• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda batterier direkt via laddare?

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hej!

Kan det vara effektivare att ladda batterierna direkt via en laddare istället för strömsladd och ebl?

Har för mig att jag läst någonstans att man inte ska ladda batterierna direkt via en batteriladdare - minns dock inte orsaken till varför man inte skulle göra det...

Är det så, finns det nån risk att man sabbar något om man kopplar en laddare direkt? Någon som kan upplysa mig?

Har bosch agm i motor och varta agm i bodel, så jag tänkte ladda med lite högre laddström med en separat laddare innan vintern.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Laddar du via EBL så innebär det bara att du använder den laddare som är inbyggd i EBL:en. Är den laddaren bra, så vinner du inget på en separat laddare. Åtminstone inte för bodelens batteri.

Hur bra bildelens batteri blir laddat beror på hur mycket "baklängesladdning" EBL:en är gjord för. Här kan en separat laddare kanske göra nytta.

Strömmen du laddar med blir så hög som laddaren anser att den skall vara beroende på batteriernas tillstånd. Naturligtvis finns det en maxström för vad laddaren klarar. Man brukar ha som tumregel att laddaren skall klara att leverera en ström som är batteriernas kapacitet/10. 10 ampere till ett batteri på 100 Ah med andra ord. Högre ström är ingen nackdel men behöver inte vara en fördel heller. Lägre ström innebär längre laddtid (om den är lägre än vad batteriet kan "svälja").

Att koppla in en laddare parallellt med EBL borde inte innebära några bekymmer men det är inte säkert att det har någon betydelse för vare sig laddningstid eller laddningstillstånd. Beror, som sagt, på hur EBL:ens laddare är gjord.

MVH
Hans
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Tack för ett upplysande svar! :) Då jag vet att agm med fördel klarar en högre laddspänning så tänkte jag att jag kanske skulle vara betjänt av att ladda motorbatteriet lite extra med en vanlig laddare i agm mode.

Vid förra vinterförvaringen så visade det sig att det räckte fint att bara slå av EBL med huvudbrytaren, utan att lossa någon minuspol från batteriet - det var i stort sett lika fulladdat när jag tog ut den på våren. Så det känns iaf skönt att veta inför denna vinter :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hela mitt resonemang här ovan förutsatte förstås att alla laddare (EBL + lösa laddare) var inställda för rätt batterityp. AGM i ditt fall.

Fulladdade batterier klarar kyla bra och håller laddningen bra.

På båten jag hade en gång så hade jag solceller inkopplade hela vintern (oktober - maj). Fast de satt under en, i och för sig, ofärgad plastpresenning så var batterierna lika fulladdade på våren som de var när jag tog upp båten på hösten.

MVH
Hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det enda som inte kommer att funka är om du använder A/tim. räknaren i bilens EBL display för kontroll.
När du laddar batteriet "direkt" så kommer inte den laddströmmen med i beräkningen av in och ut ur bobatteriet så den tappar bort sig. Vilket innebär att om du kanske står uppställd lite längre tid utan laddning och använder bobatteriet så kan det vara intressant att veta batteriets status, men då har du ingen aning om batteriets verkliga innehåll.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen