• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låsning/Upplåsning

F

F.d. 53500

Guest
På vår Adria Coral/Fiat 2014 finns 2 ”knappar” för låsning och upplåsning av båda framdörrarna. När jag testar att låsa och låsa upp så fungerar det perfekt, men om jag låser på kvällen så går det inte att låsa upp på morgonen. Då är det fjärrkontrollen som gäller.
Är det någon som vet vad som styr detta ?

Ingvar
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Tror det har med tid att göra, bilen har ju en del elektronikboxar som är ihopkopplade via ett nätverk (CAN-bus). När man stängt av tändningen gäller det för bilen att hushålla på strömmen och därför stängs funktioner av efter en tid. T.ex. elhissar fungerar en stund efter att tändningen slås av (kommer inte ihåg hur det är på Fiat) för att efter några minuter somna in. Du får kolla på dagen efter hur lång tid låsknapparna somnar in.
Som sagt tror jag att det är så här och därmed inget fel.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
På vår Adria Coral/Fiat 2014 finns 2 ”knappar” för låsning och upplåsning av båda framdörrarna. När jag testar att låsa och låsa upp så fungerar det perfekt, men om jag låser på kvällen så går det inte att låsa upp på morgonen. Då är det fjärrkontrollen som gäller.
Är det någon som vet vad som styr detta ?

Ingvar
Kan det vara så att om tjuven kommer in genom en ruta skall han inte ha förmånen att ta sig ur via dörrarna.
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Sannolikt är det sk "deadlock" som frikopplar låsmekanismen för att förhindra en tjuv att ta sig ut via dörrarna. En form av stöldskydd alltså. Den här funktionen fungerar vanligtvis bara ihop med fjärrkontrollen och aktiveras några minuter efter låsning.
 
F

F.d. 53500

Guest
Tack för era förslag till hur låsningen/upplåsningen fungerar. Jag kommer att, när vi börjar åka mitten april, experimentera med öppningstider och göra noteringar. Jag kommer att redovisa detta efter sommaren.

Ha en skön sommar! :)
Ingvar
 
Toppen