• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljömärke Frankrike

rsaanro

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6706
Medlemskap
2024
Tänkte åka till Frankrike och hinner inte vänta på miljömärke. Är det någon som vet om det går att köpa på plats när man kommer ner?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Ladda ner app green-Zones så ser du var man behöver dekalen. Min bil 2010 har E4 morton ..gröna felt visar var jag behöver vinröd dekal med nr 4 på
 

Bilagor

  • 5709127F-CB0C-4622-99A2-3F3C84776ACF.png
    5709127F-CB0C-4622-99A2-3F3C84776ACF.png
    1,5 MB · Visningar: 114

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Men är zonerna ständigt aktiva? Jag har läst att myndigheterna bara aktiverar dem vid behov. Någon som vet?
 

Mia&Åke

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15292
Medlemskap
2024
Hej,
Om väljer att inte åka in i dom större städerna så behöver man inget miljömärke. Dom stora områdena gäller endast yrkestrafik. Detta är uppgift jag fått både från M och bekanta i Frankrike.
Exakt vilka städer det gäller vet jag dock inte. Inget problem för mig då jag väljer att inte åka in i städer.
 

ArneF

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14141
Medlemskap
2024
Frankrike har ett väldigt komplicerat system med fasta ZCR-zoner och utsläppsberoende ZPA-zoner. Gå in på deras hemsida, crit-air.fr, och läs också på danska vad som gäller. Men var beredd på att du får lägga ner några timmar innan du förstår allt. På hemsidan kan man också beställa plaketten.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Kör inte i städer och inte haft någon miljödekal för Frankrike.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej, måste man ha dekal för varje land även om man är tillåten att köra, hela rutan blir full?
Lennart
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Franska systemet är invecklat. Bättre att beställa och betala dekalen för ca 45kr så slipper man tänka mer. När du fyllt i och skickat in alla uppgifter och betalt får du ett mail som bekräftelse. I det mailet finns en dekal man kan skriva ut och använda tills man fått den riktiga. Borde ju funka för dig som inte hinner invänta brevet med dekalen som kommer efter ca 1 vecka.
https://www.certificat-air.gouv.fr/en/
 
Toppen