• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kroatien

F

F.d. 8863

Guest
Hej!

Vad finns det för möjligheter att forska efter sina anfäder i Kroatien?

Någon som har ett tips?

Ha det gott!
TomB
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Kroatien

Då den här frågan sjunkit undan, aktualisarar jag den igen.

Finns det ingen med Kroatiska rötter, eller som Släktforskar, som vet något?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kroatien

Wikipedia:

Personnumren i Kroatien kallas för OIB som är en förkortning av Osobni identifikacijski broj (Personligt identifieringsnummer). De har elva siffror och tilldelas alla kroatiska medborgare, folkbokförda utlänningar, juridiska personer och företag. Personnumret skyddar integriteten hos den enskilde individen och anger inte födelsedatum eller födelseort. De tio första siffrorna i personnumret skapas slumpmässigt medan den elfte siffran är en kontrollsiffra som genereras enligt ”Modul 11,10" ISO 7064. I internationella kontakter och i internationellt informationsutbyte föranleds personnumret av bokstavskombinationen HR som är landskoden för Kroatien. OIB började tilldelas alla kroatiska medborgare, folkbokförda utlänningar och juridiska personer den 1 januari 2009 och är en anpassning till Europeiska unionens regelverk rörande personnummer. Den bytte ut det föråldrade JMBG-numret (Jedinstveni matični broj građana), ett 13-siffrigt personnummer, som användes i forna Jugoslavien och sedermera i det självständiga Kroatien under namnet MBG (Matični broj građana). MBG kommer att användas parallellt med OIB fram till den 1 januari 2010 då MBG kommer att avskaffas helt.

Andra källor som det kan finnas uppgifter i:

UNHCR
IRC
Mormonernas register (Family tree, tror jag)
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Kroatien

Hej Gunilla o Kenth!
Tack för det.

Får jag kopiera detta (det tycks ju komma från Wikipedia) och delge den som ställt frågan till mig?
 
Toppen