• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpstrubbel hjälp!

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Hej alla! :)
Köpte begagnad Carthago årsmodell 2011, 2016 hos BiÖ. Absorptionsylskåpet har inte funkat sedan vi köpte den. Pga att vi fick överta en ostädad biil,där inte ens toan var tömd, samt att vi körde i skytteltrafik till Bi Ö med läckande fönster, trasiga elkontakter, kablar, läckande vattenpump, mm, mm som vi fick upptäcka själva vartefter, så stod bilen sammantaget mer än en månad på verkstad år-16 och vår möjlighet att kolla kyl på gas och 12 V under en längre resa, kom sent i den 6 mån garanti BiÖ har. Sedan säger företaget att de "gjort allt" för att få ner tempen i frysen till mer än minus 14 grader. som VI får. Den pendlar också upp till minus 7-8 grader samt plus 10-12 i kylen. "Frostfacket" ,som Dometic kallar det, klarar inte av att hålla djupfryst mat från hemmafrysen frusen. Den tinar.:( I Och kvalitetsförsämras.
Vi hade 2011 en CI ,modell 2005 ,med ett Thetfordskåp. (Båda har separata frysfack) Det funkade inte på gas, men när det skåpet fått en ny brännare, så sjönk temp i frys till minus 18 grader och kylen höll +4-5.

Vi talade både 2011 ,och i år, med "Styrbjörn" , kyltekniker på Thetford och min "guru" på området. Han sade 2011, vid den mycket pedagogiska lektionen hur ett absorptionskylskåp fungerar, att de enda temperaturer man skulle acceptera var minus 18 i frys och +4-5 i kylen. Därefter har han sannolikt blivit "belagd med munkavle" eftersom Dometic stämde Thetford inför Marknadsdomstolen för ngt år sedan, att de - vid vite - inte fick tala om att deras skåp höll dessa temperaturer. Ändå är vi levande bevis för att det förhöll sig så 2011!

Styrbjörn sa något annat intressant; Det är kylen som styr frysen. Om det blir för kallt i kylen, lägger kylaggregatet av (tror det är lagom i kylen då..) och tempen i frysen stiger. Bi Ö har mätt upp arktiska tempen -19 grader i frysen och +0,3 i kylen. I en verkstadslokal. I februari, och inte på gas, bara på el. De diagram vi fått, på engelska, innehåller varken bilnummer, bilägare, eller kylbeteckning...vi vet heller inte HUR de mätt, och VAR de satt/lagt givaren.
Vi har också mätt. På gas eftersom vi fricampar mycket, med tre analoga termometrar och en digital, (som Muskattens) med givaren i en påse djupfrysta spenatbitar. Kylen belastad med tre 1,5 liter mineralvatten för att simulera "mat". Alla tre analoga, och den digitala ,höll samma temp. (Givetvis att analoga inte visar tiondelar). Aldrig mer än -14 grader på vår garageplan. Pendlat upp till minus 9-10. Kylen, med temp i ett glas vatten, höll runt +2-3 grader på max inställning. Sätter vi termostat på mellanläge, som Dometic rekommenderar, blir det värmebölja i skåpet.

Vi har läst här, att andra haft defekta gasventiler, brännare, (som BiÖ rengjort), eller reduceringsventil, var nu den sitter,skit i gasolrören, plus en massa annat. Somliga har svartlistats för att de återkommit till säljaren med fel som de inte hittat, men som kylfirma hittade. Vi har inte haft tillträde till verkstaden ,utan har fara fått veta att de "gjort allt".
Kan någon kylhändig själ, ge oss tips på vad de kan göra mer, för vi kan inte acceptera att deras temp, som vi inte fått jämföra med våra, skall hålla en sådan stor tempskillnad?

