• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löst Lossa lamphållare för parkeringsljus

F

F.d. 54526

Guest
Hej

Ska byta glödlampan till parkeringsljuset på min Rapido 9090DF. Det sitter en kontakt som jag inte våga använda för mycket våld för att lossa. Jag har försökt trycka ihop, trycka isär och vrida och vända på vingarna på sprinten men kontakten sitter bra fast. Har någon sett liknande så tar jag gärna emot tips och råd. Ursäkta om bilden blev gigantisk.


IMG_20180430_143335_2.jpg


//Thomas
 
F

F.d. 54526

Guest
Hittade kontakten i Hellas katalog men det sägs inte mycket om hur den används. I och med att åtkomst är på nivå flaskskepp så är det omöjligt att se något medan operation pågår dvs om det är någon fasning i lamphållaren som blir fri.

Från bilden får man känslan av att sprint/bygel ska sitta där den sitter. Tryckte in vingarna och drog och det känns som det släpper på ena sidan, men smärtan i fingrarna gör det inte lättare.
hella.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Det brukar vara så att man trycker ihop metallbyglarna för att kunna få isär kontakten, de kan djävlas lite men brukar inte vara omöjliga.

Men det sitter ingen lampa inne i kontakten, jag råder dig att läsa Matrix Platinums inlägg ett par steg upp och testa med att vrida loss den vita lamphållaren och låt kontakten sitta kvar där den sitter. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 54526

Guest
Men det sitter ingen lampa inne i kontakten, jag råder dig att läsa Matrix Platinums inlägg ett par steg upp och testa med att vrida loss den vita lamphållaren och låt kontakten sitta kvar där den sitter. :)

Ja tack till er båda det gick alldeles utmärkt att vrida hela lamphållaren. Det är alltid lika roligt att känna sig ett steg efter för jag har flera gånger betraktat infästningen genom glaset och sett att det är vridfäste. o_O Nu är glödlampan ersatt men att få tillbaka alltsammans är ingen rolig historia och att det kommer en regnskur gör inte arbetet enklare.

Det är som om något är i vägen och stoppar att hållaren kommer tillräcklig högt upp mot lamphuset så klackarna kan gå i ingrepp. Men nu är jag i alla fall närmare målet! :)

Testade att meka lite med kontakten nu när hållaren var loss och den sitter helt fast så det var nog bra att det inte behövdes för då hade nog hela bilen varit i smådelar.

//Thomas
 
Toppen