• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Madrasser m m

F

F.d. 4454

Guest
Sv: Madrasser m m

Tack för alla tips om damsugare/borstar. Vi ska ha 3 katter med oss och kattlådan med kattsanden måste vi nog ha i duschutrymmet och där går det inte bra att sopa ("refflor" i golvet samt kanter) så det måste nog till en liten damsugare och helst då en 12V eftersom vi troligen inte kommer att besöka campingplatser mer än nödvändigt och kattsanden bör man nog suga upp varje dag. Annars har jag intet emot sopborsten, den använder jag dagligen hemma. Men den lilla handdamsugaren som finns i Biltemas nya katalog kanske får duga till att börja med. Den är i alla fall billig...
 
F

F.d. 4454

Guest
Sv: Madrasser m m

De består av tunn bäddmadrass, täcke och kudde. Vi köpte dem från Ullbädden tror jag att det heter. De finns i alla fall på nätet. Vi har inte sovit så bra någon gång, känns det som.

Tack för svaret. Jag hittade Ullbädden på nätet Ullbädden AB, och där fanns ju en massa olika sorters ull att välja på. Men nu undrar jag ju nyfiket -dels vilken sorts ull som ni köpte och dels om ni verkligen gör som sägs på Ullbäddens sida, dvs använder produkterna utan lakan?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Madrasser m m

Kajsa,

Det finns tillrackligt med gadget(s), 12VDC damsugare - tvattmaskin egentligen allt mellen himlen och jord. Problemet ar inte att inforskaffa alla dom prylar men vad man glommer ar att det okar enormt pa total vikten och eftersom det flesta av oss aker med max 3.5t sa blir det att tanka om. Jag strippad husbilen fran allt och borjade att skriva up och vagde in varenda lilla sak som gick tillbaks in. Man blir forvanad vilka vikter man laddar i.

Lite granna borta fran topicen men har trots allt lite med det hela att gora. Pa tala om vikter. Haromdagen tog jag bort Omnistor 5000 markisa och la den pa vagen jag holl pa att svimma av, vagen visade 56kg. Vi ar inte nagra camping manniskor sa en markisa tycker jag personligen ar en lyx som okar total vikten oerhort, fran och med nu aker jag utan markisa :wink:.

Har man naturligtvis en storre husbil stil >5t ja da skulle jag ocksa ladda mera i, sjalvklart !!!
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Madrasser m m

Vi köpte de "billigaste" d v s europeisk merino. Ingenting av detta är ju billigt precis.
Ja vi använder dem utan lakan o det låter snuskigt, men det är bara att göra som det står i beskrivningen. Ett par gånger i veckan hänger vi ut allt o sprayar på lite vatten eller bara låter de hänga i fuktigt väder. Jag skulle nog ha köpt de som är snäppet dyrare, för jag inbillar mig att de kommer att hålla längre. Det ullar av sig ganska mycket, men det borde väl avta så småning om.
Jag lovar att det är jättehärligt att sova i!!!:D
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Madrasser m m

Men den lilla handdamsugaren som finns i Biltemas nya katalog kanske får duga till att börja med. Den är i alla fall billig...

Känner inte till denna dammsugare, men till kattsand behövs det inte värst bra grejor så den borde funka för er! Har oftast haft ett gäng katter (även om jag just nu är kattlös sedan ett par veckor), och tycker att det funkat bra även med dammsugare som inte dugt till resten av huset! Hund- och katthår på möbler brukar ställa lite högre krav tycker jag. Fast jag undrar om det inte framför allt är munstyckets utformning som spelar roll där.
 

