• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftning av bromsarna

F

F.d. 55696

Guest
Jag bytte bromsband till min Rapido och jag fick luft i systemet. Ja luftade varje hjul med att frun pumpade och ja öppnade. Det hände inget då öppnade varje hjul för sig i fem minuter lät det rinna. Det blev inget bättre så nu vill ja höra vad ja gör för fel?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har du tömt hela systemet ska du lufta ABSenheten också, vad har gjort för jobb på bilen? byte av bromsklossar skall inte orsaka detta problem.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Du måste ju stänga luftningsnippeln innan frun släpper upp bromspedalen och tar ett nytt tag. Annars sugs ju luft in bakvägen.
Ett alternativ är att ha en slang med backventil på nippeln! Då kan man pumpa på tills ingen luft kommer i slangen och stänga nippeln innan man lossar slangen.
Bromsluftare
 
F

F.d. 55696

Guest
Tack för ditt svar jag har luftat naturligtvis rätt men jag komihåg att man kan pumpa in olja i nippeln på hjulet, då måste tömma ned olja i koppen, då måste de bli bra. Vissa bilar är svår att lufta och då måste man göra så .MVH Åke.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, måste varna lite för Biltemas vakuumsugsbromsluftare (vilket ord).
Man kan bli lurad som sjutton av den vid vissa omständigheter.
Man sätter den ju på luftningsnippeln och lossar nippeln samt tryckluften skapar ju då ett vakuum som drar bromsvätskan ur oket/bromscylindern.
Om den lossade nippeln är glapp i gängorna så kan det komma in lite luft den vägen samtidigt som bromsvätskan kommer ut genom systemet........
Resultatet blir att det hela tiden verkar som det kommer med lite luft genom systemet från något oförklarligt håll, fast sanningen är att den bara smiter in vid nippelns gängor och går ut direkt med bromsvätskan i den genomskinliga slangen.
Jag hade dragit ett helt nytt bromssystem på min JEEP med ABS och andra finesser som mest är onödigt på en gammal JEEP :p och inte ens går att lufta med med en avancerad OBD-läsare/programmerare för systemet är för gammalt, vilket gjorde luftbubbelproblemet större, och jag höll på att få anfall på var f... luften kom ifrån hur mycket jag än luftade och kollade upp skarvar och kopplingar.
Med andra ord så föredrar jag tryck i bromsvätskebehållaren med något som Mats S bild visar eller liknande.
En åtgärd som delvis hjälper mot glappa nipplar och vakuumsug är att linda gängtejp på gängan så nippeln blir tät i gängan fast den är lossad. Kan hjälpa och hjälper troligen till viss del även mot den eviga plågan med fastrostade luftningsnipplar. Med gängtejp på gängan så kryper det inte in vatten, och med tejpen inklämt i gängorna så borde nipplarna kunna lossas även efter åtskilliga år under bilen och den skadliga miljön.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag tror att det även kan komma in luft genom tätningen vid bromskolven med vakuum om bromsvätskan är trögsugen, då tätningsringen ev. inte tätar helt när den inte jobbar med tryck bakom kolven utan vakuum och utrymmet bakom kolven är helt tomt på bromsvätska när man börjar.

Detta skrivet för att någon annan inte skall behöva slösa bort timmar på lite oförklarliga luftbubblor som kan komma ut ur ett bromssystem vid vakuumsugning.
 
Senast ändrad:
Toppen