• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LATHUND tung husbil i Slovenien

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Som admin i ett par resegrupper så sammanställde jag en lathund för beställning av DARSGO unit som behövs från 1/4 2018 vid färd på Slovenska motorvägar och Highways.

"Har ni husbil över 3500kg behövs en elektronisk dosa för att köra på Sloveniens motorvägar och highways från 1/4 2018. Här finns en lathund för beställningen av boxen. Husbil / personbil under 3500kg köper fortfarande vignett vid gränsen.

NI SOM ALDRIG KÖR MOTORVÄGAR BEHÖVER INTE KOMMENTERA INLÄGGET. INLÄGGET BERÖR ENDAST DE SOM TÄNKER KÖRA MOTORVÄG.
 

Bilagor

  • Tung husbil SLOVENIEN.pdf
    937,2 KB · Visningar: 1.161

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Vet ej. Jag kommer inte att ladda på pengar förrän innan avfärd och efter att ha gjort en koll på hemsidan vad sträckan kostar.
 

per-erik magnusson

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Hörby
HBK-Nr
2522
Medlemskap
2024
Vi planerar att köra till Kroatien i September, det blir sjätte året i följd. Vi har GO-box för Österrike men kör gärna via Kufstein - Saalfelden - Zell Am See - Mittersill - Via Felbertauern till Lienz - sedan Gailbergsstrasse över Plöknerpasset ner genom Italien fram till Trieste. Till min fråga: behöver vi DARSGO ? jag tror det är fritt att köra väg E 61 ner till Kroatiska gränsen ? sen väg 8 mot Rijeka. Italien och Kroatien betalas motorvägavgifter som tidigare hoppas jag.

Per-Erik & Ulla-Britt
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Det man kan undra är vad det skulle kosta att köra den sträckan. Om jag inte minns fel är det max 3 km på motorvägen innan man tar av mot Koper
Tomhof
 
Senast ändrad:

bamse59

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Svenljunga
HBK-Nr
21063
Medlemskap
2025
Ville bara höra vilken väg man tar från plöcknerpasset (tolmezzo)genom Italien till Kroatien?Går ni motorvägar då?
Vi tänkte också åka ner mot Kroatien igen och har också gått genom mittersill och lienz men gått ut mot Villach innan.Är också tvungna att skaffa en dars go box (vi har också även en easygo+)!Vi var i kontakt med darsgo supporten idag då man ej kan beställa längre en box hem utan får hämta ut den på första bästa servicekontor man kommer till vid ingången i Slovenien, bara man har med sig darsgo intyg från deras e-registrering på nätet och kopior på euroklassen och regbeviset vad jag kunde tyda.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Information om DARSGO Box i Slovenien för tung husbil. Anledningen till att det inte går att beställa box för hemleverans är brist på dosor. När ni kommer till mack vid gränsen uppger ni vart ni ska köra och får betala avgift för den sträckan. Ni får ett intyg att ni betalt som gäller till 11 juni då de beräknar ha boxar på lager igen. / Micke Smålänningen .

"At the moment we are out of stock with DarsGo units, because our supplier delays with delivery. Because of this issue, we disabled ordering DarsGo units on our web portal. All customers which cannot obtain DarsGo units, get certificate on DarsGo servis that they can continue with the driving. This certificate is valid only till 11.6.2018. If driver is stopped by toll control, he have to enclose this certificate to avoid penalty. Drivers have to upload some credit on vehicle account or change payment method to post-pay, when they try to obtain DarsGo unit. We will charge toll for backward based on supervision cameras. We really hope that we will receive enough DarsGo units in this month.

We are sorry for inconvenience.
 

Ann-Louise

HBK Medlem (P)
Inlägg
35
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Jag undrar om det är fler som har problem med att beställ en box. Betalningen av de 10 € går inte att genomföra. Spelar ingen roll vilket kort jag använder. Provat med både Visa och MasterCard. Får hela tiden ett felmeddelande att ”tiden är ute”.
 
W

Weckman

Guest
Jag undrar om det är fler som har problem med att beställ en box. Betalningen av de 10 € går inte att genomföra. Spelar ingen roll vilket kort jag använder. Provat med både Visa och MasterCard. Får hela tiden ett felmeddelande att ”tiden är ute”.
Fick samma problem och höll på att ge upp.. Loggade in på en dator och detta funkade, tydligen strul med iPad/iPhone att slutföra köpet... Nu är DarsGo på väg..
 

Ann-Louise

HBK Medlem (P)
Inlägg
35
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Tack för svaret. Provade på en Mac-dator men fick samma resultat. Ska prova på en PC istället.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Betalade 10€ för min nya box utan problem idag. Använd Chrome och ett kort som har 3D security och är öppet för internet o utlandsköp så brukar det funka.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Om man nu laddar på 1000-1500 kr och det blir ändrade resplaner kan man då få tillbaka dom pengarna?
Ska skicka tillbaka min gamla box nu då vi bytt bil. Frågade Darsgo hur man går tillväga. Man skickar in boxen så återbetalar de innestående belopp minus en administrativ avgift av 6€. Förhoppningsvis är 2019 sista året vi behöver använda Darsgo. De har redan gått med i Easygo+ samarbetet, men öppnar troligen inte funktionen förrän 2020 enligt besked jag fick från de häromdagen.
 

LisaG

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
18723
Medlemskap
2024
Vi håller på att beställa en DarsGo -men undrar vad SOR-nummer är för något. Tacksam för svar :)
 

lentor

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2024
En fundering i ämnet.
Kan man köpa DARSGO-boxen vid gränsen eller på någon tankstation före?

Torgny
 
Toppen