• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium passé

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Lade ju häromdagen upp följande tråd:
Lithium lärdom v 2.0. Läs och lär.

Många gillade, några säger sig ha läst men verkar inte agera därefter. Förstås upp till var och en. Sedan finns ju de(n) som tycker några av de största auktoriteterna på elförsörjning i husbil och båt och med lång erfarenhet av LiFePoy, i USA och England, är idioter.

Hur som helst, dags för nya batterier i båten. Och nu blir det något annat. Cruiserforum har mycket i detta ämne också.

Firefly Oasis Battery - Carbon Foam AGM
För dyra för europa, och 6 månaders kö.

Så i stället:
PLH+C100 Pure Lead Carbon Series Battery
4 st på väg hem från England.

Läs och lär igen.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Kärnkraften i Sverige håller på att avvecklas.
Även i Finland och Storbritannien har man insett att kärnkraften är för dyr.
Att ett visst parti försöker fiska röster med hjälp av kärnkraft får stå för dem.
Jag läste nyligen att 60 % av svenskarna vill behålla kärnkraften, så jag vet nog inte vilket enskilt parti som har så många röster. Så vi får nog se lite mer klarsynt om framtida behov eller skall vi importera kolkraft till elbilar,
elmotorcyklar, elmoped, elcykel och allt annat som vi i vår vardag använder el till.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Då tar du för givet att batteriet tillverkas med den smutsigaste elkraften.
Tanken är att massproduktion av batterier använder ren energi, sol, vind och vatten.
Hur man nu skiljer på detta i ledningarna.:wink:
Men det vore nog bra att spinna vidare på det som tråden var ämnad för från början.
 
F

F.d. 1470

Guest
Det är inte laddaren som är problemet med batterierna egentligen utan BMS, man måste ha ett skräddarsytt avancerat BMS för att få ut den effekt och livslängd som säljarna påstår finns och det är inget som är snytet ur näsan eller ihopkopplat själv.
Intressant med den ovan nämnda Li typen, man ökar från 2000 cykler till 20000 cykler:twitcy:

Måste man inte ha och det vet du mycket väl.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Måste man inte ha och det vet du mycket väl.

Du har helt rätt Anders....man måste inte.... men jag tror att de som inte är någon "batteri nörd" kan behöva en bra BMS för att inte Li-batteriet skall ta skada i förtid...eller ett bra systen som reglerar max min av laddning/urladdning... så ser jag på det....
 
F

F.d. 1470

Guest
Du har helt rätt Anders....man måste inte.... men jag tror att de som inte är någon "batteri nörd" kan behöva en bra BMS för att inte Li-batteriet skall ta skada i förtid...eller ett bra systen som reglerar max min av laddning/urladdning... så ser jag på det....
Jo, och precis det har jag, precis som jag beskrivit i många trådar. Inte för balansering utan för skydd (även kyla) och optimering av livslängd. Enkelt gjort och inget man behöver (kan) köpa dyrt och inbyggt är poängen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Anders skulle du rekommendera en glad amatör (mej) att själv bygga en Li batt.bank.?
Min bank sitter under bilen i egen låda, men har värme via slang från en av thrumapannorna.
 
F

F.d. 1470

Guest
Anders skulle du rekommendera en glad amatör (mej) att själv bygga en Li batt.bank.?
Min bank sitter under bilen i egen låda, men har värme via slang från en av thrumapannorna.

Svårt att säga, helt klart om du har lite erfarenhet av 12v jobb i båt eller husbil. Är du helt novis, kanske inte. Struligaste delen är hur husbilstillverkaren har rört in allt i någon form av EBL.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för synpunkter,
Jag är skapligt bevandrad i både ac och dc.
Min bil har ett Shaudt ebl119, det är inget man klipper bort och återställer på en kafferast, det tar emot att bygga bort det.
Ifall det är ett måste, tror jag att jag väntar till priserna sjunker på "drop in batterier"
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det fantes dioder uten spenningsfall så ville det være enkelt å sette inn et batteri med avstenging av ladning når det blir fullt uten å bygge om EBL. Avstenging av forbruker ved lav SOC og gjennåpning når det er ladning tilstede er enkelt å få til.

Slik dagens situasjon er så må en legge opp egen ladning uavhengig av EBL om en skal få dette til med standard komponenter.

Om en godtar de 0,6V som er spenningsfallet på en diode så kan en simulere separat inngang og utgang på batteriet - misstenker dette er gjort i noen av de dyrere dropin løsningene.

