• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem

larake02

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7396
Medlemskap
2025
Hej! Är det någon som har något tips på följande problem?
Har ett Thetford kylskåp som inte håller kyla, är samma problem på gas,220v och 12v. har provat att vända kylskåpet, satt fläktar mm men är lika ända. Ställde en fråga till Thetfords support om det kunde vara tempvredet men fick ett svar som var ungefär "hallå yxskaft". Dom svarade bara kan vara fel på gasen, 220v eller 12v. Någon som varit med om detta?
Med vänlig hälsning Lars
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

Vad menar du med att inte håller kylan? är det vid särskilt varmt väder eller när det blåser, skillnad mellan 220 gas och 12volt.
Vi hade också problem i somras i Kroatien, fick inte kallt i skåpet, det berodde på värmen. Har nu installerat en Dometic fläkt bakom men den har fortfarande inte fått så varmt att den startat så jag vet inte ens om den fungerar.
Jag kollade vårt skåp i helgen. Ute var det +16 i frysen -17 i kylen +5 och då hade vi tänt fyra blippar på panelen. Vi hade också problem med ett skåp som sitter i vår husvagn där temperaturen också var lite upp och ner. Fick då beskedet att ha skåpet igång längre perioder och nu fungerar det bra. Innan stängde vi av det så fort vi lämnade vagnen, men inte nu. Dessa skåp är nyckfulla, kan också vara kretskortet som fått sig en känga.
 

larake02

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7396
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

Hej Tommy. Den håller kylan väldigt dåligt svårt att få ner under +5 vid +15 ute. Frustrerande när vi hade nybytt kylskåp i vår förra HB.
Med vänlig hälsning Lars
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

+5 grader är väl en acceptabel temperatur men den ska du ju helst kunna hålla till en ute temp på +20-25 grader. Det som är lite knepigt med kylskåpen är att skåpet inte får tillräcklig kylning av slingorna på baksidan och då blir det dessa symtom. Felsök först så att ventilationen är ok. Det kan vara eller har varit läckage i slingorna för köldmediet och på så sätt räcker mediet inte till riktigt. Att som en del säger att man ska ta ur skåpet och vända upp och ner på vet jag inte om det fungerar, har aldrig varit med om det men många har provat. Prova med att starta skåpet och låt det gå en längre tid både på gas och skifta till 220 med jämna mellanrum.
Prova o se, lycka till.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem

Vilken modell är det? Har fått byta axeln på 2 termostatvred genom åren. Kommer inte ihåg om det var Thetford eller Dometic
 
Toppen