• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylslåp startar ej på gasol

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Kylskåpet går ej på gasol, det tickande tändknastret har upphört (!) och funktionen har tjurat ihop.
Så här var det; allt var frid och fröjd, åkte till Göteborg för att ta färjan, körde dit på generator/batteridrift och med gasflaskan stängd.
Checkade in på terminalen, plombade gasolen och körde ombord med AES påslaget.
Tänkte, att den söker väl batteridrift automatiskt, (kanske en felbedömning så här i efterhand) och jag hörde ju då det tickande knasterljudet från tändaren ...
- Efter överfarten på 3,5 tim körde vi av färjan och drog iväg någon timma söderut på senkvällen, kylskåpet gick på generatordrift.
Stannade för natten och då började kylskåpet larma "gasol" . Inget ljud från knastertändningen, helt tyst. Ingen kyla.
Samtidigt visade det sig att bobatteriet inte lev ström till kylskåpet och därför blev vi utan kylskåp över natten.
Det beror troligen på att det saknas en säkring i EBL - men det kan omöjligt påverka gas-tändningen, eftersom den fungerade hemma. men inte efter färjeturen.
Dessutom har säkringen saknats hela tiden, upptäckte detta först i nattmörkret ... men det kan kanske förklarar att kylskåpet inte går på bodelsbatteriet.
Matsäcken fick vi ställa ut i naturen över natten, c:a 6 grader :rolleyes:, så ingen mjölk gick till spillo.

Min tanke är, att kylskåpet har stått och malt, försökt tända den avstängda gasoldriften och på något sätt tröttnat på detta tröstlösa försök och gett upp av någon anledning!
Totalt, inget tickande .., bara ilsket röd lampa som blinkar!
Har letat efter någon typ av återställning på baksidan, men hittar inget.

Någon som kan bidra med en lösning på problemet, att det inte tänder längre på gasdriften?
Kylskåpet (Dometic) är bara 1,5 år gammalt, så det borde inte vara utslitet ...
kanske bara ett litet handhavande fel? :oops:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kylslåp startar ej på gasol

Jag hade samma fel när jag stängt av för gasolen men ej stängt av kylen.
Då jag stängde av det med on/off knappen och sedan satte på det igen, då gick det igång igen. Givetvis att jag först öppnat för gasolen igen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylslåp startar ej på gasol

Hej att kylskåpet inte går på bodelsbatteriet när bilen är avstängd och generatorn inte laddar är helt normalt. Det tar så mycket ström att bodelsbatteriet snart är slut och förbrukat.
Möjligheten att få det att fungera på batteridrift vid stillestånd finns visserligen om man har rikligt med solceller på taket och batterierna är fulladdade så finns det automatik för batteri/solcellsdrift via signal från solcellsladdaren vid lämpliga tillfällen.

Enda sättet i praktiken att ha kylskåpet igång vid färjeöverfarter är att få koppla in sig på deras 230V ström..... Men på många båtar skall man akta sig för det, för strömmen kan vara av så dålig kvalité att elektroniken i bilen går sönder.

Har du provat som Rolandn skriver att stänga av kylen (göra den strömlös ett tag) och se om något nollar ut sig så tändgnistan återkommer.
Det är ju ev. möjligt att tändgnistan tickade på tills något gick sönder, men det brukar finnas säkerhetstimrar på moderna grejer.

M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Kylslåp startar ej på gasol

Då vi kört slut på gasol blinkar en röd lampa på kylskåpet.
För att få igång gasolen igen trycker vi på lampan som då slocknar och sen funkar allt normalt igen.
Tog ett tag innan jag fattade att lampan även var en "knapp" för återställning.
Inte säkert att ni har samma modell, men det kan ju vara värt att testa.

Mvh
/ Bettan o Einar
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Kylslåp startar ej på gasol

Nu har det löst sig med återställningen...! Enklare kan det inte bli.
Men ibland måste man ge sig tid, att läsa instruktioner... (ibland t.o.m mitt framför näsan)

Mitt i becksvarta natten drabbas man lätt av panik, irrar omkring utanför husbilen med ficklampan i högsta hugg, hittar inte felet.
Försöker lösa det omedelbara praktiska "att rädda kylvarorna", sedan rationellt fundera ut hur den fortsatta resan ska gestalta sig med en obrukbar gaständning till kylskåpet.
Börjar tänka långt bortom allt förnuft. Ligger sömnlös om natten och försöker klura ut kylskåpets kontruktion. Genomför resan som planerat (allt går f.ö. bra), kommer hem igen med vetskapen att "något måste göras åt kylskåpet".

Provar att nollställa minnet genom att koppla bort strömmen (hjälpte inte).
Kanske vore bättre att nollställa sig egen hjärna ... Satte mig ner i husbilen och med kylskåpsdörren öppen, testade att trycka på "gas-knappen" utan resultat.
Sedan föll blicken på en liten gul info-lapp placerad invid den irriterande och ihärdigt rött blinkande varningslampan och LÄSTE för första gången texten på lappen ... :oops:

Fritt översatt står det: "vid avbrott i gasfunktionen, återställ genom att trycka på den (röda) blinkande knappen" :oops::oops::oops:

Nu har jag tagit lärdom ytterligare en gång i mitt liv och blivit ännu klokare som "husbilist" (var ska detta sluta?) och att inte blint lita på automatiken. Vis av detta stänger jag av kylskåpet manuellt vid färjeturer ...
Nu ska jag bara försöka tvätta bort resterna av klisterremsorna från Stena Lines plomberingstejp. Sedan bär det av igen, när kylan nu fungerar igen och värmen återvänder utomhus.

Stort tack till er i HBK som försökte hjälpa denne "närsynte" novis lite grann på traven ... :)
 

Ulf Palm

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Västerås
HBK-Nr
17420
Medlemskap
2024
Hej, gamal tråd men kanske någon har samma problem som jag.
Probelm när inte kylskåpet startar på Gas!
Jag hade problem att inte få någon gnista vid försök att köra "Dometic 8er-serie" kylskåpet på gas, (gas kommer fram). Det visade sig att det sitter ett AAA batteri i tryck knappen "Gaständningsknappen".
Man lossar panelen med 2 skruvar och trycker ut kontakten
 
Toppen