Spenningsfallet fra batteriet kan kompenseres med dc dc converter med høy nok effekt. Skulle tro en kunne lage BMS uten celle balanse fra rundt tusen kroner.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Tack för synpunkter,
Jag är skapligt bevandrad i både ac och dc.
Min bil har ett Shaudt ebl119, det är inget man klipper bort och återställer på en kafferast, det tar emot att bygga bort det.
Ifall det är ett måste, tror jag att jag väntar till priserna sjunker på "drop in batterier"

Du måste inte koppla bort EBL men få alla laddkällor separerade från förbrukarkällor för att kunna avbryta laddning och ändå ha förbrukning och det är här den inbyggda laddaren i EBL kan strula. Jag löste det i min genom att dra ur säkringen på EBL, för laddaren. Har ju 3 externa laddare så den behövs bara vid maxladdning via bensingenerator och då sätter jag i säkringen några timmar.

Det är ju inte bara priset på drop in som är fel utan egentligen hela upplägget, om man vill maximera antalet livscykler.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Du måste inte koppla bort EBL men få alla laddkällor separerade från förbrukarkällor för att kunna avbryta laddning och ändå ha förbrukning och det är här den inbyggda laddaren i EBL kan strula. Jag löste det i min genom att dra ur säkringen på EBL, för laddaren. Har ju 3 externa laddare så den behövs bara vid maxladdning via bensingenerator och då sätter jag i säkringen några timmar.

Det är ju inte bara priset på drop in som är fel utan egentligen hela upplägget, om man vill maximera antalet livscykler.
Då krävs en riktig BMS inget ”relähempul” som du pysslar med.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Om det fantes dioder uten spenningsfall så ville det være enkelt å sette inn et batteri med avstenging av ladning når det blir fullt uten å bygge om EBL. Avstenging av forbruker ved lav SOC og gjennåpning når det er ladning tilstede er enkelt å få til.

Slik dagens situasjon er så må en legge opp egen ladning uavhengig av EBL om en skal få dette til med standard komponenter.

Om en godtar de 0,6V som er spenningsfallet på en diode så kan en simulere separat inngang og utgang på batteriet - misstenker dette er gjort i noen av de dyrere dropin løsningene.

Spenningsfallet fra batteriet kan kompenseres med dc dc converter med høy nok effekt. Skulle tro en kunne lage BMS uten celle balanse fra rundt tusen kroner.
Inga dioder od utan samma konstruktion som i din iPhone laptop i princip, enkelt förklarat så när man laddar eller när laddningen är klar så driver man bodelen mha laddaren om den inte orkar då kopplas batterierna in steglöst.

Ska man göra allt ännu säkrare kan man ha två banker, en som laddas upp en som körs enligt ovan.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu är skrivbordsexperten igång igen, suck. Hur många installationer har du gjort? Hur många års erfarenhet IRL av lithium? Hoppas du inte svarar så att jag måste stänga även denna tråd.

Du kan tex läsa denna så kanske du börjar förstå att man inte utvecklar sådana här komponenter om det skulle vara lika lätt som du tror att bara sno ihop några reläer
Active Battery Cell Balancing | Analog Devices

Jag skulle mellan tummen och pekfingret säga att en batterilösning(batteri, laddning BMS) inte konstrueras under två manår och då är det nog lågt räknat och utan mekanik od.

Men, lite då och då så kommer det upp uppdrag där man söker batteriladdningsexperter jag kanske ska tipsa dom om dig, annars kanske du kan hålla en föreläsning för Ericsson Scania Volvo och tom Tesla:twitcy:

PS Den dagen du har cyklat dina batterier 2-3000 ggr och dom fortfarande mår bra då kan jag tänka mig att lyssna på dig lite, tills dess no no.
 
F

F.d. 1470

Guest
Du kan tex läsa denna så kanske du börjar förstå att man inte utvecklar sådana här komponenter om det skulle vara lika lätt som du tror att bara sno ihop några reläer
Active Battery Cell Balancing | Analog Devices

Jag skulle mellan tummen och pekfingret säga att en batterilösning(batteri, laddning BMS) inte konstrueras under två manår och då är det nog lågt räknat och utan mekanik od.

Men, lite då och då så kommer det upp uppdrag där man söker batteriladdningsexperter jag kanske ska tipsa dom om dig, annars kanske du kan hålla en föreläsning för Ericsson Scania Volvo och tom Tesla:twitcy:

PS Den dagen du har cyklat dina batterier 2-3000 ggr och dom fortfarande mår bra då kan jag tänka mig att lyssna på dig lite, tills dess no no.

Som vanligt har du inte läst på utan dyker uppsom gubben i lådan och försöker verka kunnig. Sorry, nu lyckades du stänga ytterligare en tråd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen