Svensson&Svensson
HBK Medlem
Hej alla!
Köpte begagnad Carthago årsmodell 2011, 2016 hos BiÖ. Absorptionsylskåpet har inte funkat sedan vi köpte den. Pga att vi fick överta en ostädad biil,där inte ens toan var tömd, samt att vi körde i skytteltrafik till Bi Ö med läckande fönster, trasiga elkontakter, kablar, läckande vattenpump, mm, mm som vi fick upptäcka själva vartefter, så stod bilen sammantaget mer än en månad på verkstad år-16 och vår möjlighet att kolla kyl på gas och 12 V under en längre resa, kom sent i den 6 mån garanti BiÖ har. Sedan säger företaget att de "gjort allt" för att få ner tempen i frysen till mer än minus 14 grader. som VI får. Den pendlar också upp till minus 7-8 grader samt plus 10-12 i kylen. "Frostfacket" ,som Dometic kallar det, klarar inte av att hålla djupfryst mat från hemmafrysen frusen. Den tinar. I Och kvalitetsförsämras.
Vi hade 2011 en CI ,modell 2005 ,med ett Thetfordskåp. (Båda har separata frysfack) Det funkade inte på gas, men när det skåpet fått en ny brännare, så sjönk temp i frys till minus 18 grader och kylen höll +4-5.
Vi talade både 2011 ,och i år, med "Styrbjörn" , kyltekniker på Thetford och min "guru" på området. Han sade 2011, vid den mycket pedagogiska lektionen hur ett absorptionskylskåp fungerar, att de enda temperaturer man skulle acceptera var minus 18 i frys och +4-5 i kylen. Därefter har han sannolikt blivit "belagd med munkavle" eftersom Dometic stämde Thetford inför Marknadsdomstolen för ngt år sedan, att de - vid vite - inte fick tala om att deras skåp höll dessa temperaturer. Ändå är vi levande bevis för att det förhöll sig så 2011!
Styrbjörn sa något annat intressant; Det är kylen som styr frysen. Om det blir för kallt i kylen, lägger kylaggregatet av (tror det är lagom i kylen då..) och tempen i frysen stiger. Bi Ö har mätt upp arktiska tempen -19 grader i frysen och +0,3 i kylen. I en verkstadslokal. I februari, och inte på gas, bara på el. De diagram vi fått, på engelska, innehåller varken bilnummer, bilägare, eller kylbeteckning...vi vet heller inte HUR de mätt, och VAR de satt/lagt givaren.
Vi har också mätt. På gas eftersom vi fricampar mycket, med tre analoga termometrar och en digital, (som Muskattens) med givaren i en påse djupfrysta spenatbitar. Kylen belastad med tre 1,5 liter mineralvatten för att simulera "mat". Alla tre analoga, och den digitala ,höll samma temp. (Givetvis att analoga inte visar tiondelar). Aldrig mer än -14 grader på vår garageplan. Pendlat upp till minus 9-10. Kylen, med temp i ett glas vatten, höll runt +2-3 grader på max inställning. Sätter vi termostat på mellanläge, som Dometic rekommenderar, blir det värmebölja i skåpet.
Vi har läst här, att andra haft defekta gasventiler, brännare, (som BiÖ rengjort), eller reduceringsventil, var nu den sitter,skit i gasolrören, plus en massa annat. Somliga har svartlistats för att de återkommit till säljaren med fel som de inte hittat, men som kylfirma hittade. Vi har inte haft tillträde till verkstaden ,utan har fara fått veta att de "gjort allt".
Kan någon kylhändig själ, ge oss tips på vad de kan göra mer, för vi kan inte acceptera att deras temp, som vi inte fått jämföra med våra, skall hålla en sådan stor tempskillnad?
Muskatten, har jag läst, har också fått ner sitt kylskåp till mellan minus 15-19 grader ,med +30 grader i husbilen.
Vad kan egentligen husbilssäljarnas verkstäder? Efterlyser erfarenheter? Och efterlyser riktiga absorptionskylskåpsdetektiver som kan hjälpa oss att lösa detta. Saknar kylskåpet i CI´n! Ifrån 2005...
Var det bättre teknik i kylarna förr?
Dessutom skriver Dometic i sin installationsanvisning att kylen skall monteras "dragfritt". Annars kan kyleffekten påverkas. Vi kan se ut ,ovanför vårt kylskåp, och vi måste köra på gas, när vi kör. Funkar ö h t inte på 12 V.
Illamående av gasolavgaser är inte kul..En lastbilskollega till min man hade en gasolvärmare i hytten som läckte in avgaser. Han dog..
Det här blev långt...men vi är smått desperata. Har båda läkemedel som kräver kyla och specialkost som kräver frys..så alla tips emottages med tacksamhet! /Birgitta
Köpte begagnad Carthago årsmodell 2011, 2016 hos BiÖ. Absorptionsylskåpet har inte funkat sedan vi köpte den. Pga att vi fick överta en ostädad biil,där inte ens toan var tömd, samt att vi körde i skytteltrafik till Bi Ö med läckande fönster, trasiga elkontakter, kablar, läckande vattenpump, mm, mm som vi fick upptäcka själva vartefter, så stod bilen sammantaget mer än en månad på verkstad år-16 och vår möjlighet att kolla kyl på gas och 12 V under en längre resa, kom sent i den 6 mån garanti BiÖ har. Sedan säger företaget att de "gjort allt" för att få ner tempen i frysen till mer än minus 14 grader. som VI får. Den pendlar också upp till minus 7-8 grader samt plus 10-12 i kylen. "Frostfacket" ,som Dometic kallar det, klarar inte av att hålla djupfryst mat från hemmafrysen frusen. Den tinar. I Och kvalitetsförsämras.
Vi hade 2011 en CI ,modell 2005 ,med ett Thetfordskåp. (Båda har separata frysfack) Det funkade inte på gas, men när det skåpet fått en ny brännare, så sjönk temp i frys till minus 18 grader och kylen höll +4-5.
Vi talade både 2011 ,och i år, med "Styrbjörn" , kyltekniker på Thetford och min "guru" på området. Han sade 2011, vid den mycket pedagogiska lektionen hur ett absorptionskylskåp fungerar, att de enda temperaturer man skulle acceptera var minus 18 i frys och +4-5 i kylen. Därefter har han sannolikt blivit "belagd med munkavle" eftersom Dometic stämde Thetford inför Marknadsdomstolen för ngt år sedan, att de - vid vite - inte fick tala om att deras skåp höll dessa temperaturer. Ändå är vi levande bevis för att det förhöll sig så 2011!
Styrbjörn sa något annat intressant; Det är kylen som styr frysen. Om det blir för kallt i kylen, lägger kylaggregatet av (tror det är lagom i kylen då..) och tempen i frysen stiger. Bi Ö har mätt upp arktiska tempen -19 grader i frysen och +0,3 i kylen. I en verkstadslokal. I februari, och inte på gas, bara på el. De diagram vi fått, på engelska, innehåller varken bilnummer, bilägare, eller kylbeteckning...vi vet heller inte HUR de mätt, och VAR de satt/lagt givaren.
Vi har också mätt. På gas eftersom vi fricampar mycket, med tre analoga termometrar och en digital, (som Muskattens) med givaren i en påse djupfrysta spenatbitar. Kylen belastad med tre 1,5 liter mineralvatten för att simulera "mat". Alla tre analoga, och den digitala ,höll samma temp. (Givetvis att analoga inte visar tiondelar). Aldrig mer än -14 grader på vår garageplan. Pendlat upp till minus 9-10. Kylen, med temp i ett glas vatten, höll runt +2-3 grader på max inställning. Sätter vi termostat på mellanläge, som Dometic rekommenderar, blir det värmebölja i skåpet.
Vi har läst här, att andra haft defekta gasventiler, brännare, (som BiÖ rengjort), eller reduceringsventil, var nu den sitter,skit i gasolrören, plus en massa annat. Somliga har svartlistats för att de återkommit till säljaren med fel som de inte hittat, men som kylfirma hittade. Vi har inte haft tillträde till verkstaden ,utan har fara fått veta att de "gjort allt".
Kan någon kylhändig själ, ge oss tips på vad de kan göra mer, för vi kan inte acceptera att deras temp, som vi inte fått jämföra med våra, skall hålla en sådan stor tempskillnad?
Muskatten, har jag läst, har också fått ner sitt kylskåp till mellan minus 15-19 grader ,med +30 grader i husbilen.
Vad kan egentligen husbilssäljarnas verkstäder? Efterlyser erfarenheter? Och efterlyser riktiga absorptionskylskåpsdetektiver som kan hjälpa oss att lösa detta. Saknar kylskåpet i CI´n! Ifrån 2005...
Var det bättre teknik i kylarna förr?
Dessutom skriver Dometic i sin installationsanvisning att kylen skall monteras "dragfritt". Annars kan kyleffekten påverkas. Vi kan se ut ,ovanför vårt kylskåp, och vi måste köra på gas, när vi kör. Funkar ö h t inte på 12 V.
Illamående av gasolavgaser är inte kul..En lastbilskollega till min man hade en gasolvärmare i hytten som läckte in avgaser. Han dog..
Det här blev långt...men vi är smått desperata. Har båda läkemedel som kräver kyla och specialkost som kräver frys..så alla tips emottages med tacksamhet! /Birgitta