• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG gasflaska installation

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
De tankuttag som ansluts med slang har ingen backventil heller, vet inte varför man skulle vilja ha tankslangen trycksatt, många Euronozzeladaptrar har backventil, jag har valt att köpa en utan blir bara problem när man ska skruva loss den.

Tyvärr Olof talar du emot bättre vetande

Dom tankintag som saluförs på marknaden i Sverige, invändiga såväl som utvändiga och ansluts med slang till tankflaskans anslutning för påfyllning har inbyggda backventiler
Jag förstår inte varför du sprider vilseledande information på forumet

Det är väl bättre att vi har väl fungerande anläggningar i våra fordon är sådana som kan äventyra säkerheten?

Din kommentar att vissa adaptrar av type EuroNozzle har backventil stämmer, men dom används ju enbart i Spanien/Portugal än så länge och uppstår problemet i ett annat land där en annan adapter använd som inte har backventil är det ju en klen tröst att den adaptern jag tänkt använda i Spanien har backventil!
adaptrar av typen Dish, Acme och Bajonett vad jag har erfarit inte i versioner försedda med backventil

/Anders
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min anslutning har inte backventil,backventilen sitter i flaskan,påfyllningslangen är inte trycksatt,har monterat loss slangen vid något tillfälle då borde jag märkt det.
Det du skriver om Euronozzle stämmer andra adaptrar saknar backventil.
Jag har en fast ACMEadapter i påfyllningen med lock.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Jag utesluter inte möjligheten att det finns påfyllningsdon för fast utvändig montering som inte har backventil.
De flesta av dessa utvändiga don har dock backventil vilket de skall ha. Att slangen mellan påfyllningsdon och flaskan blir trycksatt p.g.a. att det finns en backventil i bägge ändar av slangen, har ingen betydelse. Särskilt vid längre slangar är det viktigt att gasen som finns i slangen inte kommer fri när påfyllningshandtaget från pumpen tas bort. Därför är det ganska självklart att professionella installatörer, monterar påfyllningsdon med backventil oavsett slanglängd.
Igen finns det gör-det-självare som vet bättre och monterar utan backventil. Fortsätt så! Lyssna inte på kunskapen!
Julian
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Att fylla LPG direkt på flaskan är otillåtet i de flesta länder i Europa(inte TÜV godkänt) Om man inte kan göra en riktig installation själv skall man överlåta det till någon som kan.
Limhamn skrev "Jag skall även ha med mig en adepter så jag kan fylla den svenska gasflaskan" Jag hoppas innerligt att du inte avser att själv fylla en vanlig gasolflaska.
BBa
 

Limhamn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Malmö
HBK-Nr
27391
Medlemskap
2024
Hej !
Att fylla LPG direkt på flaskan är otillåtet i de flesta länder i Europa(inte TÜV godkänt) Om man inte kan göra en riktig installation själv skall man överlåta det till någon som kan.
Limhamn skrev "Jag skall även ha med mig en adepter så jag kan fylla den svenska gasflaskan" Jag hoppas innerligt att du inte avser att själv fylla en vanlig gasolflaska.
BBa
Nej självklart ska jag inte fylla flaskan själv. Vad jag menar är att kunna få den fylld på en depå.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Hej !
Att fylla LPG direkt på flaskan är otillåtet i de flesta länder i Europa(inte TÜV godkänt) Om man inte kan göra en riktig installation själv skall man överlåta det till någon som kan.
Limhamn skrev "Jag skall även ha med mig en adepter så jag kan fylla den svenska gasflaskan" Jag hoppas innerligt att du inte avser att själv fylla en vanlig gasolflaska.
BBa

Jag har haft LPG i många år och har även kört i Europa. Jag har aldrig blivit nekad att fylla direkt på flaskan trots att personal från macken stått och tittat när jag fyllt.
Sen om man är osäker kan man ju parkera så det inte är full insyn i gasolskåpet. Har ni bara riktiga påfyllningsbara tuber med flottör så tror jag inte problemet är så stort.
Utvändig påfyllning fungerar nog också men ni slipper ta ett fult hål i karossen.
 
Toppen