom han har lyckats med sin koppling.
 
Toppen