• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min första långresa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Agda och Åke hade haft det lite kärvt i äktenskapet senaste tiden. Under en kväll bröt ett nytt storbråk ut och det slutade med att gubben gick upp på övervåningen, packade ner alla fruns tillhörigheter och skrek åt henne att sticka.

Frun ville nu bara slippa se karln, så hon tog sina 2 väskor och gick ut genom dörren. Agda hade dock bara kommit några meter innan Åke slet upp dörren och vrålade efter henne:
Agda, jag hoppas att du dör en seg och plågsam död!

Hon vänder sig om och svarar:
Jaha, så du vill att jag kommer tillbaka…?
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godkväll på Er...

Idag har jag haft min egna lilla "Kistamässa" hos Neismann Caravaning och N+B fabriken...

Hos Neismann hade dom många Concorde bilar...lite sugen blev man...men alldeles för mycket pengar..
yZAAvTb7QzOcpbwN6QYHsA.jpg

Dom hade väldigt stort lager av olika märken...så jag var inne i en del o klämde o kände lite...

Sen var det till nästa, och där var det "bara" N+B-bilar...dom hade en som var väldigt lik en plåtis som jag vart imponerad av dess höjd o utrymme...o snygga är dom med tycker jag..
fullsizeoutput_1a8a.jpeg

...bakdelen...
fullsizeoutput_1a88.jpeg

....på insidan....
TEjM6wCLTImB76KrSrQ%eA.jpg

Det fanns en "lyxmodell" av denna, något längre med en massa utrustning till det "lilla" priset av 143 000€ !!?....får man ju en Concord för....men den hade allt...nästan iaf...

Dom hade väl ett 40-tal nya fina bilar...för dom har en riktigt fin utsida..
fullsizeoutput_1a86.jpeg


Efter min lilla "mässrunda" så fick jag mail från däckfirman...däcken hade kommit..
...såå, iväg till däckfirman i Mayen...där man blev väl omhändertagen...gubbarna stod beredda med sina mutterdragare...så jag hissa upp bilen med stödbenen...o vips så såg det ut så här..
fullsizeoutput_1a82.jpeg


O när det såg ut så här blev jag lite nervös...tänk om en hydraulslang går sönder...:(
fullsizeoutput_1a84.jpeg

...däcken såg riktigt bra ut...o färska var dom med...tillverkade vecka 48/2017...
fullsizeoutput_1a7c.jpeg


...medans gubbarna fixa bilen så fixa jag min lunch...på restaurang gyllene måsen... snabbmat...det var länge sen...o faktiskt gott denna gång...
fullsizeoutput_1a7e.jpeg


...sen tillbaka där gubbarna höll på med det sista...bra jobb till en vettig peng...:D
fullsizeoutput_1a7a.jpeg


...efter det åkte jag vidare till närmsta GRATIS:D ställplats... Mendig...där fanns T/F och elstolpe med myntbetalning...perfekt för en natts parkering...

Imorgon funderar jag på att åka till "Greven" o stå där till söndag, då kan man ju komma förbi Hamburg utan en massa långtradare...


Nog för nu...men...inte att förglömma...
IMG_3590.JPG

...undrar när man kan gå eller får gå i pension....
IMG_3593.JPG

Ha d gött....
//Klasse
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Vad är namnet på däckfirman i Mayen? Alltid bra att ha ett namn på en firma som vill sälja däck:)
Och nära Polch där jag är ibland.
//Lars
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Ha, ha, ha.
Det är verkligen trevligt att läsa dina berättelser, inte minst de som beskriver ställplatser och husbilsdrömmar. Du har all anledning att vara nöjd med den du har. Det ser mycket förtroendeingivande ut när du dukat i "baren".
 
S

Sören-6830

Guest
Vad är namnet på däckfirman i Mayen? Alltid bra att ha ett namn på en firma som vill sälja däck:)
Och nära Polch där jag är ibland.
//Lars
Jag bytte däck i Polch, på en verkstad nära N+B. Fråga N+B vad de heter, har tyvärr glömt det.
Fick även av N+B en adress till Fiat/Iveco-verkstad som gjorde service på vår bil, alldeles i närheten även den.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godmiddag alla HBK:are...


Igår innan jag lämnade Mendig så tog jag några foton på platsen....inte den vackraste men GRATIS:D
fullsizeoutput_1a9c.jpeg

Vi var 7 bilar här inatt...men alla verkar vara på rull eller stressade...så här står man ensam majestät..;)
fullsizeoutput_1a9a.jpeg

Rullade iväg, körningen kändes bra med nya däcken...tänkte jag skulle åka efter Rhen ist för tuffa motorväg hela tiden...stannade o fick med mig ett par minnen...
fullsizeoutput_1a98.jpeg

....och en båt som jag höll på o missa....vart bild inifrån...
fullsizeoutput_1a96.jpeg

...sen var det vidare mot Greven...det var rätt lugnt på vägarna, inte så mycket köer en fredag eftermiddag...väl framme så var ju alla platser mot Ems upptagna, men jag hitta en bra plats med kvällssol...längst bort i mitten på bilden...
fullsizeoutput_1a94.jpeg

...det var en del båttrafik på floden oxå...
fullsizeoutput_1a92.jpeg

...platsen kostar 15€ inkl 6 amp el T/F 0,5€ 50liter...sen fanns det dusch/Wc och tvätt...som kostade lite oxå...en ganska fin plats med det man behöver...om man behöver..;)...

