• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljöbovar eller inte?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.799
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag satt och funderade över vilket klimatavtryck vi gör som husbilsåkare.

Hittade en sida där man kan betala för klimatkompensering, antingen för sin nödvändiga eller onödiga klimatbelastning. Jag vet inte hur seriös denna sida är men förhoppningsvis har de algoritmer som åtminstone är lika ”rättvisa” mot olika förflyttningar och boende även om de kanske inta har helt rätt i absoluta tal.

En resa för 2 till Bangkok med flyg blev:
9,52 ton CO2 (Motsvarar nästan 2700mil i husbil

Huset vi bor i med elvärme (154m2) blev:
2,3 ton CO2 (Vi är i Spanien över vintern)

En resa för 2 till Alicante med flyg blev:
2,76 ton CO2
Hotell för 90 dagar i Alicante:
4 ton CO2
Totalt 6,76 ton CO2 för flyg o hotell i Alicante över vintern

Vi kör c:a 2000mil med husbilen per år och det inkluderar 180 dagar över vintern i Alicante och området däromkring:
7,13 ton CO2

Är vi verkligen de milöbovar som många anser att vi är?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag klimatkompenserar genom att inte köra elbil, 5000 - 10 000 mil före brake even för batterierna.
Sedan Tysk kolkraft att ladda med.

Vindkraft för hushållet, samt 50% förnyelsebar råvara i min Preem diesel.

Var kan jag lösa ut mitt överskott, trots 1,7 liter milen i husbilen?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Är det ingen som funderat över detta med miljön? Allt handlar för vår del mest om pengar till statskassan, det går ju att köpa sig fri med högre skatt, diverse "miljöavgifter, utsläppsrätter etc. Vi i Sverige är redan bland dom bästa i världen om inte världsledande i att måna om miljön med sopåtervinning mm. Trots detta kommer staten med den ena "miljöavgiften" efter den andra för att få in mer kapital. Jag undrar hur mycket utav dessa pengar som verkligen går till miljöfrämjande åtgärder.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Om Sveriges miljöbelastning betraktad i det totala världsperspektivet inte fanns, så skulle världens miljö förbättras med ngn promille dvs helt försumbart!

Miljöpolitiken i Sverige handlar bara om argument för att öka skatteintäkter som INTE går till argumenterade syften/ändamål.

Vi ska naturligtvis bidra till en bättre miljö men inte genom avgifter/beskattning.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Om Sveriges miljöbelastning betraktad i det totala världsperspektivet inte fanns, så skulle världens miljö förbättras med ngn promille dvs helt försumbart!

Miljöpolitiken i Sverige handlar bara om argument för att öka skatteintäkter som INTE går till argumenterade syften/ändamål.

Vi ska naturligtvis bidra till en bättre miljö men inte genom avgifter/beskattning.

Varför då? Det är ju på så vis alternativ bl a kommer fram. Hur vet du att skatter inte går till ”argumenterande syften/ändamål”?
Fast jag trodde inte politik var ok att debattera i forumet?
 
F

Frudden

Guest
Min husbil är miljöneutral - minst !!
Tänk på alla som hamnar i kö bakom mig, hur mycket MINDRE koldioxid de släpper ut eftersom de kör långsammare p g a mig. Och den minskningen hamnar givetvis på mitt pluskonto. Och hur många som jag har räddat livet på tack vare min minskande hastighet där ute på vägarna - det vågar jag inte ens tänka på!

// Fredrik W
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Varför då? Det är ju på så vis alternativ bl a kommer fram. Hur vet du att skatter inte går till ”argumenterande syften/ändamål”?
Fast jag trodde inte politik var ok att debattera i forumet?

Detta handlar väl inte om skatter & politik utan om att staten klår oss på pengar med miljön som förevändning. För du tror väl inte att ju mer vi betalar ju bättre miljö får vi.:D
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Det handlar väll om de val vi gör i vår vardag? Att köpa sig fri ”och bara tuta och gasa” och konsumera varor som man alltid har gjort kan inte vara ett vinnande koncept. Ett miljötänk allt från att äta smartare, cykla som alternativ till jobbet/ärenden, använda sig av kollektivtrafik om möjligt, papptallrikar istället för plast - ja allt från stort till smått där alla deltar är nog vinnande. Sedan kanske man inte behöver vara så paranoid kring vart skatter går. Vi må bara världsledande i västvärlden, men globalt sett så släpper vi i Sverige ut mycket. Om alla kan göra vad de kan så blir det stort...det är min åsikt.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
En annan miljöaspekt där vi husbilister kommer på pluskontot är vattenförbrukningen. När man bor i husbil förbrukar man mycket mindre vatten än vad man gör i den vanliga bostaden. Speciellt stor skillnad blir det om man utnyttjar husbilens faciliteter fullt ut och inte använder duschar och toaletter på campingar.

Leif Torså
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det handlar väll om de val vi gör i vår vardag? Att köpa sig fri ”och bara tuta och gasa” och konsumera varor som man alltid har gjort kan inte vara ett vinnande koncept. Ett miljötänk allt från att äta smartare, cykla som alternativ till jobbet/ärenden, använda sig av kollektivtrafik om möjligt, papptallrikar istället för plast - ja allt från stort till smått där alla deltar är nog vinnande. Sedan kanske man inte behöver vara så paranoid kring vart skatter går. Vi må bara världsledande i västvärlden, men globalt sett så släpper vi i Sverige ut mycket. Om alla kan göra vad de kan så blir det stort...det är min åsikt.

Om man läser hela tråden får det alldeles tydliga intrycket att några som helst miljöhänsyn behöver man absolut inte ta, åtminstone inte i Sverige och i alla fall inte om man har husbil. Inte nog med att man inte då har någon negativ effekt på miljön, man gör i stället miljön en tjänst.

Skojar folk som skriver här hela tiden? Är det inte så att t ex ett kg utsläppet co2 är lika illa var det än släpps ut? Eller är det ofarligt i Sverige om det genereras från att köra husbil?

Lite klimatångest skadar inte så här i valtider.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Är det inte så att t ex ett kg utsläppet co2 är lika illa var det än släpps ut? Eller är det ofarligt i Sverige om det genereras från att köra husbil.

Visst är det så men problemet är att det inte finns något alternativ till den fossildrivna husbilen.
Än så länge!
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Visst är det så men problemet än så länge är att det inte finns något alternativ till den fossildrivna husbilen.
Än så länge!

Jo så är det! Så då gäller det väl att se till att det görs miljöinsatser där det går t ex med bra allmänna kommunikationer när man inte behöver eller vill köra husbil. (Fast det är väl sällan man inte vill köra hb). Man får väl göra det man kan och se till att tex regeringen gör stora insatser på miljöområdet. Därför är lite klimatångest en sån här dag bra, eller hur?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man kan ju uńdra över hur mycket har tillverkningen av h- bilar påverkat miljön.... Tänk er de bryter järnmalm för att få järnet till h- bilen, träd huggs ner för inredningen, olja borras för att bla. Tillverka plasten... O.s.v....o.s.v. Jag tror att även en h- bil påverkar miljön åt helt fel håll.. :swoon:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Och om man har avvikande åsikt, så får man epitet som rasist, klimatförnekare eller annat påhitt.
Vi var miljömedvetna, långt innan ordet miljötänk var påtänkt, men det visste vi inte. Det var bara naturligt att hämta mjölk i mjölkkanna eller återvinningsglas till pilsnern osv osv
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Och om man har avvikande åsikt, så får man epitet som rasist, klimatförnekare eller annat påhitt.
Vi var miljömedvetna, långt innan ordet miljötänk var påtänkt, men det visste vi inte. Det var bara naturligt att hämta mjölk i mjölkkanna eller återvinningsglas till pilsnern osv osv

Oj, vem har kallat nån rasist eller klimatförnekare? Måste ha missat nåt i den här tråden.
 
Senast ändrad:
Toppen