• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MC ramp

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Är det någon här som har installerat eller har MC ramp på sin Hymer år 2010 som är på Fiat maxichassi .... behöver man förstärka rambalkarna där bak ? Jag har sett en hymer som har dragkrok installerat på likadana balkar som jag har men det blir lite annorlunda last med mc ramp som ska tåla 120kg.
 

Ronne

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Haninge
Planera också att montera ramp för MC på AL-KO chassi med tandem. Hittade denna formel som kan vara intressant om den stämmer. Drömmer att f17031995ix.jpg å med en cykel på 180 kg
 

Ronne

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Haninge
Lånar tråden lite för att informera lite .
Nu har jag mekat och fått dit en ramp av aluminium. Den väger ca 12 kg totalt. Med cykeln (185 kg) på så ska jag få ca 380 kg mer på bakaxlarna. Vet inte hur det fördelar sig på tandemaxlarna. Jag kommer att åka och väga för att se om detta är möjligt. Det gäller att inte vara överlastad för att man blir nog stoppad för vägning.
mc1.jpg
mc2.jpg
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Lånar tråden lite för att informera lite .
Nu har jag mekat och fått dit en ramp av aluminium. Den väger ca 12 kg totalt. Med cykeln (185 kg) på så ska jag få ca 380 kg mer på bakaxlarna. Vet inte hur det fördelar sig på tandemaxlarna. Jag kommer att åka och väga för att se om detta är möjligt. Det gäller att inte vara överlastad för att man blir nog stoppad för vägning.
Visa bilaga 148310
Visa bilaga 148309

Mycket snggt !,,
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
jag har en inkörningsramp som låser framhjulet som ni ser på profilbild ,jag är dålig att lägga in bilder
 

Ronne

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Haninge
Nu har jag varit och vägt på bilprovningen. Framaxeln hade 1720 kg, bakaxlarna 2860 kg och bakre bakaxeln 1300 kg. Totalt vägde bilen 4610 kg. Räknar man ihop så stämmer det inte riktigt. Vågen kanske inte väger riktigt rätt när man står på kanten med bara en axel. Lite mer last kan jag få in 390 kg men bakaxlarna som tar max 1500 kg styck sätter stopp för mer bakom framhjulen. Vid vägningen så saknades 3 cyklar, mat, kläder och frugan så klart.
Annars var allt i för semester. Fulltankad och halvfull med vatten (i tankarna) Det sitter små diodbroms/bakljus och blinkers under utanför röda reflexerna, MC-modell från biltema. Har en dubblettnummerplåt som sitter på gamla mcrampen som får flytta över. Men jag får nog tänka om och försöka ha cykeln i garaget om fler ska med och på längre resa :(. Men nu är det provat och vägt och kanske fått en ursäkt till att köpa ytterligare en cykel men lite lättare;)
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi har en likadan bil som Ronne och med en 180kg 650 Caferacer inne i garaget nära bakhjulen. Det blir stor skillnad på axelbelastningen om man flyttar vikten mot axlarna.
 
Toppen