• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Når det er til husbilen så er det knappt noen vektgevinst, for enkelte aksellaster øker vekten!
 

Thomas.M

FD HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Klart det blir snyggare,köpte nya fälgar o däck till min HB pga av dom gamla var fula o rostiga.
 

Bilagor

  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    237,8 KB · Visningar: 6

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Med en alu-fälg får man mindre fjädrad massa & därmed bättre vägegenskaper eftersom hjulet följer vägbanan bättre. Man får också ett minskat däckslitage (om än minimalt) eftersom aluminium har en högre värmeledningskoefficient & leder bort värme från däcket bättre än stål. Det största lyftet får nog bilens utseende med en snygg aluminiumfälg. Om det är värt detta är väl upp till var & en, alu-fälgar kostar ju en del. De jag har heter CSP Works & kostar ca 1250:- säljs av de flesta gummihandlare & på nätet.

Bennie
 

Bilagor

  • sf_csp_work.jpg
    sf_csp_work.jpg
    103,4 KB · Visningar: 1.178

Mats C

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2024
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Det finns säkert många uppfattningar om frågan. Min kära hustru tycker att man kunde lika gärna slänga pengarna i sjön. Jag tror inte hon ens minns hur de ser ut.
MEN JAG tycker dom är avsevärt snyggare än orginalfälgarna.
:twitcy
Mats C
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Vill man tjäna vikt är det magnesiumfälgar som gäller. (Vet ej om det finns till husbil, men dyrt blir det.)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Nackdelen med mangnesiumfälgar är att dom kan självantända vid punktering.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Med en alu-fälg får man mindre fjädrad massa & därmed bättre vägegenskaper eftersom hjulet följer vägbanan bättre. Man får också ett minskat däckslitage (om än minimalt) eftersom aluminium har en högre värmeledningskoefficient & leder bort värme från däcket bättre än stål. Det största lyftet får nog bilens utseende med en snygg aluminiumfälg. Om det är värt detta är väl upp till var & en, alu-fälgar kostar ju en del. De jag har heter CSP Works & kostar ca 1250:- säljs av de flesta gummihandlare & på nätet.

Bennie

Trodde att det var däcken som var grundförutsättningar för väghållningen. Om man sänker vikten på bilen genom att byta till aluminiumfälgar sparar man c:a 25kg, beroende på om det är smidda eller gjutna snobbfälgar, får man då inte en högre fjädrad vikt på bilen?
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Har bytt till lättmetallfälgar, endast för utseendets skull,mycket snyggare än originalfälgar. Vi vägde de gamla fälgarna och de nya och det var marginell skillnad på vikten. När det gäller väghållningen så är det naturligtvis ingen skillnad när det gäller husbilar.
 

Bilagor

  • frankian (800x429).jpg
    frankian (800x429).jpg
    236,1 KB · Visningar: 15

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Är det viktigt att spara vikt på fälgarna för väghållningens skull (det är _husbilar_ vi talar om här, med C-däck...) så borde kolfiberfälgar vara valet :D

Inside Koenigsegg 2 del 5: Kolfiberfälgar

Japp, såna får det bli. Bara det bästa duger.:D
Jag har redan skrivit upp dom på shoppinglistan. Slänger jag dessutom ut gumman så spar jag lite extra vikt.
66.gif
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Den största faktorn står däcken för men med en aluminiumfälg så följer hjulet vägbanan effektivare därmed blir också väghållningen bättre. Det finns en orsak till att en del tillverkare av bussar & lastbilar har aluminiumfälgar som standard.

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Anledningen att en aluminiumfälg följer vägbanan effektivare, som du skriver, är att det är lättare, fjädringsrörelsen blir något snabbare. Om du har en plåtfälg med samma vikt blir det ingen skillnad.
Åke
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

med en aluminiumfälg så följer hjulet vägbanan effektivare därmed blir också väghållningen bättre
Jag ifrågasätter inte ditt påstående men har funderat mycket över det!
Var finns det vetenskapliga beviset?
Att aluminium har bättre värmeledningskoefficient kan lika väl vara en negativ faktor beroende på omständigheterna.
En bra stålfälg behöver inte var stummare eller fjädrar sämre/bättre än en dålig aluminiumfälg. Många aluminiumfälgar är tyngre än motsvarande stålfälg.
Oavsett stål eller aluminium så tillverkas fälgar i olika kvalitet.
Jag är nyfiken på vetenskaplig utforskning av stål- kontra aluminiumfälg. Finns det?
Julian
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Väghållningen med alu kontra stålfälg på de vägar och de hastigheter vi framför våra husbilar är troligen helt försumbar. Sätt gärna på alufälgar men erkänn att det är lusten att pimpa bilen som är orsaken. Var och en har sin egen smak och vad man lägger sina pengar på. Själv kör jag vidare på mina stålfälgar och använder de kronorna till några dagar extra på resan i höst.
Ove.G
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Lättmetallfälgar. Är det värt det?

Snygghetsfaktorn är givetvis det som är anledningen till ett byte till aluminiumfälgar.
Det var bland det första jag bytte på våra 2 senaste husbilar.

Eftersom jag är ickerökare så använde jag pengarna som jag inte har rökt upp under alla år. Värt varenda krona.
 
Toppen