Muskatten, har jag läst, har också fått ner sitt kylskåp till mellan minus 15-19 grader ,med +30 grader i husbilen.
Vad kan egentligen husbilssäljarnas verkstäder? Efterlyser erfarenheter? Och efterlyser riktiga absorptionskylskåpsdetektiver som kan hjälpa oss att lösa detta. Saknar kylskåpet i CI´n! Ifrån 2005...:(
Var det bättre teknik i kylarna förr?
Dessutom skriver Dometic i sin installationsanvisning att kylen skall monteras "dragfritt". Annars kan kyleffekten påverkas. Vi kan se ut ,ovanför vårt kylskåp, och vi måste köra på gas, när vi kör. Funkar ö h t inte på 12 V.
Illamående av gasolavgaser är inte kul..En lastbilskollega till min man hade en gasolvärmare i hytten som läckte in avgaser. Han dog..
Det här blev långt...men vi är smått desperata. Har båda läkemedel som kräver kyla och specialkost som kräver frys..så alla tips emottages med tacksamhet! /Birgitta:cool:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag hade problem med låg kyla och jag gjorde rent i skorstenen och i brännaren ,köpte ny dysa/munstycke/bricka som sitter mellan röret och brännaren .
Sedan monterade jag denna fläkten .
Resultatet ser du på termometern.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Kylskåp med frysfack ska bara hålla -5 grader, det är inte som en frys. Där kan man förvara frysvaror 3 dagar brukar det stå på förpackningen.
 
F

F.d. 51694

Guest
Hade ju varit roligt att se temperaturen innan du gjorde dessa ändringar?
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Inte mycket hjälp kanske men som referens. vi har 26grader på natten å 30-34på dagen utomhus. Kylen är en dometic med frysfack. Frysen pendlar mellan -12 å -19 beroende på belastning å kylen ligger på +7 grader Vid nätanslutning.
Jag har testat att ta bort gallren för bättre luftflöde även monterat fläkt. Har labbat fram å tillbaks men det märks ingen större skildnad om jag har fläkten på eller av lika så om gallren är på eller av. Möjligen blir det något bättre men jag har bara mätt med en vanlig termometer och tempen varierar mycket beroende på hur mycket man belastar den med nya ljumna vattenflaskor osv.

Termostaten i mitt skåk styrs bara av tempen i kylen. Mätproben sitter i kylflänsen å styr bara tillslaget av nätspänning. På gasol så styr termostatvredet bara storleken på lågan.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Inte för att jag vet vad det kostar...men jag hade övervägt att köpa ett nytt skåp.
När så många "experter" inte kan få ordning på kylan så tror jag inte det lönar sig att
fortsätta felsöka/byta delar.
Kanske att det fungerar en månad sedan börjar problemen om igen.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Kan någon tala för mig, vilken temperatur borde ha frys och kyl på nya HB. Kan man acceptera dessa temp. på en Carthago, som Svenssons ?
Jag har i frysfacket -11C och frysen 12 C i bilen som stor just nu i garagen och vid 220 V ( inga andra hjälp som fläktar etc.) Vad blir det ute och vid gasol har ingen aning.

Mvh
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Ring Dometics service support, har själv gjort detta.
Beskedet var att frysen är tvåstjärnig, vilket innebär att det endast är en förvaringsfrys med en temp på ca 10-12 minusgrader.
Man får heller inte frysa in mat, utan enbart förvara redan fryst.
Förvaringstiden räknas i veckor istället för månader som i en trestjärnig frys (-18)
Källa: Dometic kundservice.
Hejs
Claes 105
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Detta är lite info som kanske kan vara intressant. Lånat från en bruksanvisning.

DOMETIC Kylskåpen arbetar enligt absorptionsprincipen.
Fysikaliskt betingat reagerar ett absoptionssystem långsamt på förändringar
i termostaten, vid köldförlust när kylskåpsdörren öppnas eller när man sätter
in matvaror i kylen. Kylskåpen uppfyller effektivitetskraven för klimatklass SN
enligt EN/ISO 7371 vid en omgivningstemperatur på mellan +10°C och +32°C.
 
S

Sören-6830

Guest
Vart har du inhandlat din fina trådlösa termometer?
Jag har ingen så avancerad, däremot en trådlös sändare som ligger i kylskåpet med mottagaren vid framsätena, köpt på Clas Ohlson. Denna har jag också använt för att kolla utetemp, förpackad i plast och fastsatt under fronten framför kylaren, funkar bra under färd. Båda givarnas resultat kan jag se på en mottagardel som har ett rullande schema.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Inte förrän man själv blir drabbad förstår vilket problem/helvete det är att ha en kyl/frys som aldrig fungerar och där glassen i frysen skvalpar. Själva blev vi efter 1,5 års felsökande portade från husbilsfirman pga " att ni blir aldrig nöjda" och av några sympatier från klubbens meflemmat syntes inte. Tvärtom, det är aldrig ens fel att två bråkar, hette det ofta...
Men nu har vi fått monterat in ett nytt kylskåp och än då länge verkar det funka.
 

