• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobiltelefoner med uppgraderbart operativsystem?

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
För några veckor sedan började det mobila bankidet på både hustruns och min Samsung Galaxy S3 varna för att det skulle sluta stödja den aktuella versionen av operativsystemet i sommar. Det finns "fulvägar" för att uppgradera till senare versioner men alla kräver ganska mycket "handpåläggning" och av vad jag har läst så verkar resultatet lite instabilt.

Nu är det snart "Black Friday" (24/11) och då tänkte jag passa på och köpa nya telefoner men då sådana där uppgradering av operativsystemet stödjs (utan fulvägar).

Vet någon på detta eminenta forum om det överhuvud taget finns mobiltelefoner där man kan uppgradera operativsystemet?

//Jan
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Mobiltelefoner med uppgraderbart operativsystem?

Skulle väl tro att alla som har Android eller Ios uppdateras kontinuerligt. Vi kör med Iphone (Ios) och får alltid de uppdateringar som är aktuella.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Mobiltelefoner med uppgraderbart operativsystem?

Det finns ju gränser för hur länge det går att uppdatera en telefon eller dator.
En S3 borde rimligen varit död för läge sedan :) Som min Motorola Defy från 2010, men den duger till reservtelefon.
Köper du en ny Android eller Apple idag kommer den att stödjas 3 - 4 år framåt. Det är väl rätt rimligt?
Anledningen är ju att hårdvaran, d v s processor, minne mm inte orkar driva nya moderna mjukvaror.
Tyvärr så är det väl inte så många telefoner på B F som är av senaste snitt, så köper man en billig så har man redan gett bort ett par års uppdateringar.
Rådet är, köp så nytt du har råd med och från en stor tillverkare, Samsung, Sony, Huawei, Apple, LG m fl.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobiltelefoner med uppgraderbart operativsystem?

En av anledningarna till att jag bytte från Android till iOS var att uppgradering av operatörsystemet uteblev efter endast någon enstaka gång.

Antagligen beroende på att olika tillverkare av Androidtelefoner har sina egna versioner av operativet. Enbart den senaste One Plus tillhandahöll uppgradering av sin Androidversion Oxygen vid flera tillfällen.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Mobiltelefoner med uppgraderbart operativsystem?

Skulle väl tro att alla som har Android eller Ios uppdateras kontinuerligt. Vi kör med Iphone (Ios) och får alltid de uppdateringar som är aktuella.

Uppdateringar får jag. Min fråga gällde uppgraderingar: Terminologicentrum | uppgradera

Det finns ju gränser för hur länge det går att uppdatera en telefon eller dator.

Förvisso men hårdvaran klarar uppgraderingar längre än vad tillverkarna vill låta påskina. Jag har med framgång uppgraderat Windows 95 -> Windows 98 -> sista uppdateringen av Windows XP på en och samma dator samt från Windows Vista direkt till Windows 10 på en annan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobiltelefoner med uppgraderbart operativsystem?

Google sine telefoner kan oppgraderes i mange år. Selv den eldste Nexus kan oppgraderes til nyeste Android, og Pixlar er alltid først ute med ny Android.

Ser at Apple har kuttet ut de eldste iPhone fra sine oppdateringer.

For de store telefon merkene er det en annen hindring, telefoner som er modifisert for telecom bolag kan i noen tilfeller ikke oppgraderes før bolaget har laget sin egen utgave - eller en via omveier klarer å bytte til standard OS.

Min gamle OnePlus One kjører Nougat utgaven av Android, om jeg orker det kan jeg bytte til Orero - en utgave som kun leveres på Google og nye Nokia på nye telefoner. Men jeg må da reinstallere alle apper jeg vil bruke, så det får vente litt.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Mobiltelefoner med uppgraderbart operativsystem?

Skriver detta på en iPad från mars 2012 och den sista uppdaterigen var augusti 2016. Version iOS 9.3.5.
Så här långt funkar allt ok.
Fyra år och 5 månader alltså.
Men det går nog snabbare och snabbare, man får ha kortare avskrivning ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Mobiltelefoner med uppgraderbart operativsystem?

En av anledningarna till att jag bytte från Android till iOS var att uppgradering av operatörsystemet uteblev efter endast någon enstaka gång.

Antagligen beroende på att olika tillverkare av Androidtelefoner har sina egna versioner av operativet. Enbart den senaste One Plus tillhandahöll uppgradering av sin Androidversion Oxygen vid flera tillfällen.

Om man endast får sin Androd uppdaterad någon gång så har man antingen köpt en billig skittelefon eller en gammal utgången modell.

3-4 års uppdateringar kan man räkna med så länge man köper ett etablerat märke och en my modell.
Ibland går det längre, men de får man nog se som en bonus.
Väldigt många appar fortsätter ju sedan att fungera ytterligare något eller några år innan operativsystemet inte längre stöder den koden.
Apple brukar stödja sina mobila modeller 4 år, men datorerna stöds oftast mycket längre. Min 2009 MBP kunde uppdateras till 2016.
Att uppdatera från Win95 ->XP är inte en bedrift. XP var nog den bästa Windowsversionen av alla när det gällde bakåtkompabilitet.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Mobiltelefoner med uppgraderbart operativsystem?

Anledningen är ju att hårdvaran, d v s processor, minne mm inte orkar driva nya moderna mjukvaror.

Ja tyvärr är det "modernt" att innehållet i telefoner och datorer blir mer och mer resurskrävande. Branschen vill förstås hålla prylförsäljningen uppe, därför utvecklar man inte så resurssnålt som det skulle gå att göra.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobiltelefoner med uppgraderbart operativsystem?

Om man endast får sin Androd uppdaterad någon gång så har man antingen köpt en billig skittelefon eller en gammal utgången modell.

3-4 års uppdateringar kan man räkna med så länge man köper ett etablerat märke och en my modell.

Faktiskt en av de dyraste vid denna tiden, HTC Desire!
De andra tre var inte särskilt billiga de heller, den ena var en Samsung S3.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Mobiltelefoner med uppgraderbart operativsystem?

Skriver detta på en iPad från mars 2012 och den sista uppdaterigen var augusti 2016. Version iOS 9.3.5.
Så här långt funkar allt ok.
Fyra år och 5 månader alltså.
Men det går nog snabbare och snabbare, man får ha kortare avskrivning ;)
Samma här fast senare inköp. Apple är inga hjältar för mig i detta fall. Man kan nog tala om lika goda kålsupare om man jämför tillverkare
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Mobiltelefoner med uppgraderbart operativsystem?

Apple produkter som fungerar med iOS 11
 

Bilagor

  • 236424F6-CE2D-489A-AC74-6FD156EA165B.png
    236424F6-CE2D-489A-AC74-6FD156EA165B.png
    237,1 KB · Visningar: 23
Toppen