• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande vattentank på en Plåtis

F

F.d. 50116

Guest
Upptäckte att vattentanken läcker när jag fyllde på den nu efter vintern.
Det droppar rejält under bilen ur avtappningsröret.
Ventilen måste ha frusit sönder då det fanns lite vatten kvar i botten på tanken.
Hittade några plastdetaljer på botten av tanken, se bild.
Det är väldigt trångt och dålig sikt ner i tanken, se bild.
Känner inte bottenventilen med handen så jag vet inte vart den sitter eller hur den ser ut.
Tips mottages på hur jag kan nå ventilen samt vilken typ det är och
vart jag kan köpa en ny någonstans.
Vattentanken sitter under kylskåpet så det verkar som om man får riva
större delen av inredningen för att nå tanken.
Vilket jag inte vågar ge mig på
Bilen är en Pössl Globe Car från 2003.
Stort tack för alla tips, är nybliven husbilsägare.
 

Bilagor

  • IMG_3398.JPG
    IMG_3398.JPG
    264,1 KB · Visningar: 217
  • IMG_3399.JPG
    IMG_3399.JPG
    398,8 KB · Visningar: 220

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Ser ut att vara delar av bottenventil de kan gå sönder när man öppnar. Ingen dyr sak lönar sig att köpa en i reserv. Troligen samma i alla plåtisar och andra bilar.
 

skiren

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
9409
Medlemskap
2024
Här kommer ett sent inlägg, men vill ändå tips om en alternativ lösning!
När vår Bavaria Camp (plåtis) var ny så råkade vi köra lite för fort över ett fartgupp.
Då började färskvattentanken att läcka eftersom det gjorda hålet i plåten var lite för litet och en slangklämma fastnade på kanten då själva vattentanken försökte röra på sig vertikalt. Resultatet blev trasiga plastgängor i anslutningen. Vi upptäckte läckan omedelbart så det blev inga vattenskador. Kontaktade tillverkaren och de ville skicka nya delar men jag löste det på ett helt annat sätt!
Alla hål i botten av vattentanken, genomföringar, yttre delar (frostrisk) utgör ju en potential risk och felkälla. Så jag tätade istället det befintliga hålet i vattentanken med riktiga mässingsdetaljer. Det hade säker gått bra med ordentligt limmade plastdelar men jag valde metalldelar. Även hålet i plåten tätades med rostfri plåt och bult fullkletad med Sikaflex.
Istället så tömmer jag nu tanken genom en förmonterad plastslang som sitter fast i botten av tanken och som i andra änden sitter fast men demonterbar i tanklocket. Längden på slangen är så lång så när jag vill tömma färskvattentanken så lossar jag slangen från tanklocket, drar ut den och suger tills den fylls med vatten, sedan är det bara att släppa ner den 10-20 cm över backen så fixar naturlagarna en tömning.
Jag använder en slang med ca 8 mm innerdiameter så det tar ju ett tag innan tanken är tom - men hur ofta har man bråttom då man tömmer färskvattentanken?
Med min lösning blir det alltid kvar några mm vatten på botten i tanken så inför vinterförvaring så öppnar jag den stora inspektionsöppningen i toppen och rengör samt torkar tanken riktigt torr.
Hoppas tipset kommer till användning!
Uno
 
Toppen