• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läshjälp!

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Var i Stockholm är Anna Brita Ersdotter född? Hittar ingen lämplig församling i detta område.

Hälsar
Kåre
 

Bilagor

  • Haby.JPG
    Haby.JPG
    37,7 KB · Visningar: 19

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Läshjälp!

Hej jag tror det står Stocksund som idag ligger i Danderyds kommun.
Hoppas du kan gå vidare med detta.
Eva
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Läshjälp!

Hej,
är du säker på att hon är född i Stockholmstrakten? Det kan mycket väl stå Stocksund, som ligger i Danderyds församling, men det står också något innan. Det kan vara Haby, som ligger i Marks kommun, men det finns inget gårdsnamn Haby i Danderyds kommun.
Vilken kyrkbok är utdraget ur? Det underlättar alltid om man kan se helheten, inte bara ett litet klipp.
Karin:wink:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Läshjälp!

Gomiddag!
Stocksund? har inte tänkt på detta? Men varför inte?

Detta kommer från Rimbo A1:9 (1810-1813) Bild 180 sid 12

v89140.b180.s12

Hälsar
Kåre
 
Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Läshjälp!

Ett klipp från en annan bok som kanske inte gör saken lättare när man ska försöka se i vilken församling denna kvinna är född.

Rimbo A10: (1814-1821) Bild 580 Sid 53

v89141.b580.s53
 

Bilagor

  • Spara.JPG
    Spara.JPG
    16,7 KB · Visningar: 218

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Läshjälp!

Hej igen,
nej, det klippet blev jag inte klokare av. De äldsta barnen är ju födda i Rö, och jag har kollat både i husförhörslängderna och födelseböckerna för Rö, utan att hitta något som kan hjälpa. I Rö AI:3 s 51 står det att både Anna Brita Ersdotter och mannen Jan Jansson är födda i Vibo (Vidbo??) men sedan är det struket för henne och tillskrivet något (även det) oläsligt. Och vigselböcker saknas i Rö för åren 1787-1797 så även den vägen känns stängd.
Det bästa råd jag kan ge är att kontakta Stockholms stadsarkiv där originalen finns och be att någon där hjälper dig. Ofta är det faktiskt lättare att läsa i originalen än i AD, även om AD:s bilder är suveräna jämför med Genlines. Dessutom är ju arkivarierna duktiga på handskrift/handstilar från länge sedan.
Lycka till
Karin:wink:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Läshjälp!

Hej Karin!

Inte ofta man ser att du inte kan räta ut frågetecken, men denna gång har jag full förståelse för att det är mycket svårt att tyda.

Jag lägger detta på is ett tag så får jag se om jag kommer på något. Inte så viktig pusselbit just nu!

Hälsar
Kåre
 
Toppen