• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp EBL spänningsfall

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.220
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Nu ska vi se

Det jag vill göra är att dra + - ledningar från batteriet till kylskåpet. Naturligtvis med relä och avsäkrat. Även använda d+ för att relät ska slå till när motorn går . Som det är nu så går ju ledningarna via EBL blocket, till kylskåpet. På grund av detta så har jag ett spänningsfall på ( när motorn går ) nästan 2V när jag mäter på startbatteriet ca 14.3V. Vid kylskåpet 12.2V. Finns det någon anledning att kylskåpet måste gå via EBL ( naturligtvis för AES ). Men måste det. sköter sig inte kylskåps elektroniken utan EBL??
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Även använda d+ för att relät ska slå till när motorn går... ???
Menar du att kylskåpet inte ska ha strömförsörjning när motorn inte är igång?...eller har jag missuppfattat vad du är ute efter?

Vår kyl är igång året runt och försörjs mestadels med solens kraft. Är det molnigt längre perioder och vi inte är elanslutna eller kör, då tömmer vi kylen.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.220
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Menar du att kylskåpet inte ska ha strömförsörjning när motorn inte är igång?...eller har jag missuppfattat vad du är ute efter?

Vår kyl är igång året runt och försörjs mestadels med solens kraft. Är det molnigt längre perioder och vi inte är elanslutna eller kör, då tömmer vi kylen.


Jo jag vill koppla till batteriet direkt som styrs via d+(när motorn går). Som det är nu går det via EBL. Måste det göra detta. Och batteridrift fungerar bara när motorn är i gång (om man inte sätteri en säkring på EBL vid AES) . Allt fungerar som det är nu. Men det är ett spänningsfall på 2V för att kylskåpet skall hålla kylan.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.220
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Menar du att kylskåpet inte ska ha strömförsörjning när motorn inte är igång?...eller har jag missuppfattat vad du är ute efter?

Vår kyl är igång året runt och försörjs mestadels med solens kraft. Är det molnigt längre perioder och vi inte är elanslutna eller kör, då tömmer vi kylen.
Kan ju nämna har inte kompressorskåp
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mener å huske at AES skapene har 2 12v tilkoblinger, den ene for styrestrøm og den andre for elementet. I tillegg har de D+ og S+ signalledere. Styrestrømmen bør gå via EBL, elementstrømmen kan være koblet med egen kabel til enten bil eller bobatteri over sikring ved batteriet - trenger ingen ekstra rele for dette, men det bør være minst 4 kvadrat kabel.
 
Toppen