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Suck igen.... :( Verkstaden säger att de rengjort brännaren, men inte bytt den, bytt munstycke, bytt kylpasta, sotat skorstenen, kollat svivel i skorstensrör, mm. Vi vet också mycket väl hur ett absorptionskylskåp fungerar, i motsats till kompressorskåp, samt hur det skall placeras, både vad gäller inte sol på kylsidan samt vågrät placering (vi har t o m vattenpass i bilen och libellerna är väl placerade där de ska).Vi har läst både bruksanvisning och installationsanvisning på just vårt Dometicskåp.

Men vi kan inte acceptera att Dometicskåpet i Carthagon från 2011 skall ha så dåliga värden, jämfört med Thetfordskåpet i vår CI från 2005 som höll minus 18 grader och kyl +4-5 efter brännarbytet. Vi hade ett år en Adria Coral med Dometicskåp och hade inga problem med kylen där. Minns dock inte modell eller år. Carthagons skåp är ett Dometic 5505. Alla tre var/är med separat frysfack.

Kan heller inte acceptera att BiÖ får så låga temperaturer som minus 19 i frysen och +0.3 i kylen när bilen står still i deras tempererade verkstad. Och vi inte vet VAR och HUR de har mätt. Vi får inte vara med och se vad de gör...Men när vi får hem den på vår garageplan, eller är ute och kör, så stiger tempen till den grad att kyl/frysen, som enligt Dometic skall "hålla frysvaror frysta" , de tinar och blir fulla med iskristaller. Och vi har, som sagt, en trådlös digital termometer och tre analoga. Idag har vi köpt en digital till på Kjell&Co. Kommer från Termometerfabriken i Eskilstuna som även finns på Nätet.

Vad som är värst här, vad jag kan läsa i flera trådar i ämnet, är att så många har problem med kylan. Medan andra har kanonvärden i samma skåptyp. Det verkar också vara Dometic som har mest problem. Ett från början svensktillverkat skåp. Läste i Elektrolux/Dometics historia att 1/3 av skåpen tillverkas i Motala medan resten görs någon annanstans...Kan det vara orsaken till den ojämna kvaliteten? Och den efterföljande anmälan till Marknadsdomstolen att Thetford inte fick tala om att deras skåp höll bra temperaturer?
Jag tycker, att detta borde husbilssäljarna verkligen ta på allvar och se över. För det är ju hos dem problemen hamnar! :eek: Upprop via HBK?:)
 

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Det är ett kylskåp med separat frysfack som enligt Dometic skall hålla minus 12 grader. Vilket det bara gör i BiÖ´s verkstad. Hemma tinar det och stiger i värmegrader. Även i februari ,då det varit inne hos dem först för tempkoll. Har läst någon annan som hade exakt samma problem här, men kan inte hitta tråden. Hans kyl levde också sitt eget liv som en kylfirma hittade till sist. Inte säljarens verkstad.
Imorron ska vi ta det till en annan verkstad så får vi se...
 

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Har redan pratat för längesen med Dometic. Men jag fick bättre information när jag ringde Styrbjörn på Thetford som jag talade med 2011. En sann pedagog som tog sig god tid och brann för sitt ämne. Jag antecknade så pennan glödde! Dometics favoritord var "det kan inte Dometic ta något ansvar för..."
 

Svensson&Svensson

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8506
Medlemskap
2024
Hej Bengt-Åke!
Nu har bilen fått ny brännare och munstycke och brännarröret är sotat. Hela skåpet som kylen står i passade min man att täta mot bodelen när kylen ändå var ute, så att inte avgaser kan komma in längre. Ändå går inte kylen ner i temp.
Enligt verkstad kan det vara "precis vadsomhelst "som strular.
En fråga : var har du köpt din fläkt nånstans? Samt termostat och manöverpanel? Vi har ett nedre ventilationsöppning som bara är 12,5 cm hög och 44 cm bred. Tillkommer gallret. Därpå takhuv istf övre vent.galler.
En ide är att det är för dålig ventilation på baksidan av kylen så nu tänkte vi försöka med fläkt.
Och var placerar man den i förhållande till takhuven?
Tacksam för tips!
 
Toppen