• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudproblem Multimedia

Vaggan

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Båstad
HBK-Nr
4327
Medlemskap
2024
Hej.
Har en Hymer B544 -14 3,0 med orginal radio-TV installation( Zenec 3715). Allt ljud kommer
från samma högtalare ( radio, TV, telefon ). Plötsligt försvann allt ljud och ingen växling
från olika käller. I övrigr fungerar radio, navigator, backkamera och telefon, men utan ljud.
Någon som vet hur man angriper detta? Vad är felet?

// Tommy
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag är definitivt ingen expert, men jag funderar så här:
  1. Du har inte råkat "muta" (Mute) ljudet, dvs stänga av det? Brukar finnas en särskild knapp/knappval för det
  2. Har du kollat kablage till högtalarna (se inlägget ovan)?
  3. Kan du växla källa manuellt utan problem? Dvs radio, Bluetooth, DVD/CD, Auxillary (USB, 3.5 mm uttag, SD-kort)
  4. Fungerar inte ljudet från någon av källorna?
1-2 fixar du själv, läs manualen. Är det något fel inne i själva Zenec:en, då är det väl bara verkstad som gäller.
 

Vaggan

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Båstad
HBK-Nr
4327
Medlemskap
2024
Hej
Tack för svaren.
1. Har kollat alla knappar och reglage, inget ljud.
2. Haft framme radioenheten, allt kablage på plats.
3. Kan växla funktioner, men inget ljud på något.
4. Alla ljudkällor är ljudlösa , tex TV:n.
Finns det inget vid sidan om radioenheten som styr olika ljudkällor?

// Tommy
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Efter som du inte har ljud på något och kablarna sitter som dom ska ,föga troligt att samtliga kablar till högtalarna gått av eller lossnat. Så är det troligen enheten som det är fel på ,har du en löshögtalere kan du ju alltid prova att sätta den direkt på enheten men förmodligen är din enhet trasig. Det lär inte var någon säkring för då hade enheten inte fungerat alls.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
I vår Hymer från 2016 sitter det en "omkopplingslåda" på passagerarsidan innanför plastkåpan till höger (mot hjulhuset). Kåpan är lite knepig att få bort, men ev. når du "lådan" om du tar bort den där runda "hinken" som sitter ovanpå.
Den "lådan" kopplar om högtalarna mellan olika ljudkällor.
I första hand är det väl mellan TV och "Radio". Den styrs bl.a. av ett relä som känner av när TV:n kopplas på.
Den där lådan har egen strömmatning vet jag... Den hade en lös kontakt i vår bil för någon vecka sedan, och då funkade inget ljud alls...
 
Senast ändrad:
Toppen