• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp - lucka till frysfack

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Har läst en massa trådar,men inte fått nåt riktigt svar.Ska man ha i luckan på frysfacket eller inte,ett skåp me frysfack inne i skåpet.

Vilket funkar bäst,lucka i eller ta bort den.
Var kanske lite otydlig,kylskåpet kyler dåligt,så jag tog bort luckan,men fortfarande dåligt.Men meningen är väl att luckan ska sitta i.
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kylskåp

Luckan skall sitta kvar, annars får du ingen frysefekt i frysen.
Olle.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - lucka till frysfack

Men får jag inte bättre kyla i hela skåpet,utan lucka,eller ska frysfacket vara fruset för att få kyla.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - lucka till frysfack

Ifall du har dålig kyleffekt, kolla baksidan på kylen så det är god ventilation att växla bort värmen där, finns flera trådar i forumet om problemet.
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp - lucka till frysfack

Min erfarenhet är att jag får sämre kyleffekt om jag tar bort luckan
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kylskåp - lucka till frysfack

Luckan är ju inte tät så del av kylan rinner ned i skåpet. Tar man bort luckan så minskar fryseffekten. Dålig kyla i gasol kylen är oftast orsakad av dålig värmeöverföring från lågan till kylmedlet. Samma sak med elpatronen. Man skall också kolla magnetlisten kring dörren, ofta otät och då rinner ju kylan ut...
Det skadar inte att ta ut kylen med några års mellanrum och avläggsna spindelnät och damm från baksidan. Har man en finmaskig myggnät mot ventilationsgallret kan dessa bli nästan täta och hindra luftväxlingen bakom skåpet....
 
Toppen