• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mjuka varma mattor!

F

F.d. 839

Guest
Sv: Mjuka varma mattor!

Kenth & Ingela,

Det var jatte snyggt, nu ar min fru inne pa samma vaglangd. Det kommer att kosta pengar igen ... :yes:
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Mjuka varma mattor!

Mattan ser härlig ut. Att den är ventilerad är bra. Har ni något namn på tillverkaren eller typ av matta? Även vi har tankar på att lägga in en matta av den sorten.
:D Ce-eN !
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Mjuka varma mattor!

Frågade aldrig vad mattan hette men jag utgår ifrån att det är den som dom lägger in i Storebrobåtarna eftersom det var där jag köpte den.
Killen man pratar med heter Martin och har också husbil.
Han blir nog snart medlem ;-) , om jag lyckats övertyga honom.

Storebro Tapeseri & Inredning AB


Branscher: Inredningsartiklar



Telefon: 0492-30442
Telefon: 0492-30666
Adress
Vimmerbyvägen 21
590 83 STOREBRO
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Mjuka varma mattor!

Snyggt! Märktes det någon skillnad ljudmässigt?
/MT
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Mjuka varma mattor!

Tänkte faktiskt inte på detta men det var knappast någon domkyrkeakustik tidigare heller. :wink:
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Mjuka varma mattor!

Kollade länken och tyckte att det såg smidigt ut.
Vi har nog tänkt att ev lägga något under mattan om den nu inte blir för tjock så värmen försvinner ner i golvet istället.
Berätta gärna mer!
Har ni allt i ett stycke eller uppdelat på sektioner?
Ca pris per m3?
Kan man köra enbart golvvärmen för att klara frostfritt när det sjunker under nollan ute?
Många frågor finns!:wink:
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Mjuka varma mattor!

Vi använde en folie med bredd 43 cm som är delad i 6 sektioner. Från varje sektion dras kabel som ansluter till transformator. Initialt har vi valt att dra fram kabel från varje sektion till en kopplingsplint som sitter strax före transformatorn. Jag kommer förmodligen att lägga in ytterligare ett par mindre bitar eftersom jag har cirka 1,5 meter folie kvar.

Folien köps i löpmeter och om jag minns rätt köpte jag 8 meter. Till det kommer transformator, anslutningsklammer och vulktejp för isolering av klammer (vulktejpen blev jag tvungen att köpa hel rulle så jag har några meter att sälja till hugad spekulant - det går inte åt speciellt mycket). Hela kalaset gick på cirka 4.000,-. Dyrt? Tja - men väldigt skönt!

Den specialla presstången Ecoflex behöver man INTE köpa - det funkar utmärkt med en vanlig kombinationstång.

Jag la in folien i mars månad innan vi åkte på skidsemester i Norge. Där hade vi hyfsat varma dagar men ganska kalla nätter så för att få god värme i bilen räckte inte värmefolien till. Jag tror att den kommer att vara tillräcklig för att klara frostfritt i bilen under vintern (bilen står ute) men det får man nog hålla lite koll på. Sen är ju frågan om man ska ha värme eller ej i bilen över vintern - det finns ju en annan diskussion i forumet om detta.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Mjuka varma mattor!

Tack tack för info, det låter riktigt bra!
Behöver nog ungefär samma längd som ni fast jag kan inte se exakt hur lång eran bil är.
Förlåt att jag kommer med flera frågor men jag är ganska intresserad!!
Det blir en massa kablar som ska döljas och helst inte kännas under mattan, hur grova är kablarna?
Fick ni göra ett eget 220-uttag till trafon?
Har väldigt dåligt med 220-uttag, 3st totalt och inget sitter bra till.
Finns endast i tv-skåpet, köksarmaturen och toaskåpet, hittar i alla fall inga fler.
Ska mäta imorgon vilka bredder det går åt.
Ska luta mej en stund nu fast jag jobbar i natt ;-)
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Mjuka varma mattor!

Bilen är 6,60 m så det är nog ungefär samma mått. Mycket kabel - ja, men det går bra att lägga dom under en silvertejp som håller dom på plats. Drar man sen utmed inredningen så märks den knappast. På något ställe är den dragen under textilmattan men mattan är så pass tjock att man tänker inte på kabeln. Grovlek? Ja det är ungefär som vanlig elkabel till en lampa.

Av någon anledning var vår bil inte utrustad med 220-uttag invändigt så så det blev en extra överraskning. Vi fixade det samtidigt med att jag la in värmefolien så då satte vi ett uttag i närheten av trafon. Det går även utmärkt att köra golvvärmen över bodelsbatteriet via en inverter.

