• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudisolering?

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vi har ett problem med rätt hög oljudsnivå under körning, även i måttlig hastighet.
För att höra vad den andre säger får vi luta oss mot varandra, vilket ju är rätt trevligt :D men kanske inte så bekvämt.
Radion får vi höja rätt kraftigt och det har hänt att när vi senare då vi står stilla, sätter på radion igen, får en mindre chock eftersom volymen då är inställd på körningsnivån :confused:

Vi har en alkovbil, förm samma problem med andra typer av bilar också.
Det verkar som om bodelen blir en resonanslåda som förstärker oljudet. Vi brukar dra för draperiet mellan förar- och bodel och det hjälper en del.
Vad gör man?
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Ljudisoleande innerskärmar från BLD hjälpte mycket bra i vår bil. Inte särskilt svåra att montera.

Hälsn EssoJ
 

Rembrandt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

EssoJ, blev det bra??

Jag köpte ljudisolering på Biltema. Tjockleken var 1cm och 2cm. Jag tog loss plasten på fotstegen och la in 2cm tjock isolering inanför dom, det var helt plåtrent under plasten sen släppte jag på gummimattan och la in 1cm tjock isolering under mattan så långt upp jag kom mot torpedväggen. Tog en provtur men var inte särskillt nöjd så jag tog och klippte till bitar från 2cm isoleringen som jag sedan tryckte och limmade upp under instrumentbrädan mot torpedväggen OBS!! se till så att bitarna verkligen passar så att dom inte hindrar pedalerna eller trillar ner på fötterna. Sedan öppnade jag motohuven och la in isolering på torpedväggen igen... hhhmm många bitar blev det men faktiskt så tycker jag att det blev en stor skillnad MEN är inte riktigt nöjd ändå :mad: Så kanske blir det att investera ett par innerskärmar så småningom.

Robert, du kan få kika på min bil om du har funderingar på hur det ser ut och vill lyssna om det är någon skillnad mot din bil. Jag har min bil stående i Torslanda.

Mvh Rembrandt
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Jodå, jag tycker allt att det blir skillnad. Jag har också limmat en tjock och tung ljudisolering (Biltema) i facken på motorhuven men för övrigt inget mer. Efteråt kunde jag höra tickande från blinkrelät, vilket inte gick tidigare. Jag tycker också att ljudet från motorn har blivit lite "mjukare".
Läste någonstans om en som isolerat dörrsidorna för att hindra däckljudet. Funderar på att pröva det också.

En annan fördel med innerskärm är att rosten kanske hindras något. BLD BLD Husbilsteknik & Bossings Bilservice - Två företag i samverkan har i sin marknadsföring att man även skyddar fjädringslagringen eftersom de har en kant på skärmen som hindrar smuts att spruta upp till lagringen.

På dera hemsida kan man titta på monteringanvisningen om man funderar på at göra det själv. Jag monterade min och det är inte så värst svårt lite "pilligt" att hitta de befintliga hålen där befintlig plast möts av den nya innerskärmen men med lite tålamod så går det. Glöm inte att spruta på rostskydd på den del av plåten som täcks av den nya innerskärmen. Det går inte att göra i efterhand.

Hälsn EssoJ
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ljudisolering?

Rembrandt!
Kollar gärna på din bil. Är alltid intressant att se hur andra har löst, inte bara ljudisolering, utan även förvaring och andra praktiska lösningar.
Sänd gärna ett mail om när det passar dig och var du har bilen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Ljudisolering?

För en stund sedan kom jag hem från Örkelljunga där jag fått bytt ut mina däck. Jag använder vinterdäck året om och de däck som fanns på till idag var av märke Kleber. Ljudnivån i bilen var vid 80 km/tim så hög att det var svårt att föra ett normalt samtal och att prata i mobiltelefon var en plåga. Nu sitter det Michelindäck på fälgarna och - jag trodde knappast att det var sant - nu kan jag prata i mobilen utan några problem. Tystare och mjukare gång är det som jag fick idag som en försenad julklapp. Mönstret i Michelindäcken är inte så småmönstrat som i Kleberdäcken. Men vilken fantastisk skillnad. Frågan är: Hur kontrollerar man däckens ljudnivå innan köp?
Kanske detta kan vara ett svar på dina problem.
Lycka till önskar farbror Claes.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ljudisolering?

Hej Farbror Claes!
Kollade på min bil, det sitter Michelin XC Camping på alla 4 hjulen.
Jag antar att det är samma typ som du nu har.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Däck för vinterbruk har en mjukare gummiblandning i slitbanan för att kunna ge grepp även i låga temperaturer. Det gör också att de inte bullrar så mycket. Har själv Michelin Agilis med dubb för vinterbruk och de låter mindre än de Michelin Camping som jag har på sommaren.

Hälsar EssoJ
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Ljudisolering?

Monterade Lokari in vår Knaus och ljudnivån blev bättre, men när man tittar efter ordentligt är är Bossings bättre. Både tystare och mer skyddande. Men priset är ju också högre, jag ångrade nog lite att jag inte valde Bossing.
Ove.G
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Vad är det som skiljer i täthet mellan Bossings och Lokari? Har själv Lokari och det är bara ett hål för fjäderbenet. Kanter runt hålet.
Hålet kan man med fördel sätta en gummiduk över med en slits i för dämparstången så blir det nästan helt tätt uppåt. Har gjort så och det fungerar utmärkt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ljudisolering?

Håkan J, märkte du någon påtaglig sänkning av ljudnivån efter monteringen av innerskärmarna?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Klart märkbar skillnad på ljudet. Köpte med isolering men tyckte det var för lite. Komletterade med en asfaltsmatta från Mekonomen. Skärmen har perfekt passform mot skärmkanten.

Mera ljudisolering kan göras i b-stolpen. Under bilens underkant insida b-stolpen finns ett plastlock 7-8cm stort. Vår bil är en Fiat -03. Ta bort det och du ser upp i b-stolpen som är öppen ända upp i huvudhöjd. Där transporteras vägljudet upp som man lätt kan minska. Stoppa i lite skumisolering men inte för tätt med tanke på ev. kondens i stolpen. Det här minskar också ljudet.

:twitcy: :twitcy: Fast nog hör man att den är igång......:twitcy: :twitcy:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ljudisolering?

Nu får du hjälpa en novis.
B-stolpen, vad är det?
Skumisolering, var köper man det, är det på sprayburk eller vadå?
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Hej Roberth!
B-stolpen är den som säkerhetsbältet löper i snett bakom stolarna.Försök skära en bit styropor eller liknande som passar i hålet,den kan inte suga fukt.
Anders.B
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ljudisolering?

Tack Anders, du har hjälpt mig mycket!
Nu är det solklart vad B-stolpen är:D
Vi fortsätter men novisfråga:
Styropor, är det bara jag som inte vet vad Styropor är?
OK, var får man tag i Styropor? (Nu skriver jag inte det ordet en gång till!!!)
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: Ljudisolering?

Hej Robert
Styropor kallas ofta (felaktigt) Frigolit.
Används som isolering och som stötskydd, t.ex. vid elektriska och elektroniska apparater mm.
Agne
 
Toppen