• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljödekaler

F

F.d. 32985

Guest
Sv: Miljödekaler

Vi köpte enligt inlägg nr 15 hemifrån för vår resa i Tyskland, väldigt smidigt och enkelt.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekaler

Finns på DEKRA besiktningsstationer, jag köpte min på Hisingen i GBG Tagene industriområde.
 

Thomas.M

FD HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021
Sv: Miljödekaler

Jag har en Fiat-04 behöver jag en dekal när jag ska åka till Travemunde?
Såg att Dekra sålde dekaler ,nu har jag beställt..
 
Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekaler

Jag har en Fiat-04 behöver jag en dekal när jag ska åka till Travemunde?
Såg att Dekra sålde dekaler ,nu har jag beställt..

Med en -04 utan partickelfilter finns det ju egentligen ingen anledning att ha någon dekal, såvitt jag kan se så krävs det Euro4 och grön dekal i alla zonerna och och -04 JTD lär ju ge en gul dekal.

//Peter
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekaler

Det skrivs mycket om miljödekaler
Är det någon som vet villka man bör ha när man åker i Europa typ Tyskland, Frankrike, Holland etc etc?

/Pelle

Tyskland har sin dekal...den gäller inte i andra länder..
Kolla på motormännens hemsida.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Miljödekaler

Tyskland har sin dekal...den gäller inte i andra länder..
Kolla på motormännens hemsida.

Jag undrade villka dekaler man behöver, Tyskland har sitt det vet jag, men inte om jag behöver ett Franskt ett Holländskt eller Italienskt osv land för land, då jag bara varit i Tyskland förutom Danmark söderut. Vår bil är på 3850kg och tar gärna emot tips hur vi skall agera.

Tack för tipset med motormännen skall kolla där.

Mvh
Pelle
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekaler

Dessutom: Om man blir ertappad inom en miljözon utan giltig dekal, får man inte köra ut ur zonen för egen maskin. Enda sättet att komma därifrån, är med hjälp av bärgare.

Har kanske varit lite "överambitiös" och skaffat dekaler (tyska) för samtliga fordon som vi ägt under senaste 9-10 åren (onödiga utgifter sett i efterhand!)?

Haken i vårt fall är främst att vi aldrig haft behov av att åka in i just något av dessa "dekalområden" i Tyskland, trots att vi åker ganska mycket i landet dock inte inne i storstäders centra (avser då med vår hus- inte p-bil).

Har möjligen någon HBK-are egen erfarenhet av att blivit ertappad/stoppad i brist på rätt dekal eller fel sådan, ev hantering/efterbörd?
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Miljödekaler

Har kanske varit lite "överambitiös" och skaffat dekaler (tyska) för samtliga fordon som vi ägt under senaste 9-10 åren (onödiga utgifter sett i efterhand!)?

Haken i vårt fall är främst att vi aldrig haft behov av att åka in i just något av dessa "dekalområden" i Tyskland, trots att vi åker ganska mycket i landet dock inte inne i storstäders centra (avser då med vår hus- inte p-bil).

Har möjligen någon HBK-are egen erfarenhet av att blivit ertappad/stoppad i brist på rätt dekal eller fel sådan, ev hantering/efterbörd?

Om du kollar inlägg 10 och får det ett svar. € 80 plus utgiften till bärgren som skall ta dig ut av zone kalkulere med runt € 500- 600 totalt nästen 100 gånge priset på dekalen.

värsgo att testa. :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekaler

Ok i Sverige har vi kända hastighetsbegränsningar med kända påföljder (böter, indragna körkort, mm), sedan en helt annan sak om och när det verkligen kommer till uppföljning/påföljder ... !

Att regler/påföljder finns i samband med miljödekaler kan man lätt läsa sig till, men det var ju inte riktigt min frågeställning om du läser den, utan den handlade mer om känd tillämpning resp var och ens verkliga behov av dessa dekaler (av i sig kända regler i samband med utpekade områden).
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Miljödekaler

Ok i Sverige har vi kända hastighetsbegränsningar med kända påföljder (böter, indragna körkort, mm), sedan en helt annan sak om och när det verkligen kommer till uppföljning/påföljder ... !

Att regler/påföljder finns i samband med miljödekaler kan man lätt läsa sig till, men det var ju inte riktigt min frågeställning om du läser den, utan den handlade mer om känd tillämpning resp var och ens verkliga behov av dessa dekaler (av i sig kända regler i samband med utpekade områden).

Ok lite mer klart!

Jag har set polisen/p vagt i Berlin sätta på hjul lås på biler som inte har miljödekal.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Miljödekaler

Jag undrade villka dekaler man behöver, Tyskland har sitt det vet jag, men inte om jag behöver ett Franskt ett Holländskt eller Italienskt osv land för land, då jag bara varit i Tyskland förutom Danmark söderut. Vår bil är på 3850kg och tar gärna emot tips hur vi skall agera.

Tack för tipset med motormännen skall kolla där.

Mvh
Pelle

Info om miljözoner inom EU för både lätta och tunga motorfordon.
http://www.trafa.se/globalassets/pm/pm-2015_13-miljozoner-for-personbilar-i-eu.pdf
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har precis importerat husbil från Tyskland där det finns en gröndekal märkt med bilens tyska reg.nummer.
Nöjer de sig med denna dekal eller måste den förnyas i och med svensk registrering?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
På min bil sitter en grön dekal men inget regnr är skrivet, en tom ruta bara !!!! Är jag jättekriminell då ??
Alltså måste jag skaffa en ny eller fungerar det ändå :wideeyed:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Miljödekaler

Skaffade en dekal på Dekra i Flensburg för några år sedan till den bil vi hade då. Tog med mig pappren in fick frågan om det var en diesel. Betalade och va på väg ut med en grön dekal. Då får jag se att jag lämnat regpapper på vår EU scooter tvåtaktare? Man undrar hur seriöst det är med dessa dekaler.
Givetvis fick jag en ny dekal och fick hämta rätt papper.

Som när jag skulle hämta en dekal hos Dekra i Sverige, jag hade varken husbilen med mig, stod inte som ägare och fick ut en miljödekal där jag själv fick skriva i reg nr hemma.o_O Hade inte ens bilens papper med mig.

Kändes som dom enbart ville sälja ett klistermärke.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Även jag var in på Dekra fick ut en tom dekal,fyll regnummret sa killen som tog betalt.
Detta är som mycket annat bara ett byråkratiskt påfund som tydligen enkelt går att runda.
 
Toppen