• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Massor av (dumma) frågor om gasol.

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej husbilsvänner!
Som nybliven husbilsägare är jag nybörjare på det mästa som rör den här världen. Inte minst när det gäller gasol (har aldrig använt gasol mer än till en lödutrustning). Här verkar det finnas massor av olika typer av flaskor, kopplingar, slangar, adaptrar och allsköns grunkor o mojänger att ha koll på.
Så för en gröngöling är frågorna många. Innan jag blåser på med dem så kanske det finns någon bra tråd/info här på sajten eller någon annanstans på interwebben? Tacksam för tips!
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
När en gas släpps ut från en trycksatt behållare så sjunker temperaturen i den utströmmande gasen. Helt enligt fysikens lagar om gasers tillstånd.
Den flytande gasolen i våra flaskor håller ofta omgivningens temperatur men sjunker något vid förbrukningen eftersom det går åt lite värmeenergi vid förgasningen.
Jack har nog fått lite om bakfoten när han har läst om detta på internet.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om jeg husker rett så er -160 grader kokepunktet for LNG (methan) og den temperatur de holder tankene på ved transport av denne gassen. Melkøya utenfor Hammerfest er et produksjonssted for LNG som skippes til Spania hvor den slippes inn på gassnettet under lavt trykk. Gasol og LPG er begge betegnelser på blanding av Propan og Butan, hvilken blanding avhenger av brukerstedets klima. Kaldere klima tilsier mer propan. Men produktet bytter ikke namn selv om blandingen endres. Ren butan kan fylles på blikkbokser da trykket som skal til ved romtemperatur er fortsatt meget lavt. Ren propan trenger kraftig tank da trykket ved romtemp er rundt 30 kg - for LNG er trykket mye høyere for å holde det flytende, og methan selges som CNG ved 300 kg trykk som fordongass i Sverige.
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Jack, jag vet inte hur jag ska säga detta utan att vara otrevlig eller tillrättavisande, men:
Gasolen i våra flaskor har inte temperaturen minus 188 grader.

Då jag inte är expert på detta område och riskerar att bidra till begreppsförvirringen om jag skriver så vill jag ta till en livlina. :)
@CarthagoAnders, har du lust och tid över för att ge några synpunkter på olika saker som skrivs i denna tråd?

Mvh jocke

jag skrev nyligen bifogade pdf som jag använde vid en gasolkurs jag höll på Yrkeshögskolan i Falkenberg
tyvärr finns det många felaktigheter i denna tråd som skapar förvirring och i värsta fall kan leda till olyckstillbud
t ex Jacks påstående att LPG och LNG är samma sak! denna typ av inlägg borde rensas från tråden
/Anders
 

Bilagor

  • Allmänt om energigaser.pdf
    65,6 KB · Visningar: 148
F

Fd.47585

Guest
To+Go Om du läser vad jag skrev så kostar det att fylla tomma flaskor hos oss under 300:- att fylla och precis under 600:- att byta. Sen skrev jag också att fyller man behöver man inte vänta till flaskorna är helt tomma då man bara betalar för den mängd man faktiskt fyller, byter du är det alltid "fullt pris" även om flaskan är halvfull. Frågor på det?
 
F

F.d. 55374

Guest
To+Go Om du läser vad jag skrev så kostar det att fylla tomma flaskor hos oss under 300:- att fylla och precis under 600:- att byta. Sen skrev jag också att fyller man behöver man inte vänta till flaskorna är helt tomma då man bara betalar för den mängd man faktiskt fyller, byter du är det alltid "fullt pris" även om flaskan är halvfull. Frågor på det?
4
Har inga på frågor det. Vi har i många år fyllt i gasoldepån i Svartvik , men eftersom dom är dyrare nu än för några år sedan och att det dyker upp ställen där det går att byta till ett bättre pris så blir det bara byten. Var till Byggmax idag och bytte en PK10 för 269 kr alltså 71 kr billigare än Svartvik. Nu tömmer vi alltid våra tuber.
Ha en trevlig sommar.
TommyR
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58689

Guest
Hej på Er! Behöver också ställa en "dum" fråga om gasol. Hur flyttar man regulatorn från den ena gasolflaskan till den andra, när den ena flaskan är tom? Ska den skruvas eller tryckas in? Har inte vågat försöka och det kanske inte är så svårt, men vill gärna vara förberedd den dagen det är dags att flytta över den. Gasolen har ju en tendens att alltid ta slut nattetid och man upptäcker det först när det är dags att sätta på morgonkaffet!!

Tack på förhand / E
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
jag skrev nyligen bifogade pdf som jag använde vid en gasolkurs jag höll på Yrkeshögskolan i Falkenberg
tyvärr finns det många felaktigheter i denna tråd som skapar förvirring och i värsta fall kan leda till olyckstillbud
t ex Jacks påstående att LPG och LNG är samma sak! denna typ av inlägg borde rensas från tråden
/Anders
Bra där Anders. Dina kunskaper i ämnet är obestridliga.
 
Toppen