• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mallorca ställplats?

goranjohansson

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
16496
Medlemskap
2022
Finns en i Inca, mitt på ön. Annars står det ofta husbilar om man kör till Alcudia och vidare vägen mot laVictoria (ett gammalt kloster, numera vandrarhem och en bra restaurang) utefter kusten innan backarna upp mot klostret. På lågsäsongen brukar det inta vara några problem att parkera runt om i Port Alcudia t.ex nära den färjeterminal där färjorna från Barcelona stannar till.
GöranJ
 
A

Anbeis

Guest
Tack snälla. Vet du om överfarten med färjan är dyr? Och är det långtidsparkering på ställplatser - till vilket pris?
 

goranjohansson

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
16496
Medlemskap
2022
Vad gäller långtidsparkering på den ställplatsen....ingen aning, har aldrig stannat där, vet inte priset heller, tyvärr. Skall kanske kolla det i september när jag är där.
mvh
GöranJ
 

goranjohansson

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
16496
Medlemskap
2022
Corsica ferry till Alcudia gick bra, överfarten tog ca 10tim, färjan startade från Toulon lite försenad vid 12-tiden på natten och var framme i Alcudia strax före 10 på morgonen. Jag har varit i Inca och kollat på ställplatsen.....men den var tyvärr nerlagd! Det finns dock ganska många ställen runt Alcudia där man kan stanna över natten, en hel del spanska och tyska husbilar syns på dessa.
GöranJ
 

Biep2303

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Borås
Hej Göran,
Jag undrar, när du stå med husbilen på Mallorca. Finns där någon möjlighet att tömma kasettoa och gråvatten.
Mvh
Siegfried
 

goranjohansson

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
16496
Medlemskap
2022
Tyvärr, efter stängning av den befintliga ställplatsen så finns det nog ingen riktigt "laglig" plats till varken gråvatten eller toakassett. Själv har jag tillgång till ett hus där jag kan bli av med mina "bekymmer" . Det finns dock ganska många husbilar här så nånstans hamnar det.....misstänker att gråvattnet går ner i dagvattenbrunnar och övrigt? offentlga toaletter??
GöranJ
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Infrastrukturen för husbilar på Mallorca verkar vara rätt usel, men här finns i alla fall några platser att stanna och tömma/fylla tankar; Áreas de Servicio y Parkings para pernocta de autocaravanas en Baleares

Informationen verkar aktuell, hittade en kommentar i ett Forum, typ spanskt HBK, från den 13/9-18. Sitios dónde pernoctar con autocaravana en Mallorca.

Camping är inte heller vidare utbyggd företeelse på ön, googlat runt, men det är mest mycket enkla ställen för ungdomar. Här är i alla fall tre campingplatser, en som i alla fall har en Concordeliknande husbil som gäst; Campingplatser i Mallorca

TommyD
 

Benny/Inger

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Motala
HBK-Nr
12433
Medlemskap
2026
Våren 2019 spenderade vi 10 dagar med husbil på Mallorca. Vi tog färjan från Gandia (syd Valencia) till Palma och retur från Alcudia till Barcelona. Bokade resan via Direct Ferries för € 470.-. Resan till Palma går via Ibiza.
För att finna ställplatser navigerade vi via Garmin och appen Campercontact.
Första ställplatsen blev öster Palma, Finca El Arenal. 5 km ut på landet där vi bodde bland kreatur på en stor äng. Pris € 15/dygn. Där fanns de nödvändiga faciliteterna för tömning, dusch och toa i enkla bås. Men då det inte var ett
enkelt
alternativ för att komma in till Palma flyttade vi husbilen till en lokal gata i S Arenal, Carrer del Xoriguer utmed en park. Där stod vi i 4 nätter. Därifrån kan man ta expressbuss 25 direkt in till katedralen i Palma, pris € 1,50.
Därifrån åkte vi öster ut mot Felanitx, där vi bodde på en hacienda Finca Son Poul, mindre hotell men också ställplats. Pris för enbart parkering € 9, tillgång till el och dusch/toa € 22,5/dygn. Någon tömning erbjöds inte.
Nästa anhalt blev Alcudia, där vi stod 3 dagar på en större grusparkering mitt emot katedralen. Ingen avgift eller service. På tisdagar är det marknad och då är parkeringen full och då är det omöjligt att komma ut med husbil. Mindre husbilar kan parkera utmed Carretera del Far, mot golfbanan och nordväst om färjeläget i Porto Alcudia.
Tyvärr är Mallorca inte förberett för mobilt boende enligt våra krav, men ändå ett äventyr.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag har lärt mig att på ställen utan formell tömning, så kan man åka till det bemannade återbruket och prata med personalen där. Det har jag gjort på Fuerteventura och Lanzarote och det var inget problem att tömma hos dem.

Bara ett tips.
 
Toppen