Idag vaknade jag upp till växlande artighet o -3 grader, så jag hämtade färskt bröd (som var förbeställt) och sen blev det långfrulle med tjejvasan..:)...najs...i stugvärmen..

Mitt på dan tog jag fram drönaren o tog några bilder på ställplatsen...
fullsizeoutput_1a9d.jpeg

....o lite högre upp....
fullsizeoutput_1aa0.jpeg

Näe, nu tänkte jag tuffa vidare mot nya mål...kanske Sittensen...vi får se...återkommer...:rolleyes:


.....Osså lite....:p
fullsizeoutput_1a18.jpeg


...o sen lite gympa...
fullsizeoutput_1aa1.jpeg

....nu tuffar jag vidare....:music-icon:....skrivs kanske imorrn...Ha D..
//Klasse
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ett annat förslag, finnlines nattfärja från travemunde till malmö då kan man ta en öl och gratis bubbelpool och sen ordentlig frukost sen är det bara att köra hem och på eftermiddagen är man hemma, det brukar rulla på bra på E4 utan så mycket trafik, de har el ombord till kyl/frys om man vill boka HBK har ju rabatt också.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Godmiddag alla HBK:are...
...o sen lite gympa...
Visa bilaga 145780 ....//Klasse

Sorry Klasse, klarar inte av konsten med fötterna ännu, jag tittar fortfarande på min tumme...haha...

Nedan följer fakta-graf (okänd källa) som kanske bekräftar "tumme"-längd-teori gällande det ädlaste vi har.
108573-112595.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Ursäkta förslaget tänkte han skulle komma hem till stockholm snabbare, har åkt den vägen ett par ggr. gillar själv inte att färja på nordsjön göteborg om det blåser. Klasse verkar vara en sån som vet det mesta och planerar allt bra.
När man är på väg hem så vill man komma fram så fort som möjligt, ensamheten kan bli stor ibland....
 
F

F.d. 22252

Guest
Sir har du blivit totalt allergisk mot snö? Har du glömt hur kul det är att sätta bilen på tomgång och skrapa snö och is och sen fösöka gunga igång den i snön, sen kan man ju åka och sladda lite med husbilen bra koll om man skulle ha problem med hjärtinfarkt.
Du får åka upp på teide och campa lite så du inte blir totalallergisk och inte kan åka till sverige mer. Klasse åker ju hem för att åka skidor han gillar säkert en massa snö ung och vältränad som han är, hoppas vi får följa med på den resan också med lite drönarbilder.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Godmorgon i det kalla vädret....❄️⛄❄️

I lördags åkte jag ifrån Greven o hamnade i Sittensen...en vanlig parkering utan service..
...jag höll även på att göra bort mig genom att lita på "Malin" fullt ut...för att komma till platsen så var det en bro före...5,5 ton...:(...jag väger ju en hel del mer så det var bara att backa o ta en annan väg..
fullsizeoutput_1aa9.jpeg

...Efter jag parkerat så tog jag en promenad till Lidl för att bunkra lite....sen "hem" till stugan..
Det var nog nån form av bruksort med ett vatten drag rinnande förbi...
fullsizeoutput_1aab.jpeg

....med "värsta" vattenfallet...:)
fullsizeoutput_1aad.jpeg

På kvällen kom det ett gäng ungdomar som spela hög musik o satt på en parkbänk o festade i 3minusgrader?!! så jag var på spänn ett tag o tänkte att det inte skulle bli nån sömn denna natt...men vid 1-tiden så försvann dom o jag kunde gå in i min "törnrosasömn"...

Morgonstunden bjöd på kallgrader o lätt snö...bestämde mig för att fortsätta min resa hemåt..gick bra förbi Hamburg, men det var mycket vägjobb efter vägen...och nu började snöfallet bli mer kraftigt o lägga sig på vägen...skönt med nya däck på fötterna...åkte inte så lång idag då jag inte har så bråttom...hamnade på en parkering nånstans på vägen..

Idag ska jag åka för att handla med lite godsaker hem...i nån gränshandel...o fylla upp gasoltanken som nästan är tom...
Så här "fin" blev bilen efter körningen i snöslask...:(:mad:o_O:confused:...se om man kan tvätta nånstans..
fullsizeoutput_1aa6.jpeg


@SirMcLain och @bengtic
Tack för tipsen ang. min fortsatta resa hem...men då jag ska hälsa på min "gamla" Mor på vägen hem så blir det bäst att "landa" på västkusten o följa E20 upp....:D

@bengtic
Så himla ung o vältränad e ja inte...:p...men det kanske blir nån berättelse o bilder med drönaren från fjällen...

@Växjö Peter
Då måste du ha kört på bra...kan hålla med om att det ska bli skönt o komma hem till "halvan" så man blir hel igen...


...återkommer...ett tips bara ...
fullsizeoutput_1aae.jpeg

//Klasse
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen