• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lösning på dåliga system för att kontrollera vatten mängden i H-bilen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag är nog inte den första här på Hbk som har "förlorat kontakten" med vattnet i våran H-bil... Jag vet inte vad husbilstillverkarnas system kostat men jag vet att mitt och många andras system har lagt av med tiden... Nu hittade jag ett mycket proffsigt system på Ebay för endast 36.-€.... sen får man själv göra lite jobb :) om man inte vill ge bort sina pengar till en som gör jobbet åt en... Bilderna talar för sig själva.... och lycka till :)

Jo en sak till det finns en liten pil på givaren var noga med att pilen följer vattnets rikning i slangen/röret.... IMG_0040.JPG IMG_0041.JPG IMG_0042.JPG IMG_0043.JPG
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Den där givaren går ju jätte bra att sätta efter pumpen. Den tål ju vattentrycket med råge dessutom är den mer skyddad mot smuts om man har den kopplad till en tryckpump (som många har i HB) som redan har flera filter inbyggda och då blir den ännu lättare att montera.
Den sugpumpen på bilden har nog inga filter dock men filter i FV-tanken borde den ha.
Tack för informationen muskatten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Den där givaren går ju jätte bra att sätta efter pumpen. Den tål ju vattentrycket med råge dessutom är den mer skyddad mot smuts om man har den kopplad till en tryckpump (som många har i HB) som redan har flera filter inbyggda och då blir den ännu lättare att montera.
Den sugpumpen på bilden har nog inga filter dock men filter i FV-tanken borde den ha.
Tack för informationen muskatten.

Hej !
Du kanske har rätt Tony.... att jag skrev före pumpen var för att på givaren så står det.. water pressure < 2.0 Mpa ... Och jag vet inte hur hög trycket är i pumpen så jag tog det säkra före det osäkra, så ingen får problem om de installera denna fantastiska enhet...
Sen på bilden så är det ingen sugpump.... utan en hot water brushless solarpump 12v. :eek:... jag hade ingen annan pump när jag testade enheten.... jag la en hel del tim. på att figurera ut menyn och hur allt fungerar då jag fick ingen manual med... de skickade mig en på kinesiska :swoon:... kan också säga att har du tex. en tank på 115 L som jag har så kan du ställa in enheten på 110 L så larmar enheten när du har 5 liter kvar :D... eller vad du nu har ställt in den på

Här kan ni kolla lite hur den fungerar....

zj lcd 7f - YouTube
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag är nästan 100% säker på att du kan också använda den med M.... den har bara lite mer finneser och en större givare/magnetventil..... tror också att du kan programera den till att stoppa pumpen eller flödet vid viss uppnåt mängd vatten runnit igenom givaren :eek:...
Ser att det är nu 24V.... men det kan du lätt fixa med en billig stepup, den finns också på Ebay ;)
Och de hittar du här... lycka till :)

stepup 12 v 24 v | eBay
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag funderade mest över hur mycket vatten jag får in när jag köper t.ex.100l i Frankrike och betalar 2€... Det kanske går att sätta Gardenas vattenmätare på utgående slang från vattentanken om man vill veta förbrukning istället för påfyllning (fast det borde vara samma sak)? Så här fungerar vattenmätaren:

Med en snabb blick kan du se

- Vattenförbrukningen per dag
- Vattenförbrukningen per säsong
- Vattenförbrukningen per bevattningspass
- Aktuellt flöde per minut

vattenmatare-gardena.jpg

Kommentar:
Kanske inte lika avancerad "vattenmätare" som i dina experiment, men efter ett tag tröttnar jag säkerligen på vattenstatistiken och då är det dags för helt annan "statistik" att lägga tid på... ; ) Lycka till Peter!
 
Toppen