• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Locus

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Någon som har någon idé om varför Locus blir seg när man har aktiverat Hbk:s tömningsplatser, det är vid zoomning med 2 fingrar på skärmen som det laggar otroligt. Använder jag knapparna + & - så går det bra. Jag har provat med en rad andra Pois och ingen annan beter sig på detta vis.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Har märkt samma problem med zoom i Locus men inte fattat att det beror på just dessa POI: s. Konstigt är det i alla fall.
 
F

F.d. 14324

Guest
Knepigt, jag har fem filer med tömningsplatser igång samtidigt men det laggar inget för mig.
Minns ni vilken fil ni hämtat, kmz eller kml?
Och minns ni dessutom var ni hämtade den?

mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag kör själv KMZ filen, utan några som helst problem. Prova att importera den i stället.

Edit: Ett prov innan dess kanske; starta om telefonen och se om det hjälper (jag startar om min åtminstone 1 g/vecka, trots att jag kör en Galaxy S8+ med Android 8).

Edit 2: KMZ filen kommer direkt från Tömningskartan, medan KML filen har gått omvägen via Google Earth.
 
F

F.d. 14324

Guest
Testade kml-filen från din mapp Bosse, det är den som skapar segheten, kansker blitt nåt vaj när den passerat earth eller så är det nåt med Locus och kml-filer som stökar till det.
För Locus rekommenderar jag i alla fall kmz för då får man rätt ikoner i Locus.

harley och maje, testa gärna den här filen, en kmz skapad direkt i kartan, länken innehåller alltid hundra procent uppdaterad fil: www.google.com/maps/d/u/0/kml?mid=1lGBvAByAkNFoZZ0zEVoyx77PSbE&lid=pTMv6Vqyw4E

mvh jocke

Tillägg, man kan ladda ner både kml och kmz direkt ur kartan, jag testade en kml-fil direkt ur kartan och den fungerar fint (fast utan ikoner) så det måste ha hänt nåt i google earth.
 
Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, exakt så tror jag också. Kör man den KML filen finns ikonerna kvar.
 
F

F.d. 14324

Guest
Maje, höll inte du och jag på med Bordatlas tidigare och att du upplevde även den som seg i Locus?
Även för Bordatlas har jag ny info: använd inte Bordatlas fil direkt från deras eget nedladdningsställe, för den dödar nästan Locus!

För en bättre Bordatlas sladdar ni in under Filer uppe i menylisten och letar fram bättre bordatlasar: https://www.husbilsklubben.se/forums/resources/

BoEr har en fungerande Bordatlas där nånstans, jag har lagt upp en med modifierade ikoner som också fungerar.

Mvh jocke
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Nej, nu blandar du nog ihop mig med någon annan! :)
Jag har iofs även Bordatlas nerladdad i Locus (troligen den filen du hänvisar till ovan) men inga upplevda problem.
Segheten försvann så fort jag slängde ut den tidigare tömningsfilen i KML
 
Toppen