• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium passé

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Lade ju häromdagen upp följande tråd:
Lithium lärdom v 2.0. Läs och lär.

Många gillade, några säger sig ha läst men verkar inte agera därefter. Förstås upp till var och en. Sedan finns ju de(n) som tycker några av de största auktoriteterna på elförsörjning i husbil och båt och med lång erfarenhet av LiFePoy, i USA och England, är idioter.

Hur som helst, dags för nya batterier i båten. Och nu blir det något annat. Cruiserforum har mycket i detta ämne också.

Firefly Oasis Battery - Carbon Foam AGM
För dyra för europa, och 6 månaders kö.

Så i stället:
PLH+C100 Pure Lead Carbon Series Battery
4 st på väg hem från England.

Läs och lär igen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Lade ju häromdagen upp följande tråd:
Lithium lärdom v 2.0. Läs och lär.

Många gillade, några säger sig ha läst men verkar inte agera därefter. Förstås upp till var och en. Sedan finns ju de(n) som tycker några av de största auktoriteterna på elförsörjning i husbil och båt och med lång erfarenhet av LiFePoy, i USA och England, är idioter.

Hur som helst, dags för nya batterier i båten. Och nu blir det något annat. Cruiserforum har mycket i detta ämne också.

Firefly Oasis Battery - Carbon Foam AGM
För dyra för europa, och 6 månaders kö.

Så i stället:
PLH+C100 Pure Lead Carbon Series Battery
4 st på väg hem från England.

Läs och lär igen.

Hur ser du på dessa batterier som ett alternativ i husbil?

Undrar Kjell
 
F

F.d. 1470

Guest
Husbil och båt väldigt lika för mig i användningssätt, vi fricampar på vintern och ankrar på sommaren. Dock är det skillnad i laddningssätt. Ingen sol på vintern så bensingenerator och 70 A laddare. På sommaren primärt solceller och landström i hemmahamn. Så därför hittills lithium i husbilen och bly/syra i båt. Dessa nya kolfiberfyllda ger ju nästan alla fördelar med lithium men inte deras nackdelar till ett lägre pris, både för husbil o båt så man förstår att de har svårt att tillverka tillräckligt.

Både Main Sail och Nigel Calder har testat Firefly och är väldigt begistrade. Inga skador av djupurladdningar och PSOC.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Intressant, främst på grund av priset.
Funkar det inte heller som annonserat kan man kasta det på tippen utan att ha bränt en extrem summa för ett batteri.
(lyser det igenom vad jag tycker om Lithium batterier :blabla:)

Vad gör detta batteri som inte ett AGM gör?
Jag hittar bara jämförelser med våta batterier. (flooded)
 
F

F.d. 1470

Guest
Våta och AGM är nästan samma. Framför allt tål de nya mer djupurladdning utan att kräva en efterföljande fulladdning. AGM har jag undvikigt i många år p.g.a. detta. Är man off the grid länge så är detta extremt viktigt. Precis som lithium kan man sakta jobba sig ner mot 80% DOD (depth of discharge) och kan laddas mycket snabbt till 90% SOC. Kan laddas i kyla. Många fler laddcykler till lägre DOD. Tål underhållsladdning till skillnad mot Lithium,, bra för alla laddkällor och kräver ingen bms. Men fortfarande hög vikt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
6 dagen för ankar och solpaneler, vindgeneratorer och EFOY för en ojämn kamp mot sulfateringen hos mina bly/syra (dit hör AGM och gel). Nu 75% SOC.IMG_20180903_183945.jpg
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
När du har installerat skriv dina erfarenheter. Jag tycker inte heller om LiFe för HB då teknologin för batteri skötsel inte har kommit till samma nivå som vi har inom modellflyget för dessa och då kan det bli DYRT.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen