• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LED eller Xenon?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har konverterat helljus H7 till Xeon, en avsevärd skillnad,enkel montering,lagligt? helljus kontrolleras inte på besiktningen.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Halloj,

Följande är min helt personliga åsikt och behöver inte delas.

På arbetsfordonet har vi LED och det lyser jättebra nära bilen, men tycker inte det lyser långt. Möjligt att ljuset är så fruktansvärt stark närmast bilen så att man blir ”bländad” av det egna ljuset så att man inte ser hur långt det lyser. LED blir dessutom inte varma vilket resulterar i att dom vid snöväder blir täckta av snö hyfsat fort.

Har Xenon på privatbilen och upplever dom bättre för mina ögon.
Valet föll på Xenon pga arbetsfordonets upplevelse.

Sedan kan jag tänka mig att funktionen på den egna synen påverkar.

Fortsatt trevlig kväll.

Jens
 
R

RobbeS

Guest
Vi kör Xenon på jobbet på grund av bättre ljusbild, dvs längre räckvidd än LED. Även vilsammare ljus för ögonen. LED lyser upp väldigt bra framför bilen men sen blir det en svart vägg.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nu har det skrivits både negativt & positivt om LED & xenon. "Vitvägg" är väl det som talar mest mot. Jag har adaptivt helljus på bilen vilket inte skulle fungera pga att vägskyltar blir för mycket belysta & bilen bländar då av till halvljus. Kan halogenstrålkastare vara ett alternativ? Jag har 2 st nya Bosch Compass 3000 liggande, dom är ju snygga & smidiga.0986310535.JPG
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Nu har det skrivits både negativt & positivt om LED & xenon. "Vitvägg" är väl det som talar mest mot. Jag har adaptivt helljus på bilen vilket inte skulle fungera pga att vägskyltar blir för mycket belysta & bilen bländar då av till halvljus. Kan halogenstrålkastare vara ett alternativ? Jag har 2 st nya Bosch Compass 3000 liggande, dom är ju snygga & smidiga.Visa bilaga 159346

Klart att de fungerar. Om du vill går det säkert att konvertera till Xenon för 1000-1500kr.

Ett annat alternativ är att montera i 1st 100W i varje om lampinsatsen tål.

Testa och se vad du tycker. Är du inte nöjd är ju allt klart för att montera större lampor.

Med vänlig hälsning,
// Niklas
 
Toppen