• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Malibu 640 LE

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Malibu 640 LE

Vill sätta på 2 st 115W storlek 560 x 1200 mm flexibla paneler om det finns plats
Därtill LiFePo4b batteri, där är det också vilken storlek det finns plats för i bilen.
Firman som har detta är Makspower.no
De ligger ju inte så långt från där vi bor i Malung.
:mcride::mcride:

Kolla om det verkligen går att använda flexibla paneler. Taket på Ducato är ju inte plant.
F.ö. har många stora problem med flexibla paneler, de tappar effekt eller slutar fungera helt efter mycket kort användning, om de då är limmade på taket är det ett h-e att få bort dom.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Malibu 640 LE

Man behöver inte limma på plåten. Man kan limma aluprofiler och sen fästa flexpaneler i dessa. Lätta att byta när UV-ljuset ätit upp plasten efter några år.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Malibu 640 LE

PAKET VINTERN
För specialpriset på € 1.395, -

SÄRSKILD UTRUSTNING

Isoleringsmattor Framfönster och sidofönster Hytt
Isoleringsmattor
Matta i vardagsrum och hytt
Ytterligare uppvärmning avloppstank och avloppsrör
Ditt pris: € 145, -

Var har du hittat det priset € 145 ?
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Malibu 640 LE

Kolla om det verkligen går att använda flexibla paneler. Taket på Ducato är ju inte plant.
F.ö. har många stora problem med flexibla paneler, de tappar effekt eller slutar fungera helt efter mycket kort användning, om de då är limmade på taket är det ett h-e att få bort dom.

Vad jag förstår så är de nya flexibla panelerna både effektiva och tåliga.
Jag är ju också ute efter att spara vikt, de är ju mycket lättare.
Att limma på en aluprofil bör ju fungera, jag hade inte tänkt att gå på dem.
:mcride::mcride:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Malibu 640 LE

Jag har också haft samma tankar (spara vikt) men det börjar dyka upp väldigt många rapporter om flexibla paneler som tappar effekt eller slutar fungera helt efter mycket kort tid. Nya utföranden av semiflexibla med glasfiberbaksida är på väg in, dessa har också en ny typ av plastfilm som skall vara betydligt mera ljusgenomsläpplig och ha längre hållbarhet utan att bli "mjölkig" = tappa ljusgenomsläppligheten, men priset är ännu så länge högt enligt uppgift.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Malibu 640 LE

Har fått svar på hur uppvärmningen av spillvattentank och spillvattenrör går till, enligt försäljaren så skall det värmas upp genom diselpanna, låter nästan för bra för att vara sant. Behöver nog undersökas närmare.
:mcride::mcride:
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Malibu 640 LE

Solpaneler som jag tittat på Sunpower Maxeon Generation 3, finns hos makspower.no Faktisk till ett bra pris fastän det är i Norge
Verkar vara bra kvalité också effektiva.
Jag skulle vilja veta vilken yta som finns tillgänglig på taket för solpaneler på 640 LE
:mcride::mcride:
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Malibu 640 LE

Vad är problemet? Har en 2017 med kompressorkylskåp nyss hemkommen från Italien med 30-35 gr värme, vi har inte haft några problem trots saknaden av utvändig ventilation.Jan

:)Hei.

For meg var problemet omvendt. Har en La Strada Nova som er helstøpt i
fiberglass. Siden den støpes blir det ventilasjonsåpninger på alle, noe som
laget trøbbel for kompressorkjølen.
Fikk forhandleren til å tette åpningene og siden har skapet fungert topp.

Forhandler viste ikke at kompressorskap fikk den ventilasjonen det trengte
ved at luft sirkulerte rundt skapet, inn nede ved gulvet og ut over skapet.

Hilsen Regent.
 
Toppen