• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Madrasser m m

F

F.d. 4454

Guest
Nu väntar vi på vår nya (och fösta) husbil till våren. Spännande!

En av de otaliga saker jag funderar över är madrasser. Har ni tunna bäddmadrasser ovanpå de som följer med husbilen? Är det något man bör köpa till eller fungerar det lika bra utan?

Vill också gärna få tips på liten och smidig damsugare (12V) som suger bra.

Slutligen, om ni är ute 2-3 veckor hur gör ni då med tvätten? Har ni med er så att det räcker för hela tiden eller tvättar ni någonstans under vägen? Var i så fall?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Madrasser m m

På fråga A svarar jag:

Vi har en extra bäddmadrass inköpt på IKEA. Enklare att bädda och mjukare att sova på.


På fråga B svarar jag:

Letar också efter en dammsugare men lutar åt en bra batteridriven på minst 12V som kan laddas under färd med en inverter.


På fråga C svarar jag:

Vi tvättar inte utan har tillräckligt med oss så att vi klarar oss. (jag är lite oense med hon som bestämmer, jag tror vi skulle spara lite vikt om vi tvättade någon gång under resan).


Hoppsan, såg nu att det var Damernas :eek: . Att jag aldrig kan hålla fingrarna i styr! Men om hon som bestämmer hade varit det minsta intresserad av att sätta sig vid datorn är jag säker på att hon skulle ha svarat ungefär detsamma, åtminstonne håller hon med mig i vad jag skrivit här ovan.
 
Senast ändrad:
T

tranebo3

Guest
Sv: Madrasser m m



Hej på er

Vi köpte på Lundins i Dalsjöfors bäddmadrasser och dom är c:a 7 cm tjocka. Vi sover bättre i husbilen än hemma. Ja det är säkert.

Vad som gäller tvätt så har jag med mig för c:a 1 vecka, sen kan man tvätta på campingplatser. I Italien (Bibbione) som vi var i augusti kostade det c:a 40 kr att tvätta en maskin
då var det tvättmedel som ingick. Lakan och frotté har jag med mig så det räcker.

Hälsningar
Bosse och Berit Bredared
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Madrasser m m

Vi har en bäddmadrass som passar i den franska bädden. Det blir enklare att bädda då. Vi köpte vår hos Svenska Dynor i Flarken som måttsydde den. Den blev billigare än att köpa en som hade standardmått och som då inte skulle passat lika bra.
Sen beror det ju på hur bädden ser ut. För extrabädden köpte vi en på Jysk, där passade ju en 200x90.

Din fråga om tvätt är väl enkelt löst om du tar in på en camping nån gång. Där går ju ofta att tvätta. Ett annat förslag är en plasthink att tvätta i, det har ofta varit med i Husvagn&Campings förslag.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Madrasser m m

Ang madrasser, kolla inlägg #20 i länken http://www.husbilsklubben.se/forums/t17931/
Är enormt nöjda med dessa madrasser.

Ang dammsugare köpte vi en på Biltema med roterande mattmunstycke, 9v så den laddas via batterieliminator/inverter. Tyvärr verkar batteriet ha gett med sig, eller om det är laddaren.

Tvätt, har inte varit ute längre period än 2v i stöten och då haft med tillräckligt med kläder så vi inte behövt att tvätta.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Madrasser m m

Nu väntar vi på vår nya (och fösta) husbil till våren.........

Hej!
Vi har i sommar för första gången varit på semester med husbil, i 5 veckor kuskade vi runt från Målilla i söder till Gällivare i norr.
Jag har alltid för mycket kläder med till oss, 2 vuxna, eftersom jag avskyr att ha smutstvätt liggande så passar jag på att tvätt när vi tar in på någon camping, annars tycker jag att det hör lite till campinglivet att tvätt upp enkelt i en hink, nemas problemas!! Tvättlina och tvättklämmor tar liten plats ;)
Dammsugare?? Vi köpte en som går på 12v på Biltema, och den funkar jättebra, vi har ju en tax som drar in ganska mycket i sin päls, men det funkar bra ändå, nemas problemas, där med. Å det är faktiskt roligt att dammsuga i bilen, hur tokigt det än låter... ser man det bara från den positiva sidan så funkar allt ;) :music-icon:
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Madrasser m m

Vi har bäddmadrasser som vi fick med när vi köpte ny bil. Ganska tunna, men det fungerar bra. Dessutom köpte vi på Elmiamässan ullsängkläder, som är helt underbara att sova i!! Kan varmt rekommenderas! Det är mjukt o skönt och inte varmt o stickigt som alla tror. Just nu släpar vi dem mellan bilen o huset, men till nästa säsonng ska det finnas på varje ställe.
Vi har en uppladdningsbar handdammsugare som fungerar bra om man inte använder den så mycket. Ett par veckor kan nog fungera.
Vi har med oss ganska mycket kläder, men ibland tar vi in på camping o tvättar.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Madrasser m m

Hej!
Vi har i sommar för första gången varit på semester med husbil, i 5 veckor kuskade vi runt från Målilla i söder till Gällivare i norr.....
;) :music-icon:


Tack för tipset. Dammsugaren ser ju faktiskt riktigt vettig ut. Priset är ju behagligt också, 149 :-.Vi tar rundan om Biltema i Helsingborg för inhandling på Lördag.
:)
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Madrasser m m

Hej!

