• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Länsförsäkringar o skada på kylskåp?

J

Jarn

Guest
Är det någon som fått ut ersättning från Länsförsäkringar vid ett defekt kylskåp som reparerats?
Mitt kylskåp, Dometic 8505, slocknade helt i söndags vid färd mot Italien.
Ringde LF i måndags och skulle anmäla skadan men det gick ej pga att i deras dator stod den som avställd. Jag hade ställt på den på fredagen...
Oavsett så berättade skaderegleraren att det var inga problem, bara att söka upp en verkstad o be dem fixa det, sedan beroende på beloppet kunde jag välja att själv betala på plats så länge eller be firman fakturera.
Jag kontaktade sedan en firma vid Cavallino som skickade tekniker på tisdagen och de misstänker något av de två kretskorten, ett fram bakom panelen eller det som sitter bak. Troligen är det kortet bak , vilket de nu beställt.
Ringde LF idag igen för att komplettera anmälan då de nu kunde se att den är påställd.
Nu får jag av samma handläggare veta att försäkringen inte gäller...??
Trots jag sa att mat blivit fördärvad, så påstår han att han trodde det var bilens AC jag menade.
När jag nu läser deras villkor MF59 så står det under Kaskoförsäkring o maskin o elektronikförsäkring att den gäller för:
Normal utrustning som hör till fordonet och den kan vara fast monterad eller lös.
Jag anser att ett kylskåp är normal utrustning i en fabriksbyggd husbil?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En del försäkringsbolag anser inte att bodelen tillhör fordonet. Det är bara bildelen och chassiet som är "fordonet". När jag tecknade kollade jag detta och det är inte lätt att hitta det beskrivet på ett förståeligt sätt.

MVH
Hans
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Husbilar är ju i Sverige ett "nytt" fenomen & man kan räkna med att försäkringsbolagens handläggare inte är speciellt bra pålästa. Här är 2 exempel som jag själv råkat ut för.
  • Manöverpanelen för bodelen fungerade inte. Första budet från handläggaren var att den inte ingick i försäkringen. Jag fick tag i en annan handläggare & han sa att panelen ingick. Ersättning skulle utgå om den brunnit e.d.
  • När jag skulle försäkra min HB (köpt i Holland) som inte hunnit bli registrerad i Sverige så skulle en korttidsförsäkring för 2 månader kosta 15000:- utan att jag kunde få resterande summa tillbaka om jag fick den registrerad tidigare. Jag fick tag i en annan handläggare & han sa att jag kunde försäkra HB'n på chassinumret tills den blev registrerad & då skulle denna försäkring permanentas & så blev det. En skillnad på 10000:- & då för ett helt år.
Detta visar väl tydligt att man inte får ge sig. Vagnskada t.ex, då gäller ju hela fordonet (även bodelen) så varför skulle inte inredning med vitvaror & el ingå? Det gäller att prata med en handläggare som vet vad det handlar om. Vad säger Konsumentverket om detta?
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Jag har fått ett kylskåp reparerat på maskinskadeförsäkringen. Läckage på kylslingan. Men det kan ha varit Folksam. (har växlat mellan Folksam och LF) Kommer ihåg att det i villkoren speciellt angavs att det gällde t ex bodelens kyl.
ERIKPER
 
J

Jarn

Guest
Lite återkoppling.
Tog kontakt med en servicefirma här på Cavallino som kom till campingen och felsökte, de konstaterade trasigt kretskort som beställdes och kom på två dagar.
Efter helgen kom de hit igen och bytte det trasiga kretskortet och allt funkar igen.
Kostnad för felsökning och fram körning, 300 kr. Nytt kretskort, 1550 kr och sedan byte inkl framkörning, 400 kr.
Allt som allt 2250 kr, det tycker jag är oförskämt billigt. Dessutom erbjöd de mig att låna ett stort externt kylskåp gratis under väntetiden.
PS Skall också byta försbolag från LF.
 

bernt c

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Laholm
HBK-Nr
6332
Medlemskap
2024
Det hade jag oxå gjort bytt bolag,har Caravan försäkring,Husbil plus täcker allt även inträngande vatten
 

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
Kapar tråden lite, hoppas det är okej. Ska hämta vår första husbil i slutet på veckan. Kollar runt bland försäkringar men då jag inte är medlem i cc undrar jag hur deras försäkring ligger i pris mot exempelvis LF och Vardia som jag fått bäst offerter från inkl assistans.
 
J

Jarn

Guest
Jag kommer att teckna CC Super husbil och gå med i CC. Premien för mig blir 600 kr dyrare på helår än LF som jag har idag och då har jag ändå 25% rabatt där.
Då CCs ersättningar och omfattning är betydligt bättre, så är det absolut värt det.
Dessutom kan jag bo i husbilen när den är avställd, vilket i mitt fall gör att jag sparar in mer än extrakostnaden.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag kommer att teckna CC Super husbil och gå med i CC. Premien för mig blir 600 kr dyrare på helår än LF som jag har idag och då har jag ändå 25% rabatt där.
Då CCs ersättningar och omfattning är betydligt bättre, så är det absolut värt det.
Dessutom kan jag bo i husbilen när den är avställd, vilket i mitt fall gör att jag sparar in mer än extrakostnaden.
Dessutom får du 90 dagars reseskydd som förlängs med 90 nya dagar varje gång du varit hemma minst 15 dagar. Detta gäller obegränsat gånger under året och inte bara när du reser med husbilen.
 
J

Jarn

Guest
Återkoppling till mitt första inlägg:

Efter 12 dagar fick jag ett nytt mail från LF Skåne där de säger att jag har rätt och att kylskåpet ingår i utrusningen på husbilen och därmed omfattas av försäkringen.
De ber mig ta in offert för lagning av kylskåpet och sända in....

Jag svarar att jag befinner mig i Italien och då kan jag inte klara mig utan kyl i två veckor, därför har jag redan ordnat med reparation. Ber dem uppge vilken självrisk som gäller på skadan och återkomma för vidare hantering.
Var för en vecka sedan och inte hört ett ljud........

Ringde dem igår för att få besked men när handläggaren fick veta att kylskåpet gått i sönder i Italien, då sa hon att jag var tvungen att ringa SOS intl för de handlägger alla utlandsskador (??!!!)
Jag ger upp. Trodde de hade några kunskapskrav på sin personal.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske dags att kunden kräver aktsamhets krav från våra försäkringsbolag.... kopierade FOLKSAMS inledelse om aktsamhetskrav och ändrade lite i texten :eek:...

Aktsamhetskrav

På några ställen i försäkrings villkoren med kunden finns regler om vad du ska göra för att om möjligt förhindra kund förluster. Vi kallar det aktsamhetskrav. Du gör klokt i att gå igenom dessa, eftersom du kan få avdrag på lönen eller ingen lön alls om du bryter mot kraven. För att du lättare ska finna de olika aktsamhetskrav som gäller har vi markerat dessa delar i villkorstexten. Vid aktsamhetskraven finns också bestämmelser om avdrag på lönen om du inte följer kraven. Här följer några viktiga aktsamhetskrav. Det finns fler aktsamhetskrav än de vi nämner här. Vi betonar att det är vad som står i den egentliga villkorstexten som gäller för kunden.

Lycka till......
 
J

Jarn

Guest
Efter 2 månader har jag fått ett nytt mail från LF. Till skillnad från det andra mailet, så ingår nu inte kylskåpet i försäkringen..... De har nog en del att göra för att utbilda sin personal verkar det som.

"Då kylskåp inte ingår i bilens maskin/elektronikskadeförsäkring, kan vi inte lämna någon ersättning. Länsförsäkringar Skåne
Skador"
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Tur man har Folksam,inge tjafs.Lämna in bilen på morron,strax efter lunch klart.Fick lämna förslag på verkstad.Nöjd å gla...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter 2 månader har jag fått ett nytt mail från LF. Till skillnad från det andra mailet, så ingår nu inte kylskåpet i försäkringen..... De har nog en del att göra för att utbilda sin personal verkar det som.

"Då kylskåp inte ingår i bilens maskin/elektronikskadeförsäkring, kan vi inte lämna någon ersättning. Länsförsäkringar Skåne
Skador"


Jag hade överklagat direkt.... mycket märkligt beslut...är bilen regad som vanlig bil ?
Lycka till
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Jag hade överklagat direkt.... mycket märkligt beslut...är bilen regad som vanlig bil ?
Lycka till
Jo det är en vanlig husbil, Pb2 från -14. Jag har ju också överklagat en gång och då skrev de så här:
"Hej Roland,
Ni har helt rätt, det stämmer att försäkringen ersätter normal utrustning. Villkoret har ändrats, vi har inte ersatt detta innan.
Jag kommer att återöppna skadan.
Vänligen be verkstad skicka offert till oss.

Ber om ursäkt för felaktig information innan och önskar er en fortsatt bra dag! "


Kanske LF borde höja sina priser lite så att de har råd att bekosta utbildning för sina medarbetare avseende deras egna villkor. Märkligt att jag fått två svar som säger att det ingår och två som säger att det inte ingår.
 
Toppen