• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande Thetford toa p.g.a. gammal packning

skiren

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
9409
Medlemskap
2024
Många har säkert, precis som jag, förr eller senare råkat ut för att man vid tömning upptäcker att lite kiss eller spolvatten har läckt ut och finns på toppen av toatanken eller till och med i utrymmet där tanken sitter. En god regel är väl att innan man tar ut toatanken se till att det inte finns någon vätska ovanför locket vilket kan hända om man stänger locket lite för tidigt efter spolning. Dessutom skall man ju se till att packningen är ren och väl insmord.
Har man nu gjort allt detta och ändå råkar ut för problem så kommer säkert problemen då man varken har tid eller möjlighet att byta ut packningen (250-300:) eller köpa en helt ny tank med tillbehör (1500-1600:)
Här kommer en nödlösning (omedveten ordvits)!
Samma packning har ju två funktioner, dels täta neråt mot stängd tank dels täta uppåt mot toasitsen. Den ser alltså ut som ett V med ”bokstavsöppningen” mot centrum/hålet.
Jag hade en 9 mm plastslang hemma som jag monterade runt om i V-packningen (teckenfigur från sidan där <> är packning och o är slang: <o o> hoppas ni fattar!)
På så vis så tvingar plastslangen ut den gamla packningen lite så att den tätar igen.
Med min 9 mm slang och Thetford C400 toa så är det t.o.m. lite för trögt att vrida tätlocket på plats, såg att Biltema har 8 mm samt 10 mm slang, är det någon som vill testa så skulle jag prova med 8 mm. Tacksam för feedback om det är någon som provar.
Mycket ordbajs för denna lilla skitsak men hoppas att det hjälper någon nödställd!
Uno
 

skiren

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
9409
Medlemskap
2024
Själv använder jag Loctite 8104 vilken är ett livsmedelsgodkänt silikonfett (detta eftersom jag kan använda samma produkt till mer saker, t.ex. vattenkranar och vattenfilterautomatik hemma).
(Kom dessutom på att jag köpte Glycerol på apoteket för att smörja gummilisterna på huset och på bilen med, detta efter att ha googlat på vad man skall använda för att inte gummit skall torka eller frysa fast på vintern. Kanske också funkar men detta har jag inte testat.)
Om man googlar lite vad som används på toapackningen, även här på Husbilsklubben, så finns det många tips, t.ex. olivolja, såpa mm. Silicon verkar dock vara poppis och då som fett och inte i sprayform, detta eftersom det påstås att drivgasen kan torka/skada gummit. Hittade dock följande mening i en annan tråd här på Husbilsklubben: ”Det finns en silikonspray från Thetford som är avsedd för att smörja gummipackningen, men det går väl lika bra med vilken silikonspray som helst.” Så det är nog mycket tyckande och inte faktabaserade synpunkter på vad man bör använda.
Lycka till med ditt val och kommer du på något smart så informera oss andra om detta.
Uno
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Jag bytte packningarna i bägge kassetterna när jag köpte bilen, men efter ett år var det samma problem. Det småläcker lite och den lösa skjutluckan ligger helt lös. Det verkar som att gummit tappar spänsten.
Nu har jag jag lagt en tunnare slang mellan och det verkar funka. Fortsättning följer.
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Har råkat ut för läckage men fick då info av en man på ställplatsen som jobbade i branschen som sa att man i konstruktionen inte alltid var så precis i höjden på tankens botten och upp till ventilen. Detta avhjälptes med att man vinklade upp tanken en aning när man sköt in den så att locket kom på rätt plats. Vet inte om denna beskrivning är begriplig men det har hjälpt! Fö använder jag silikon på gummipackningen vid den årliga rengöringen av tanken.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi köpte Refresh-kit i veckan (ny kassett m.m. ca 1500:) med ytterligare en packning (ca 300:) till den gamla kassetten. Nu har vi rengjort den gamla (efter 3 år), kompletterat med ny packning (vi sparar den gamla eftersom det inte är något fel på), smort in båda med sillikonspray, men det fattades ytterligare en detalj. Det vi glömde var SOG avluftnings-plopp som satt kvar på den gamla kassetten. Den lilla plastbiten med tillhörande gummiring kostar väl minst 200:- i handeln. Det blev en nota på ca 2 000:- totalt, men i gängeld fick vi 2 st. kompletta och fräscha kassetter.

Tanken är att en gång om året dra ut kassetten, stoppa in den redan rengjorda och skifta macerator-kvarnen mellan kassetter. Sen kan vi rengöra hemma den gamla i lugn och ro med riktig blötläggning när det än passar oss.

PS. Det var en hel del skitgöra med den gamla kassetten efter att vi aldrig under 3 års tid ens behövt öppna kassettluckan på sidan av husbilen. Vi brukar spola kassetten genom toa-hålet då och då vilket fungerar utmärkt för att förebygga dåliga lukter... Rejäl blötläggning i bifogad diskmedel från Thetford (små gröna kulor som doftar gott), bra gummihandskar och en diskborste gjorde succén. Vi fann inga läckor runt kassetten, men lite kring själva luckan på toppen. Troligen ren slarv av oss vid otillräcklig stängning i all hast, men nu vet vi det! Bra och nyttig tråd Uno... DS.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Glömde en viktig sak: magnetventil's filternät skall tas ut och rengöras. Nätet blir fullt av avlagringar (brun geggig massa) som släpper i slangar efter en behandling med t.ex. ättika, citronsyra eller annat. Att det kan vara igensatt märks på dålig spolning som inte når fram i skålen!

Mer att läsa finns här på HBK, annars är det bara att leta upp sin toa-modell på nätet/Youtube och leta fram beskrivningen. Våran "magnet" på C260 sitter uppe till vänster och syns tydligt. Räcker att lossna 1:a skruven och skruva av slangen, nätet dras ut med smal tång. OBS! slå ifrån pumpen och utjämna trycket innan du skruvar av slangen!

Edit: hittade video med byte av magnetventil. OBS! inte säkert den behöver bytas, kanske räcker att rensa den. Den kostar närmare 900:-, rena rama rövarpriset!!!

Fler C260 video finns längst ner bland Movies.
C200
C220
C400
C500
 
Senast ändrad:
Toppen