• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning AGM - lite hjälp.

F

F.d. 55939

Guest
Hej!

Under helgens fricamping slocknade batteriet. I badrummet sitter 3 halogen lampor och i köket tre vanliga lampor (bilampor med bajonettfattning) dessa var igång när allt slocknade.
Och ja de skall bytas ut mot Led :)

Jag har idag mätt och behöver nog ha lite hjälp.

Mäter jag på batteriet med 220v inkopplat så ligger laddningen på 14,5

På EBL finns en knapp/brytare, slår jag på den så den lyser så går laddningen över 15v och en röd lampa tänds uppe på panelen.
Vi har solceller med pwm och är brytaren på så mäter jag i pwm så är även där runt och över 15v.

Slår jag av brytaren på ebl så går laddningen ner till 14,5 och lampan på panelen släcks.
Tänder jag lite lampor så sjunker batteriet till runt 14v.

Dra jag ut 220 så lyser inte brytaren på ebl oavsett hur jag ställer den. Tänder mina nämnda lampor så vandrar batteriet nedåt och stannar just nu i soligt läge runt 13,9v


Vad är det för brytare på EBL?
Vad är det för varnings lampa på panelen. Ibland lyser den grönt så jag förmodar att den varnar för att något är fel.
Är det skadligt för batteriet att ladda så högt?
Är det skadligt för solcellsregulatorn?

Vårt nya Banner batteri höll i 2 år och jag köpte ifjol ett agm och vill gärna ha lite längre livslängd på detta batteriet.

Tack på förhand och ja! jag kan ingenting om el eller elförbrukning :)
 
F

F.d. 55939

Guest
Inatt har den stått utan laddning från 220 samt solcell.
Mätning på batteriet visade 2,16.
Kopplade nu in solcell och kabel så nu vandrar batteriet uppåt.

Slår jag på strömbrytaren på blocket så lampan lyser så går laddningen snabbare och varningslampan uppe på panelen lyser rött.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inatt har den stått utan laddning från 220 samt solcell.
Mätning på batteriet visade 2,16.
Kopplade nu in solcell och kabel så nu vandrar batteriet uppåt.

Slår jag på strömbrytaren på blocket så lampan lyser så går laddningen snabbare och varningslampan uppe på panelen lyser rött.

Jag antar att du menar 12,16V?
 
F

F.d. 55939

Guest
Det verkar nu som om den laddar "normalt"

Jag avvaktar lite innan jag ropar hurra men den ligger nu kring 13v ( laddning)
Wizard kanske löste mitt problem.

Det blir nog oavsett en mppt.

Så nu skall jag lista ut vad brytaren på blocket har för funktion.
 
F

F.d. 55939

Guest
Då kanske det är så att batteriet har pajat först och sedan har laddningen blivit märklig. Kanske kan bli ett garantiärende.

Vi får se vart detta slutar.
Jag tackar för engagemang och alla tips o råd.

Jag kommer be en elektriker mäta blocket och kika på vad brytaren har för funktion.

Just nu med ladning på , brytaren påslagen på blocket så mäter batteriet 13.9 och panelen lyser grönt.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Även om du kopplar bort solcellerna från regulatorn, kopplar in regulatorn till batteriet och sedan solcellerna till batteriet (den ordningen kan vara viktig!)?
 
F

F.d. 55939

Guest
Även om du kopplar bort solcellerna från regulatorn, kopplar in regulatorn till batteriet och sedan solcellerna till batteriet (den ordningen kan vara viktig!)?

Ja jag har testat detta. Gick upp på taket, bröt solcellerna och efter en stund så kopplades de in igen. Den laddar inte lika högt längre utan ligger runt 14.5. :)
 
Toppen