Fråga gärna på - kan jag svara så gör jag det!
 
Senast ändrad:
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Mjuka varma mattor!

lyder interessant
hvor meget el bruger den ?
kan du bruge den når du fricamper eller kun når du står med elstolpe ?
hilsen Michael 788
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Mjuka varma mattor!

Enligt Kama fritids katalog förbrukar en värmefolie med 43 centimeters bredd 32 watt per löpmeter. Normalt är jag inkopplad till elstolpe. Om jag fricampar kan jag koppla den till den inverter jag har i bilen. Den ska klara 1000 watt så vad jag förstår ska det inte vara något problem att driva dom 6-7 meter golvväremfolie som jag lagt in.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mjuka varma mattor!

6 - 7 meter elfolie á 32W ger i runda slängar 200W vilket blir 16A vid 12V. Det gäller att ha väldigt mycket batterier och väldigt bra generator att ladda alla dessa batterier.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Mjuka varma mattor!

Det funkar kanske några timmar att köra via invertern men helt beroende på hur mycket batterikapacitet du har.
300W = 25A från en 12v batteribank är rätt saftigt, att jämföra med 300W från 220V, som är ynka 2.5A ca.

Såg att någon hann svara samtidigt och att jag tog till lite i överkant med effekten, skall väl vara ca 250W.
 
Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Mjuka varma mattor!

Nice... (32*7)/12 = ca 20A. Man drar ut ett 80A batteri totalt på 4 timmar om det ens orkar så länge. Men man har ju varmt om fötterna under tiden :eek:

OOps.. många slogs visst av samma tanke. Ett 80 Ah gel batteri kan man ta ur 66 Ah ur så det blir inte ens fyra timmar
 
Senast ändrad:

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Mjuka varma mattor!

Det där med el är inte min starkaste sida!!

Jag har två gelbatterier i bodelen som bl a försörjs via 2 solfångare om vardera 50 watt på taket. Det borde väl räcka några timmar? Om jag inte är fel underrättad så slår systemet av uttaget från bodelsbatterierna om spänningen (heter det så?) understiger en viss nivå - allt i syfte att inte ladda ur bodelsbatterierna.

Vi tillhör den där, kanske lite udda skaran, som helst står på campingplats. Då är elförsörjningen inget problem.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Mjuka varma mattor!

Tror att invertern stänger av vid ca 10,5-11V och då räcker det kanske till att lösa lite korsord innan du somnar. Fast GEL-batterier tål rätt bra att djupurladdas så du kan nog lösa ett par korsord innan solen går upp och ger dina batterier ny styrka. Om solen står i gynnsamt läge för solfångarna så får du 100W i timmen tillbaka i batterierna, teoretiskt. Du får hoppas att solen är uppe länge för att få full kraft igen, bortåt 24 timmar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 425

Guest
Sv: Mjuka varma mattor!

Begriper inte hur man skall koppla in värmefolien!!!
Har köpt 3.5 meter och en transformator. Fick med en kabel som jag skall ansluta mellan transformatorn och mattan. Inga klips, de var slut.....Ingen tejp heller.....

Fungerer silvertejp??


Ska jag koppla kabeln från transformatorn till "kopparledningen" som sitter utmed sidorna på folien? Varför vid fler än en plats? Eftersom "kopparledningen" verkar vara i ett stycke hela vägen borde det väl räcka att sätta + i ena kanten och - i andra??

Ska iväg imorgon, onsdag, så ett snabbt svar vore fint.....någon???


Anders

Ahh!! Hittade en sida med uppgifter:

http://www.kamafritid.se/pdf/ECOFLEX_GOLVÄRME_FOLIE.pdf
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mjuka varma mattor!

Synd att du inte fick tag på klämmorna. Du klämmer fast en klämma i "kopparbanan". En klämma på vardera sidan av folien. Du ansluter sedan en kabel till vardera klämman och ansluter sedan de två kablarna till plinten i transformatorn. Meningen är att man skall "vulka" foliekopplingen med medföljande vulktejp.

Har du mer än en foliebit, gör på samma sätt som ovan vilket innebär att du har 2 x 2 kablar in i transformatorn.
Anslut sedan transformatorn till 230v-uttag i bilen och naturligtvis bilens elkabel till en "elstolpe".
Det dröjer ett tag men sedan blir det behagligt varmt på golvet.

Jag använde silvertape i små bitar att fixera folien på golvet, sedan en heltäckande matta över för att skydda folien.

Var det svar på dina frågor?
 
Senast ändrad:
Toppen