• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft på sekundärsidan på tryckvattenpump

Martin.M.A

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Västervik
Hej på er :)
Har problem efter vintern att få igång tappvarmvattnet i husbilen . Jag har en Dethleffs Esprit 2017 och det kommer luft hela tiden på kallt och varmt när jag försöker få igång allt . När jag kör pumpen så ser jag att det kommer ” rent vatten ” utan luft in i pumpen . På sekundärsidan av pumpen så kommer det mycket luft i slangen som går ut ur pumpen ? Är det fel på pumpen ? Det läcker ingenstans vad jag kan se . Har stängt alla luft öppningar som jag öppnar ex vid tömning . Kan det vara något med Adle pannan som inte är stängt så luften vandra baklänges upp till pumpen ? När jag stänger kranarna så stannar pumpen så det fungerar ..... hjälp mig
 

Martin.M.A

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Västervik
Har tagit bort koppen och filtret ..... kan inte se någon spricka alls . Tog även bort röret den siter i och kan inte se någon skada alls. Man ser klart att vatten utan luft kommer in i pumpen och ser klart att det är massor med luft i vattnet på väg ut ur pumpen ..... måste väll ändå vara pumpen som drar tjuvluft och tillverkar all luft . Ser ingen som helst att det läcker någon stans heller
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.707
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Har tagit bort koppen och filtret ..... kan inte se någon spricka alls . Tog även bort röret den siter i och kan inte se någon skada alls. Man ser klart att vatten utan luft kommer in i pumpen och ser klart att det är massor med luft i vattnet på väg ut ur pumpen ..... måste väll ändå vara pumpen som drar tjuvluft och tillverkar all luft . Ser ingen som helst att det läcker någon stans heller
Ja nog verkar det som att pumpen tar in luft nånstans! Har ingen erfarenhet av tryckpump, jag har sugpump.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Med din beskrivning så drar pumpen in luft någonstans mellan tank och pump. Kan vara svårt att se ev. luftbubblor genom sugslangen. Som tidigare nämnts så är det mest troligt att filterhuset eller anslutning till slangen har en spricka som kan vara svår att se utan att man tar av och skruvar isär filtret
 

Martin.M.A

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Västervik
Har tagit som sagt isär hus och vatten kopp och synat det noga och ser ingen spricka . Får väll koppla på en provisorisk slang på sugsidan till ex ett spann vatten och se om det är något där . Tror ialla fall det är internt i pumpen då jag ser genom slangen på sugsidan och ser verkligen inga luft bubblor och utgången på pumpen Så är det fullt av bubblor .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Holdt på å skrive klassisk fel, det er relativt kraftig sug i filterboksen så en sprekk som er så liten at vatn ikke kommer gjennom åpnes mer av suget og luft slipper inn. En slik sprekk er nesten umulig å se før en ved håndtering får en liten bevegelse i den. Kan og være pakningen i sammenskruvningen av filterboksen som har fått en liten skade.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Beroende på typ av pump så tycker jag det låter som om impellern är trasig. Dvs den pumpar inte alls utan vibrationerna gör att det ser ut som om det kommer luft ut från pumpen. I själva verket ligger vattnet bara och vibrerar i slangen.
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Nedan skrivet i en tidigare tråd.
Jag hade liknande problem och i mitt fall var det ett läckage på sugsidan före pumpen/filtret som inte blev tätt med normal åtdragning jag fick montera en passande O-ring i anslutningen, sen var det OK.
Lycka till:rolleyes:
 

Zeke

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
20749
Medlemskap
2022
Mitt filter har frusit sönder i vinter, så var kan jag köpa ett nytt .. någon som vet.
Vattenpumpen är av märke Shurflo och filtret heter 255-223 alt. 255-323.
 
Toppen