• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp 12v när man kör

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Deleted member 11118

Guest
Varför går temperaturen i kylskåpet upp några grader när jag har kört 30-40 mil. När jag kör går det automatiskt över till 12v. Jag vill bara veta om kraften från 12v är för dålig för att driva kylskåpet så att det behåller samma kyla som när jag kör det på gasol eller det går på el.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Drift på 12 volt verkar vara ett sätt att bibehålla nuvarande kyla, inte att sänka temperaturen.
Är det då varm omgivande temperatur så blir resultatet att temperaturen stiger i frys/kyl.
Bättre då att koppla om till gasoldrift.
 

Lars N.

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
141
Medlemskap
2024
Vid längre körsträckor kör jag kylen på 230V via växelriktaren.
Blir lite förluster, men fungerar lika bra som när man är ansluten till 230 vägguttag.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Mitt kylskåp är specat till 170 W både på 12 V och 230 V. Jag antar att för att få 170 W på 12 V så krävs det att spänningen vid kylskåpet är 14 V. Om du har långa och klena kablar till kyskåpet kanske du inte har mer än 12 V vid kylskåpet. Effekten blir i så fall bara 125 W. Det andra problemet kan vara att det är dålig anliggning så att värmen från 12 V motståndet förs över dåligt till kylslingan.

/CG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen