• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite om partikelfilter i nyare HB...

F

F.d. 29954

Guest
Jag har gjort en "djupdykning" i nya bilars partikelfilter, vi talar om alltså dieselbilar, och det verkar bli en trist följetång.

Varför jag gjorde det var att min VW caddy 2012 års modell började med Lampblinkning och därefter limpmode. Hos VW kostar filterbytet ca 25.000kr. Men det finns andra "permanenta" lösningar på problemet, vilket jag tänker praktisera.

Min åsikt är att partikelfilter kan fungera i skåpbilar eller andra transportbilar som görs ofta med liten eller ingen last. Med husbilar som går jämt med fullast blir reningsprocessen lidande och knappast fullständigt. Därför är problem att vänta både med partikelfiltern och EGR ventilen. Lär bli dyrt för Hb ägare då problemen dyker upp kanske kring 10.000mil och då är garantierna slut.

Jag har öppnat en Partikelfilter för att studera eländet. Det set ut som en luftfilter med otroligt täta sikt av någon typ av fiber där partiklarna skall fastna och slutligen brännas upp då temperaturen höjs till kring 700 grader av en tillsatsbränsle som sprutas in i filtern under rengöringsprocessen som är automatisk. Det finns sensorer som mäter tryckskillnad före och efter filtern som därmed ger en indikation hur pass mycket sot det finns där.

I persondieslar fungerar reningsprocessen någonlunda beroende på fabrikatet, men det kräver relativt höga motorvarv och nästan obelastat motor. Vi vet ju alla hur husbilar används. Pga. den höga vikten går motorerna hårt belastade jämnan. Ju mer man anstränger motorn, ju mer bildas sot.

Jag vet inte riktigt när partikelfilterna började sin intåg i husbilar men tippar kring 2008 eller strax efter. För att hålla filter eländet så ren som möjligt krävs absolut den rätta motoroljan som är av speciell typ, ren luftfilter osv. Problemet är egentligen att man kan inte utan en avgastemperaturmätare se när reningsprocessen pågår, och när den väl pågår, borde man hålla motorvarvet kring 2500 r/min och liten belastning på motorn. (man kör med låg växel) Denna process pågår tidsmässigt kring 15 minuter beroende av fabrikat. Frekvensen beror på sotmängden.

Till slut är reningsprocessen på jämt men lyckas ändå inte rengöra filtern och då går bilen i "limpmode" och filterbyte är nödvändigt. Det finns bränsletillsatser som skall höja temperaturen och därmed ge en renare filter, men jag tror att deras effekt är ytterst marginell. Vidare finns firmor som har specialiserat sig på att rengöra partikelfilter med kemikalier och en del använder värme. Även där tror jag att man vinner på sin höjd kanske 3000 mil, sedan är filtret täppt igen....
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Tack för ett bra och belysande inlägg. Det du skriver stämmer bra med allt jag fick beskrivit under 3 års filterelände. Tyvärr kommer dock problemen ibland ännu tidigare än vid 10000 mil. Mina kom vid tusen. Dina slutsatser tror jag stämmer och jag tror problemen ökar med bilens vikt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Visst märker du när Caddyn bränner. Har också en -12:a 1,6 TDI i jobbet som ger ett helt annat motorljud och lägger samtidigt tomgången på ca 1000rpm.

På min Volvo -12 D5 så ser man det direkt om man ställer in på färddatorn momentanförbrukning. I vanliga fall så får man förbrukning 0 om man släpper gasen i hastigheter över 60km/h. Men inte när den bränner då har man en registrerad förbrukning även över 60km/h.

Fast som du säger så kanske det inte är så tydligt på andra bilar.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Jag resonerar lite som så, att om man får problem med en caddy som ekonomikörs hur blir det då inte med husbilar som ligger kanske ofta vid 80% av effekten? Jag tror att iden med partikelfiltern är sund och bra, men just i husbils sammanhang borde arrangemanget vara bra mycket robustare än vid vanliga bilar. Utan att veta det, så tror jag att de är likadana fast något större och dyrare. Rätta mig ni som vet.

Miljö konsekvensen blir jag också lite fundersam över. Jag vet att i fallet Caddy så "stjäl" en partikelfilter kring 4hk effekt när den är ren, dvs. ny. Hur mycket den stjäl effekt när den är halvfull är en gåta, men jag uppskattar kring 10%. Just när partikelfiltern är halvfull ökar trycket i den och reningsförmågan minskar drastiskt liksom bränsleförbrukningen ökar. Då tror jag att miljövinsterna är lika med noll.

Just med Cadddyn - inte en chans att jag skulle lägga ut 25.000kr till en ny partikelfilter - lär det finnas folk som tar ur hela filtret och avprogrammerar alla dess funtioner från ECU:n. Effekten ökar kring 5hk och bränsleförbrukningen minskar. Speciellt i Tyskland och i UK är detta mycket populärt åtgärd. Kostnaden där ligger kring 7000kr och då är det en permanent lösning. VW lär vara extra krånglig att åtgärda och eller byta filter. PSA, franska bilar har bättre system, tack vare eloys vätskan som sprutas in i filtret. Hur Fiat har löst saken vet jag ej, men de brukar ha en nära släktskap med både tyska och franska bilar.
Är det någon som vet vad en partikelfilter kostar till husbilar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Jag kan på mina 2 pb se reningsprocessen med hjälp av en OBD-läsare (blåtand) och en androidlur med appen Torque, det märks mycket tydligt på temperaturer runt partikelfiltret samt på bränsleflödet.

På husbilen slipper jag denna finnes/process, den e för för gammal :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Det största problemet med partikelfilter är när motorerna blir för lätt belastade.
Då uppnås inte tillräckligt hög avgastemperatur för att självregenereringen skall "tända" och vidmakthållas.

Många som köpt dieselbilar borde valt bensinare istället.
Stadskörning och många start stopp (= låga temperaturer) är döden för partikelfiltren. (firmabilar i stan?)

Ju hårdare man belastar motorn desto bättre är det för partikelfiltret och EGR ventilen. Motorväg och gasen i bott på höga varv tänder regenereringen och återställer filtret, om det inte gått för långt.

Husbilar har bra förutsättningar att ha ett välmående partikelfilter, om man inte snålar med varvtalet och undviker korta körningar med start stopp.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Det stämmer nog att motorn behöver kraftigare belastning och högre varv vid urbränning av filtret.
I handboken till min Astra 1.7 TD står det att vid urbränning så aktiveras värmeslingan i bakrutan automatiskt för att öka belastningen på motorn samt att bränsleförbrukningen ökar för värma avgaserna.

Fordon med tillsatsämnen för urbränning är nog lite annorlunda, Fiat har inte så vitt jag vet nån tillsats för urbränning.

Det finns dieseltillsats numer att köpa som skall förbättra filterförbränningen hos mackar och biltillbehörsaffärer t.o.m. Biltema har det nu.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

På min Chevrolet Orlando V6 automat -11 tänds en filterlampa och då ska man köra med drygt 3000 varv tills lampan slocknar vilket tar ca 10-15 min. kör ca 700 mil/år och mest i stan. Lampan tänds ca 2 ggr/år. Blir en tur ut på motorvägen då. Inte så långt till den i Örebro. Måste läsa hur det är på HB:n med Merca-chassie 2012 med 190hk och automat. Är det någon som vet hur det fungerar där?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Jag fick samma instruktioner för Caddy om lampan tänds. Ut på motorvägen och håll varvet uppe minst en kvart.
Därför tror jag att Hb får stora problem då de körs helt annorlunda. Vad jag vet så brukar de flesta ligga vid 2000r/m eller strax under. Detta kombinerat med stor vikt, borde alstra mycket sot. Jag menar att det är en helt annan sak att belasta motorn från låga varv eller från höga varv. Låga varv ger sot om belastningen är hög, medans höga varv med måttlig belastning snarare renar motorn. Moderna husbilar inbjuder till lågvarvig cruisande och inte minst bränsleekonomin blir då bra, men sot blir det.....
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Hmm
Om man tänker efter så verkar det mest vara 3.0 motorn som har partikelfilter problem, eller?

För 2,3 motorerna lever ju lite mer på varv för att prestera sitt bästa, då de stora mera vridstarka motorerna kan leva på sitt monstervrid?

Jag kör min 3.0a, trots sitt fina vridmoment lite mer på växel för att spara lådan och det kanske inte är helt fel även för motorns reningssystem
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Så kör jag också med Ivecon som ju i princip har samma motor. Den är lägre växlad vilket hjälper litet också. Man bör nog hålla varvet och inte sega.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Hmm
Om man tänker efter så verkar det mest vara 3.0 motorn som har partikelfilter problem, eller?

För 2,3 motorerna lever ju lite mer på varv för att prestera sitt bästa, då de stora mera vridstarka motorerna kan leva på sitt monstervrid?

Jag kör min 3.0a, trots sitt fina vridmoment lite mer på växel för att spara lådan och det kanske inte är helt fel även för motorns reningssystem


Framför allt blir det mindre problem med 2-massesvänghjulet.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Och se högsta växeln som en överväxel, ingen segdragning på den växeln !

Växla ner i tid även om ni har en jättestark motor, växellådan tar stryk om ni segdrar på högsta växeln.

Att ligga på högsta växeln är inte alltid snålt, har ni momentan bränsleförbrukning i era färddatorer kolla den mot hastigheter och vilken växel ni har, i bland är det lägre förbrukning med lägre växel !!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Pekke
Riktigt stor skillnad faktiskt....helst om man ligger och kör på farthållaren och farten ligger runt 80knyck...märks också mest om vägen är lite småkuperad.
Även om 3.0 motorn är en riktig pärla som inbjuder till vridmomentsåkning så försöker iaf jag undvika det!

Jag har aldrig kört nån 3.0 med robotlådan, är den mycket smartare och växlar ner i tid...eller?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Jag har aldrig kört nån 3.0 med robotlådan, är den mycket smartare och växlar ner i tid...eller?

Iveco visserligen, men med 177 hp / 400 nm trelitermotor med robotlåda.

Den håller varvtalet uppe, både vid avgasbromsning och under uppväxling.
Jag litar på att kalibreringen är inom det område som ingenjörerna anser vara lämpligt.
Lådan får sköta sig själv 99% av tiden.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Ad-blue?
Har en Skoda Yeti 2,0 TDI 140 hkr. som man får fylla på Ad-blue emellanåt. Är det någon som vet hur detta fungerar? Är det samma problem med reningen eller hjälper det till att hålla filtret rent?
Vet bara att det har med avgasreningen att göra.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Jag testade två olika bränsletillsatser som skulle höja temperaturen i filtret och bränna den rent. Körde sedan till Stockholm med fyran på fritt motorväg, är väl en resa på 35 mil. Konstant kring 3000r/min. Efter en vecka hemma börjar lampan lysa igen. "Min" VW tekniker gjorde en rening via diagnosuttaget, vilket går till så med VW (och förmodligen i Audi och Skoda också) att man får helt enkelt ljuga till systemet att man bytt PDF. Sedan kan man tvinga fram reningsprocessen och avläsa sotprocentten. Enl. honom är det så, att när PDF väl börjar krångla, så blir ett byte ett måste i närtiden.

Efter överväganden har jag fastnat i en "tyskmodell" av åtgärd. Man öppnar PDF och tömmer innehållet och svetsar igen det. Sedan programmerar man om ECU, man tar bort alla parametrar som PDF påverkar och även ERG så man slipper dessa problem i framtiden. I teorin skall man sedan få en piggare motor som är också bränslesnålare men klarar också bilprovningens nålsöga. Hela kalaset går på kring 8000kr, vilket skall jämföras med VW:s 25.000kr.
Jag har inte gjort det ännu, då man skall samordnas med olika verkstäder operationen. Tyvärr är det inget man kan göra själv hemmavid, såvida man inte har en verkstadslyft och kan svetsa rostfritt.

Om jag sover dåligt för att synda mot reglementen? Ärligt sagt tycker jag verkligen inte om att fuska i något sammanhang, men här anser jag att miljöprästerna har gjort en övertramp som är kontraproduktivt. Man stryper och trixar med motorer för att det för stunden skall vara rent, men man glömmer bort den totala bilden, sk. "fotavtrycket" som en bils livslängd ger. Jag har dessutom halverat min energi förbrukning under den senaste tioåren totalt sett och flyger aldrig till Thailand eller någon annanstans heller, så jag anser att jag gör så gott jag kan trots politikernas ansträngningar för att grångla medburgarens tillvaro.

PDF problem blir en miljardnota åtminstone för svenska bilister. Resultatet är att många relativt rena bilar godkänns inte vid SBP och får skrotas i förtid. Fattiglapparna kan inte längre överta de lyckligt lottades gamla bilar, då de har inte råd med avancerade verkstads besök som kostar kring 20.000kr. Det blir lite som i Cuba så småningom i välfärdslandet. (Vi som inte gillade klyftor)... Är du godkännd med bra yrke, kan du hämta pengar från banken och köpa vad du vill, men har du några noteringar i din svarta bok, blir det yttre områden med nya svenskar och generationers sannolikt fattigdom..... Nu börjar ämnet glida iväg mot det förbjudna i forumet, så jag sätter punkt här....
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Ad-blue?
Har en Skoda Yeti 2,0 TDI 140 hkr. som man får fylla på Ad-blue emellanåt. Är det någon som vet hur detta fungerar? Är det samma problem med reningen eller hjälper det till att hålla filtret rent?
Vet bara att det har med avgasreningen att göra.

AdBlue har inte med partikelfiltret att göra. Filtret är till för att ta bort sotpartiklar, "AdBlue-systemet" är till för att minska kväveoxiderna (NOX).

Så här funkar det:
http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2015/11/adblue-illustration.png
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Ett universal partikelfilter (walker) kostar ca 4500:- inkl moms.

Antingen kan man/har möjlighet att svetsa ihop rören själv. Då blir det väldigt små extra kostnade. Lämnar man bort jobbet får man räkna med nån tusenlapp extra.

Man hamnar under exemplet ovan på 8000:-, och man fortsätter ha ett filter i många mil igen.

Varför krångla med allt?? allt behöver inte vara orginal för att göra rätt för sig..
 
Toppen