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026
Sv: Madrasser m m

Vi har haft ullsängkläder sedan 5 år tillbaka älskar dom. Har sytt om en pläd så den fungerar som bäddmadrass i bilen. Vi har 2 omg täcken ett sommar som vi använder hemma på sommaren o vintertäckerna används i bilen. Köpte vårt bäddsett även med tempturmadrasser när vi var på Teneriffa men dom kommer från Tyskland.
Birgitta
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Madrasser m m

Vi har en Electrolux handdammsugare med roterande borste som är mycket effektiv på heltäckaren i husbilen. Förvaras hängande i sin laddare. (laddar dock endast på 220 volt)

OBS! Laddaren lämnar 12 volt växelström, om man ansluter den till 12 volt likström fördärvas batteriet.

3715d1179650745-dammsugare.jpg
Hej!
Denna dammsugare går utmärkt att ansluta direkt till 12 volt likström. Den har även sålts i camping variant då med en kabel som passar till cigrettändarutaget, 220volts adapter medföljde ej denna camping modell. Vi har haft våran dammsugare ansluten till 12 volt likström i minst 5 år utan förstört batteri.

Galaxy
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Madrasser m m

Det är möjligt att man har ändrat system för laddning på de nyare typerna.

Jag testade att ladda med likström och batteriet la av efter två månader, fick dock ett nytt på garantin. I bruksanvisningen och enligt Elektrolux så förstörs batteriet vid anslutning till 12 volt likström.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Madrasser m m

OBS! Laddaren lämnar 12 volt växelström, om man ansluter den till 12 volt likström fördärvas batteriet.
Nu glider vi från ämnet, men jag förstår inte hur ett batteri ska kunna laddas med växelström! När spänningen når batteriet lär den allt vara polariserad och åt rätt håll om det ska bli uppladdning. Eller...? En bra dammsugare ser det ut som i alla fall.
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Madrasser m m

Hej vi köpte dom billigare ullmadrasserna från början men böt ut dom till dyrare o mjukare vi har haft dessa i sju år nu och dom är lika sköna nu som nya, vi använder inte lakan, och dom använder vi ochså i bilen toppen;) ;)
 

Birgitta & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
367
Medlemskap
2026
Sv: Madrasser m m

Ja när vi handlade fanns det ett sommartäcke väldigt tunnt och lätt som man har ett påslakan på. Använder det hemma under sommarhalvåret. Har varit inne på ullbädden men inte sett det där men det borde finnas. Vi handlade våra sängkläder från Tyskland.
Birgitta
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Madrasser m m

Det talas mycket om hår från katter och hundar i den här tråden. I ett städprogram på TV rekommenderade man en vanlig diskhandske av gummi (möjligen någon sorts plastmaterial) för att samla upp hår på möbeltyg. Såg ut att gå väldigt bra.

EssoJ
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Madrasser m m

Hej!
Jag har köpt vanlig bäddmadrass på IKEA och klippt om den efter husbilssängen och sedan sytt nya kantband (där jag klippt om madrassen). Vi har en Black & Decker som fungerar väldigt bra.
Hälsningar
Gun Rehn
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Madrasser m m

Vi har med köpt från Ullbädden. Haft våra i ca 2 år.
Det är med blandade känslor vi använder dem. Mest hemma.
Jonny tycker att de kliar, så han har underlakan på bäddmadrassen.
Jag sov länge utan något alls, men har även jag börjat med underlakan och örngott. Täcket tycker vi båda är helt OK utan. Nu finns det ju olika kvaliteér på ullen. Vi har den mjuka lite dyrare. I husbilen har vi den billigare undermadrassen, kan man nog även ha som täcke, den är lite tunnare, men den kräver lakan anser vi. Passar bra i en dubbelsäng. Nu används den inte, då vi köpt en husbil med långbäddar. Men kanske kan man dela den på två och sy ihop, är skönt när kylan börjar komma.
Men dessa ullbäddar, jag tycker själv att det är lite överdrivet om man ser till priset. När våra tar slut köper vi nog inga nya. Vi föll för detta på Gran Canaria och letade när vi om hem. Priset i Sverige är billigare och kvaliteten är samma. ca 16-2000.- för två sängar.
Men som sagt smaken är som baken.....
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen