• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande thetford

JohanL

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Jönköping
Hej, vår Thetford 260 har börjat läcka när den står på högkant ( när vi rullar iväg den för tömning) och är full. Vätskan trycker ut det stora locket och skapar en läckande glipa. Är det bara att byta packningen eller måste vi byta hela kassetten?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! skulle tro att det är packningen som behöver bytas ! det är viktigt att man smörjer den med typ matolja så att den inte torkar ut för då uppstår det läckande som du beskriver ? har själv samma symtom och våran är endast 21 mån gammal ! finns video på thetford hur man byter ! lycka till !
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Ett tråkigare alternativ är att hela anordningen för att stänga bladet håller på att lossna.
En vridarm för bladet/locket löper på en plastskena inuti tanken. Den är formad så att bladet till sist lyfts upp någon mm för att sluta tätt. Hela anordningen är fäst i tre löjligt klena plasttappar. Det är gott om utrymme, så de borde var mycket grövre för att hålla bättre. Ofta går någon eller några plasttappar av och då viker sig allt lite åt sidan när man stänger. Resultatet är att det inte tätar ordentligt.
Skruva av hela delen där mekanismen sitter för att kontrollera om det är problemet. Om det är så illa kan du beställa en ny del med hela mekanismen. När jag kollade för något år sedan låg de på drygt 700 kr på eBay.
Behöver du köpa ny tank är det oftast billigare att köpa ett set med tank och toasits än att köpa bara tanken.
När jag hade problemet monterade jag ett par genomgående tunna bultar för att tillfälligt lösa problemet. Eftersom det fungerat över ett år har jag ännu inte köpt nytt.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej, vår Thetford 260 har börjat läcka när den står på högkant ( när vi rullar iväg den för tömning) och är full. Vätskan trycker ut det stora locket och skapar en läckande glipa. Är det bara att byta packningen eller måste vi byta hela kassetten?

Prova smörj in packningen med siliconfett. Det funkade på vår tank.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Fresh up är billigare än att köpa endast kasett. Vi köpte fresh upp OCH packning till den gamla kaseten + silikon sprey och nu har vi 2 st. fullt fungerande kasetter! Känns bra att kunna byta när som...

PS. Passa på och rensa det lilla filtret (nät) som sitter under toan. Se hela förfarandet på Youtube! DS.
 
Senast ändrad:
Toppen