• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Längtar till värmen.....

F

F.d. 51386

Guest
Nä, nu vill jag nog att värmen ska komma och ett återbesök i Frankrike/Normandie. Bilden är från Epernay när vi hämtade upp 80 flaskor champagne.......Härliga champagnefrukostar väntar i nya plåtisen...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    366 KB · Visningar: 15
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Längtar till värmen.....

Slaget vid Gold beach Normandie tydligen inte över än, dom sista styrkorna anländer kraftigt försvagade men dock......
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    166 KB · Visningar: 54
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Längtar till värmen.....

Lite info angående bilderna.....Om man kikar på den första bilden med champagnen så har jag använt mig av något som kallas bakgrundsoskärpa, på fotospråk bokeh. Hur har jag då fått till det och varför? Om man lägger in bakgrundsoskärpa så kommer föremålet att framhävas betydligt bättre än om det är skärpa i hela bilden. Med skärpa rakt igenom kommer det massor med onödig information som stör, din hjärna kommer att registrera sådant som inte är nödvändigt i bilden. För att få fram det här direkt i bilden så använder man sig av en så stor bländare som möjligt, har du en kamera som går att justera in bländaren på så är det den lägsta siffran som är största bländaren, känns lite bakvänt men så är det. Det går även att få till ytterligare bakgrundsoskärpa i photoshop men det är en annan historia. Så kika på din kamera, kontrollera om dun kan ställa in bländartal och testa, desto lägre siffra desto mer bakgrundsoskärpa, desto högre siffra desto mer skärpa i hela bilden. Inte så svårt eller hur.....:) Landstigningen på Gold beach (där engelsmännen landsteg) är en Tilt Shift bild, en sk miniatyrbild. En del moderna kameror har det inbyggt som ett programval, det finns även speciella objektiv för ändamålet, och faktiskt sajter på internet där man kan omvandla en bild till miniatyr....Kul grej, blir bäst resultat om man fotograferar ett föremål från en höjd.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen