• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lösa snören, takfönster

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Plötsligt har 2 snören tittat fram från jalusin. Vet någon hur man kommer åt dom, går det att göra något själv eller är det bara att byta - om det går att byta bara jalusidelen.P1000939a.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ser ut att vara Heki mini och det är bara att ta tag i ramen och dra neråt. Sitter med chlips så man får rycka till lite och ta vara på de chlips som ibland lossnar. När ramen är borta så ser du hur snören går. Har du någon annan likadan så underlättar det att ta ner ramen på den för att se hur snören går.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Tack för snabbt svar! Jo, ner kom den med diverse portugisiska blommor och blader, även en hel del ökensand:).
Men om snörena ska dras som jag tror är det ena för kort, det som är helt löst på bilden.
Dessutom, kanske orsaken, den lilla plastbiten som gått av. Verkar svårt att limma även med superduper lim.
Får nog söka efter begagnad del för dom finns nog inte lösa, jalusidelen alltså.
Men har någon en sådan liggandes, hör av er!P1000941a.jpg
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte vad det är för plast i den här detaljen men det finns plaster som vägrar att samarbeta med lim. Men en del av dem kan man lura genom att pensla ytorna med aceton och sedan trycka samman och pressa en stund sedan sitter de samman utan lim.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Verkar absolut vara den sortens plast. Men den är för liten att få dit, även med pincett. Det hade annars varit en bra lösning. Belars länk 42€90 men 6-8 veckors leveranstid funkar inte. Vi får väl försöka tvångslåsa gardinen för att slippa att dom giftiga portugisiska myggen kommer in och tar oss:twitcy:.
Misslyckas vi med det beställer vi gardin när vi är på plats där nere.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Hade samma problem med den lilla plastbiten. Monterade dit en "liten" ögla som jag öppnat för att få in tråden. Fungerar hjälpligt. Det finns på Kama nya innerdelar att köpa. Hälsningar Göran Hellman
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag har gjort precis likadant, en skruv i hörnan, Men när jag skulle spänna upp tråden gick plastbiten av i ett annat hörn, se det fick bli en skruv i det hörnet också. Dock går jalusierna lite trögare nu och vi får se hur länge det håller. Tråden nöter med plasthörnen när man drar jalusierna åt sidan och hela konstruktionen har därför en uppenbar tidsbegränsad hållbarhet. Denna höll för oss i ca 8 år.

Är det någon som har en bra metod att minska friktionen mellan tråden och plastbitarna i hörnen och den mellan skruvarna och tråden. Jag gissar att det är tråden som går av nästa gång då skruvarna sliter ned fibrerna i tråden.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag brukar spraya lite silikonspray på snören o plasten där det rör sig när jag tar ner kasetten för rengöring och mina är på 9 året utan krångel.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
brogu, här kommer lite info om det kan hjälpa i ditt fall. Du kan ringa leverantören i England eller mejla och kolla om dom kan hjälpa dig på något sätt. Här kommer reservdelar som jag tror stämmer med er taklucka.

MIDI HEKI INTERIOR WITH BAR PDF.JPG

clamps-cord.jpg


Eller om du kontaktar Svensktalande Dometic i Göteborg (V. Frölunda) och kollar med dom. Jag kan lösa ut grejer och skicka till dig express om det skulle gå snabbare.
upload_2018-9-15_9-30-54.png
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Ranko, tack men jag testar nog dom billigare alternativen först. Plåtskruv och silikonspray behöver jag inte gå utanför dörren för
 
Toppen