• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljöplakett, Vignette, e-dosa, en för varje land!!!

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vi närmar oss ett roamingfritt EU.
Då kan man undra varför varje land har eller kommer att ha en nationell miljöplakett och nationell väg/motorvägs-Vignette eller e-dosa.

Inom EU har man enats om en gemensam klassificering av motorer i miljösammanhang, varför kan man då inte enas om en gemensam syn på en miljöplakett?

Att köra bil genom EU kräver en Vignette eller e-dosa som är unik för så gott som varje land. Varför kan man inte enas om en och samma teknik/hantering?

Detta har fått mig att skriva en insändare som jag skickat till bransch-tidningar.
För att få fart på debatten vill jag även sända den till en svensk EU-delegat som hanterar transport- och/eller turist-frågor. Denna fråga är inte partibunden.
Vet du namnet på en sådan delegat och gärna e-mail-adressen så skicka mig ett meddelande.

Bifogar insändaren.
Visa bilaga Insändare miljö-motorväg.pdf
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Miljöplakett, Vignette, e-dosa, en för varje land!!!

Har skrivit om detta tidigare vilket
är märkligt att det kan förekomma. Bra gjort o hoppas det lyfts och kommer upp till diskutioner.
Gäller även Sverige med bro o vägavgifter.
Bra initiativ.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Miljöplakett, Vignette, e-dosa, en för varje land!!!

Skicka det till Peter Lundgren HBK-medlem " Jeepkungen".
Han är på bettet vad gäller långtradartrafiken, cabotagefrågor mm.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Miljöplakett, Vignette, e-dosa, en för varje land!!!

Vill gärna ha ett namn på en EU-parlamentariker med inriktning på Transport och/eller turism för att nå fram med budskapet.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Miljöplakett, Vignette, e-dosa, en för varje land!!!

Oj, jag uppfattade Jeepkungen som en medlem i Husbilsklubben.se, inte som dessutom EU-parlamentariker.
Tack för klarläggandet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Miljöplakett, Vignette, e-dosa, en för varje land!!!

Det "kule" er at det finnes et EU vedtak om felles e-dosa med utgangspunkt i hva som benyttes i Norge, Danmark og Østerrike. At Sverige har valgt en annen teknikk for sine broer og byer er typisk, selv om Sverige er medeier i Easygo.

Men for at dette skal fungere grenseløst så må det finnes avtaler mellom landene. Easygo er et nav for utveksling av data mellom landene. Samme dosa benyttes og i Portugal og muligens i Spania og Frankrike, men ikke koblet til navet.

Den tyske løsningen for tungtransport har en klar fordel i at den avregner km uten en masse fast infrastruktur, men løsningen gir større grad av sporbarhet for kjøretøy så nordisk personvern er en hindring for utvidet bruk.

Robert: Nalle Lundgren sitter i transportutskottet i EU parlamentet, mer sentralt plassert person kan vi ikke få i EU.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Miljöplakett, Vignette, e-dosa, en för varje land!!!

Jag har skickat inlägg #1 i denna tråd med fil till EU-delegaten.

Passade på att skicka ett inlägg ytterligare där jag ber honom ta upp förhållandet att Norge inte följer ingånget avtal för EU/EES-stater där man accepterat resp. lands körkortsregler att gälla inom hela EU/EES.

Känner mig lite som myran (jag) som försökte strypa elefanten (EU) men en myra kan vara nog så irriterande.
 
Toppen