Har någon prövat denna dammsugare från Jula?

Bärbar dammsugare Tristar nr 800-082 kostar 169.

Den laddas på 220 och behöver 30 W och batteriet på 4,8 V.

Vi funderar på att köpa den.

Curt
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Madrasser m m

Jag har ingen erfarenhet av nämnda dammsugare, men 4,8V arbetsspänning låter väldigt klent. Jag är skeptisk! Jämför med en batteridriven skruvdragare. En 12V funkar bättre än en med lägre spänning.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Madrasser m m

Använder damsugare som man laddar på 220v,funkar perfekt och billigt var den 8€:) fast vad det gäller madrasser så iome att jag använder Alkoven så kan man inte ha för tjöck madrass,utan det är originalet och ett tunt,tunt madrass fungerar bra.
Hälsningar
 
F

F.d. 3738

Guest
Sv: Madrasser m m

Madrasser. är vi inte nöjda med, trotts flera olika försök. Önskar nu en mjuk resåmadrass med spiralfjädrar + bäddmadrass. Kanske någon "husvagsfabrikant" kan ha dessa som "reservdel" ? långbädd 80 bred. / vi lägger då två i bredd i alkoven /

ang. dammsugare ,så köpte vi en "städmanick" med roterande borstar ( elmotor)
på TV-shoppen kallas "swirvel" eller något liknade.( liknar den gamla Amanda, om någon kommer ihåg den, fast denna har roterande borstar på alla 4-sidorna ) Fungerar perfekt på golvmattan.

enkel att använda, laddas bara ibland.

Ingbert
 

Frankia7

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Borås
HBK-Nr
202
Medlemskap
2024
Sv: Madrasser m m

Hej
A) Köpte måttsydda bäddmadrass av Svenska Dynor, de har olika hårdhet och tjocklekar, bra kvalite, trevligt folk och inte allt för höga priser,
B) Dammsugare Electrolux Combilite uppladdningsbar, kanonbra sugförmåga, en laddning håller gott o väl till 4-5 dammsugningar av både golv och dynor, inhandlat hos Ekohallen i Borås.
C) det är lite olika, över 2 veckor får man ta och handtvätta i bilen eller ta in på camping

Hälsningar Anneli & Esko:wub::(
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Madrasser m m

Madrasser. är vi inte nöjda med, trotts flera olika försök. Önskar nu en mjuk resåmadrass med spiralfjädrar + bäddmadrass. Kanske någon "husvagsfabrikant" kan ha dessa som "reservdel" ? långbädd 80 bred. / vi lägger då två i bredd i alkoven /

vi köpte en Sultan latexmadrass på IKEA och kompletterade med en Tuvebo bäddmadrass också från IKEA i en av våra tidigare husbilar, denna kombination tycker vi gav en mycket bra komfort, i nuvarande och näst senaste bil är själva madrassen en resårmadrass och vi använder därmed bara Tuvebo bäddmadrassen uppe på denna
mycket bra kombination som lett till att vi köpt Tuvebo även till sängarna hemma
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Madrasser m m

Dina "ullsängkläder" låter ju härliga, är det alltså lakan/underlakan du menar? Varifrån tror du man kan köpa dem nu?
De består av tunn bäddmadrass, täcke och kudde. Vi köpte dem från Ullbädden tror jag att det heter. De finns i alla fall på nätet. Vi har inte sovit så bra någon gång, känns det som.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Madrasser m m

Kanske är det inte madraser som gör att man söver så gott..tror att det är själva husbilen som gör det..den frihetkänsla..svårt att beskriva..:music-icon: :music-icon:
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Madrasser m m

En damsugare värd namnet som går på 12V finns inte. Vi har testat det mesta efter 20 år med segelbåt och 12 år med husbil. Det enda som är effektivt går på 230V.
Dometic har en 230V dammsugare för inbyggnad med lång slang, typ centraldamsugare, och rejäla munstycken. När man sugit med den blir det rent. Nackdelen är att man är beroende av en elstolpe eller inverter för att städa.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Madrasser m m

Glöm inte bort gamla hederliga sopborste och sopskyffel!Med hund i bilen blir den MYSKET använd hos mig! Hundhåren på textilierna tar den ju inte, men mycket annat som dammsugaren tar! Duger för grovstädning i alla fall.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Madrasser m m

Vi har en Electrolux handdammsugare med roterande borste som är mycket effektiv på heltäckaren i husbilen. Förvaras hängande i sin laddare. (laddar dock endast på 220 volt)

OBS! Laddaren lämnar 12 volt växelström, om man ansluter den till 12 volt likström fördärvas batteriet.

3715d1179650745-dammsugare.jpg
 
Toppen